موسوی: ایران و اسلام اقتدارگرایان را قبول نداریم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تحلیل کروبی از صف بندی های اصولگرایان

پس از واکنشهای اصولگرایان و جناح های تندرو وابسته به حاکمیت به اظهارات اسفندیار رحیم مشایی در مورد “مکتب ایرانی”، میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز، دیروز این برخورد ها را آغاز یک “جنگ زرگری” تازه دانست؛ جنگی که به زعم وی در آن “از نگاه معاصر به اسلام و ایران طفره  می روند.” مهدی کروبی، دیگر رهبر جنبش سبز نیز مسایل اخیر”را که “از سوی مشایی و احمدی نژاد مطرح شده و صف بندی جدیدی را میان آنان ایجاد نموده است” نشانه اختلافات و عدم انسجام بین سران جبهه اصولگرایی دانست.

میرحسین موسوی که روز گذشته در جمع آزادگان استان های کشور سخن می گفت در این دیدار با اشاره به شکایت هفت عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از «دخالت غیرقانونی» یک گروه نظامی و اطلاعاتی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ تاکید کرد که رسیدگی به این شکایت “بیش از توپ و تفنگ و موشک هایمان در برگرداندن امنیت به کشور می تواند موثر باشد.”

 

هیچ کس به دنبال دوختن قبایی برای خود نبود

به نوشته سایت کلمه موسوی سپس افزود: “این روزها در کنار این همه مشکلاتی که گریبانگیر کشور است سر و صداهایی در مورد نسبت اسلام و ایران بلند شده است.”

وی با اشاره به اینکه “آمیختگی اسلام و ایران در یک هویت واحد فراگیر بود” گفته است: “آن زمان هیچ کس دنبال دوختن قبایی برای خود یا استفاده از سرمایه های ملی نبود. به همین دلیل اصلا نگرش دوگانه ورفتار متناقضی به نام ملت ایران و اسلام تعریف نمی شد.”

به گفته ی وی اما: “در بحث های اخیر متاسفانه طرح یک جنگ زرگری تازه برای خط کشی های تازه دیده می شود و جالب است که امروز کسانی مدعی مکتب ایران شده اند که در کوتاه ترین زمان سازمان میراث فرهنگی کشور را متلاشی کردند. سازمانی که حافظ و نگهدارنده مظاهر هویت ملی ما باید باشد امروز شاهد آن هستیم که همان بلاهایی که بر سر سازمان برنامه آمد بر سر این سازمان نیز در حال فرود امدن است.”

منظور میر حسین موسوی باز کسانی که “سازمان میراث فرهنگی کشور را متلاشی کردند”، اسفندیار رحیم مشایی است که در اولین دوره ریاست دولت احمدی نژاد، ریاست این سازمان را برعهده داشت و در دوره ریاست وی، آثار باستانی کشور با صدمات جبران ناپذیری رو به رو شدند.

اسفندیار رحیم مشایی که در حال حاضر مسئولیت ریاست دفتر احمدی نژاد را به عهده دارد، مدتی پیش طی سخنانی در همایش ایرانیان خارج از کشور گفته بود: “در اسلام، باید به دنبال مکتب ایرانی بود و این مکتب ایران بود که اسلام را زنده نگه داشته است.”

 

کدام ایران؟ کدام اسلام؟

نخست وزیر زمان جنگ در بخش دیگری سخنانش در دیدار با آزادگان با اشاره به جنگی که او آن را “جنگ زرگری” خوانده، افزوده است: “در این جنگ زرگری از نگاه معاصر به اسلام و ایران طفره  می روند. گفته نمی شود که کدام ایران است که باید به جهان معرفی شود و یا کدام اسلام است که باید از ان دفاع شود. ایرانی با بالاترین آلودگی به اعتیاد، ایرانی با ۱۴٫۵درصد نرخ بیکاری و ۲۹درصد بیکاری در میان جوانان، ایرانی با زندان های پر از زندانیان سیاسی و دهان های دوخته و رسانه های خفه شده و حقوق بشر پایمال شده، ایرانی که به دلیل سیاست های خانمان برانداز فاصله اش با کشورهای همسایه رقیب بیشتر می شود.کسی در این جنگ زرگری نمی پرسد که کجا رفت سند چشم انداز بیست ساله برای ایران پیشرفته؟”

