جنگ با ایران شروع شده؟

نویسنده

» مقاله نیوجرسی تودی در باره تنش میان تهران و واشنگتن

شلدون ریچمن

 

آمریکا یک هواپیمای جاسوسی خود را بر فراز ایران از دست داد. آیا این بخشی از  جنگ اعلام نشده است؟

هواپیما را یا نیروهای ایران سرنگون کردند و یا به دلایل دیگر سقوط کرد. هیچگاه پی نخواهیم برد، ولی فعلا اوباما خواستار برگرداندن آن شده است. ایران رد می کند. ایران ظاهرا در حال بررسی فن آوری پیچیده این هوپیمای بدون خلبان است و شاید در فکر بازکردن رموز مهندسی آن باشد.

این رویداد شباهتی به انداختن توپ به حیاط همسایه و تقاضای بازپس دادن آن ندارد. دولت آمریکا سال هاست که جنگ با ایران را مطرح کرده است و این شعارها در ماه های اخیر تشدید هم شده است. هرچند شواهدی در دست است که ارتش آمریکا تمایلی به حمله به ایران، که به مراتب وسیع تر و پرجمعیت تر از عراق است، ندارد، ولی با این وجود هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا باز هم اصرار دارد که “همه گزینه ها روی میز است.”

آنهایی که تاکید دارند که آمریکا یک نیروی خیرخواه در سطح جهان است باید توجه داشته باشند که دولت اوباما استفاده از سلاح هسته ای را از گزینه های خود حذف نکرده است.

دولت آمریکا سال های سال ایران را با حمله نظامی تهدید کرده است و حضور خود را در خلیج فارس و منطقه تقویت کرده است. در واقع ایران توسط نیروهای آمریکا محاصره شده است. اشغال عراق و افغانستان هزاران سرباز آمریکایی را در کنار مرزهای شرقی و غربی ایران مستقر کرده است. متحدان ما در منطقه شامل ترکیه، عربستان سعودی و اسرائیل است.

ظاهرا سرنگون کردن دشمن دیرینه ایران، صدام حسین، توسط دولت بوش، اقدامی ناسازگار با این سیاست طولانی ضد ایران به حساب می آید. رژیم شیعه کنونی بغداد به مراتب بیشتر از رژیم سنی بعثی صدام حسین به ایران نزدیک است. (آمریکا در جنگ عراق با ایران از صدام حسین دفاع می کرد).

از طرف دیگر اکنون نیروهای نظامی آمریکا از عراق خارج می شوند. ولی راه دوری نمی روند. آن گونه که وزارت دفاع آمریکا گفته است این نیروها در سایر نقاط منطقه، از جمله در کویت مستقر خواهند شد. ایران هم مسلما متوجه این امر هست.

دولت آمریکا از مردم این کشور می خواهد که قبول کنند که دلایل کافی برای این عمل باصطلاح پیش گیرانه و دفاعی وجود دارد. قابل قبول نیست. همانگونه که بسیاری گفته اند، سازمان امنیت آمریکا گفته است که ایران برنامه هسته ای نظامی خود را هشت سال پیش متوقف کرده است و بازرسی های مکرر آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم تائید کرده است که ایران با این آژانس همکاری کرده است. هرذره از اورانیوم غنی شده ایران مورد نظارت آژانس قرار گرفته است و هیچ بخشی از آن به سوی تولید سلاح هسته ای نرفته است.

البته دولت های مختلف آمریکا از زمان انقلاب 1979، ایران را ضد آمریکایی معرفی کرده اند. ولی این تبلیغات به سادگی دخالت آمریکا را در سرنگونی دولت دموکراتیک ایران در سال 1953 و جایگزین کردن رژیم سرکوبگر شاه بکلی نادیده می گیرد. ایران خصومت را شروع نکرده است.

پس آیا جنگ با ایران در دستور کار است؟ چه کسی با اطمینان می تواند بگوید؟ تحریم های اقتصادی که آمریکا سال ها علیه ایران اعمال کرده است و اخیرا نیز تشدید شده است، بر اساس قوانین بین المللی می تواند به عنوان اعلام جنگ در نظر گرفته شود. تحریم ها قرار است که مردم ایران را قانع کند که حکومت خود را سرنگون کنند. مساله این است که سیاست تحریم آمریکا در بیشتر مواقع اثری معکوس داشته است و باعث شده است که مردم در کنار دولت قرار گیرند تا علیه دشمن خارجی متحد شوند.

ولی یک چیز هر روز روشن تر می شود وآن اینکه جنگ ناگفته ای به صورت پنهانی علیه ایران در جریان است. فاکس نیوز گزارش داده است که سقوط هواپیمای جاسوسی بدون خلبان آمریکا آخرین واقعه از یک سلسله انفجار ها و قتل دانشمندان هسته ای ایران به شمار می آید. برخی معتقدند جنگ علیه برنامه هسته ای ایران از یک سال پیش آغاز شده است.

جنگ بدون اطلاع مردم آمریکا؟ اولین بار نیست که این اتفاق می افتد.

جنگ با ایران برای ایرانی ها، آمریکایی ها (باستثنای مقاطع کاران دولتی) و اسرائیلی ها یک فاجعه خواهد بود. لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا هم بر همین عقیده است؛ نظر رئیس قبلی موساد اسرائیل هم همین است. اوباما باید یک کار ساده انجام دهد و آن اینکه تمام انواع سلاح های جنگی را از روی میز بردارد.

منبع: نیوجرسی تودی– 16 دسامبر