رویارویی ایران و اسرائیل در سودان

نویسنده

» گزارش تلگراف

دیمین مک‌الروی

رسانه های رسمی سودان می‌گویند مقامات این کشور در بندر سودان مراسمی برای استقبال از کشتی‌های ایرانی برگزار و فرماندهان ایرانی و سودانی به نشانه “صلح و دوستی” با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

اما اسرائیل نزدیکی نظامی ایران و سودان را تهدید‌آمیز می‌بیند و بیم آن دارد که ایران در حال ساخت موشک برای حزب‌لله و رژیم سوریه در این کشور باشد.

رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند نیروی هوایی این کشور با ۸ جنگنده اف-‌۱۵ کارخانه موشک‌سازی را که مهندسان ایرانی در آن کار می‌کرده‌اند بمباران کرده اند. سودان در واکنش به این حمله به سازمان ملل شکایت کرده است.

ایران ادعا می‌کند توانسته است تصاویری از مراکز “حساس” نظامی اسرائیل و هدف‌های موشکی دیگر این کشور بدست آورد. اسماعیل کوثری، نماینده مجلس ایران به خبرگزاری نیمه رسمی مهر گفت، پیش از آنکه اسرائیل بتواند هواپیمای بدون سرنشینی را که حزب‌الله لبنان اوایل این ماه بر فراز اسرائیل به پرواز درآورده بود مورد هدف قرار دهد، این تصاویر دریافت شده بود.

آقای کوثری می‌گوید: “این هواپیمای بدون سرنشین تصاویر را ارسال کرده است. این هواپیمای بدون سرنشین تصاویر مراکز ممنوعه را گرفته و حالا در اختیار ماست.”

بررسی‌های اسرائیل در مورد این هواپیمای مرموز که گفته می‌شود به قلب این کشور نفوذ کرده هنوز به نتیجه نرسیده است. هرچند مقامات نظامی گفته‌اند که فکر نمی‌کنند این هواپیما مجهز به دوربین بوده باشد.

 رهبری حزب ا‌لله گفته این هواپیما را با استفاده از قطعات ساخته شده در ایران در جنوب لبنان مونتاژ کرده و هشدار داده که آماده است هواپیماهای بیشتری را به خاک همسایه جنوبی بفرستد. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل هشدار داده که این کار می‌تواند امنیت لبنان را به خطر بیندازد.

احمد وحید، وزیر دفاع ایران گفته، با اینکه هواپیمای ایوب “آخرین تکنولوژی ایران” نیست اما پیچیدگی آن برنامه‌ریزان دفاعی اسرائیل را “شگفت‌زده” کرده است.

آقای کوثری که قبلا از فرماندهان سپاه بوده است همچنین ادعا کرده که این تصاویر به ایران اجازه می‌دهد به هر گونه عمل تجاوزگرانه از جانب اسرائیل و متحدان غربی این کشور واکنش نشان دهد. “به همین دلیل است که می‌گوییم اگر اسرائیل دست به عملی علیه ما بزند در خاک خودش جوابش را می‌دهیم.”

ایران مدعی است که ماه گذشته ساخت هواپیمای بدون سرنشین حامل موشکی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر را شروع کرده است.

موشک شاهد-۱۲۹ بیشتر خاورمیانه از جمله اسرائیل را پوشش می‌دهد و تقریبا دوبرابر برد هواپیمای قبلی ساخت ایران را دارد. ایران توانست هواپیمای قبلی را تحت تحریم‌های غرب از طریق مهندسی معکوس بسازد.

سال گذشته تهران گفت لاشه یک هواپیمای بدون سرنشین را که از افغانستان به پرواز در آمده بود و در خاک خود نشانده است بازسازی کند. دولت ایران ادعا کرده است که توانسته به این طریق نسخه خود از یکی از پیچیده‌ترین هواپیماهای بدون سرنشین ساخت آمریکا را بسازد.

منبع: تلگراف - ۳۰ اکتبر