این رهبر مخالفان دولت کودتا با بیان اینکه “وقتی در این دعوا اسلام هم مطرح می شود گفته نمی شود که با گسترش سلطه دروغ و ریا چه بر سر اسلام آمده” سپس این سئوالات را مطرح کرده است: “آیا این اسلام، اسلام آن مرجع عالیقدری است که به دلیل حقگویی خانه اش ویران می شود یا اسلام امام جمعه ای است که بدون خم به ابرو اوردن تهمت یک میلیارد دلار پول از بیگانه گرفتن و منتظر ۵۰میلیارد دلار دیگر ماندن را به رقبای سیاسی می زند. یا اسلامی که به بهانه آن توسط سران بالای امنیتی افسانه سرایی پر از تهمت و دروغ در جامعه پخش می شود و در آن به خاطر حفظ خانه تار عنکبوتی اقتدارگرایان سی سال گذشته انقلاب به زیر سئوال می رود. وقتی هفت چهره شاخص و با سابقه روشن ادعانامه ای بر علیه این افسانه سازی به قوه قضائیه تحویل می دهند خودشان به زندان اوین برگردانده می شوند. آیا در اسلامی که حضرت علی(ع) ان را معرفی می کنند امکان دارد به جای متهمان، شاکیان را زندانی کنند؟”

اشاره میر حسین موسوی به “افسانه سرایی پر از تهمت و دروغ” به اظهارات احمد جنتی دبیر شورای نگهبان است که هفته گذشته ادعا کرده بود اسنادی به دست آمده که بر اساس آنها آمریکایی ها یک میلیارد دلار در اختیار رهبران معترضان در ایران قرار داده اند.

اظهاراتی که مهدی کروبی، یکی دیگر از رهبران مخالفان دولت روز دوشنبه در دیدار با جوانان اصلاح طلب اینگونه به آن واکنش نشان داده بود: “همین کسانی که دروغ آفرینی می کنند، اکنون در میان خود دچار اختلافات شدیدی شده اند و انقدر تنگ نظری دارند که نمی توانند حتی صدای مخالفی را در میان خودشان تحمل کنند. به همین دلیل و برای سرپوش گذاشتن بر این اختلافات است که می ایند و به دیگران تهمت و افترا می زنند. ماجرای کذب و زشت یک میلیارد دلار! آقای جنتی را دیدیم که چگونه دچار اختلافات داخلی شدند و در همان طیف به دلیل این تهمت و افترا، جنتی را سرزنش کردند. و آیا همین مسایل اخیر که از سوی مشایی و احمدی نژاد مطرح شده و صف بندی جدیدی را میان آنان ایجاد نموده است، گواه همین اختلافات و عدم انسجام نیست؟!”

نخست وزیر دوران جنگ اما در ادامه این بحث خطاب به آنهایی که این روزها بحث “ایران” و “اسلام” را مطرح کرده اند تاکید می کند: “نه ایرانی که اینها به دنبال آن هستند مورد شناسایی و قبول ماست و نه اسلامی که معرفی می کنند و آن را ابزاری برای رسیدن به مطامع و منافع خود قرار می دهند.”

 

باید با ملت صادق بود

میر حسین موسوی که به همراه مهدی کروبی همواره به نتایج انتخابات جنجال برانگیز دور دهم ریاست جمهوری در ایران معرض است، در ادامه سخنانش به “مسائل و بحران های مختلفی” اشاره می کند که امروز کشور “در سطح خارجی و داخلی” با آن روبروست. بحرانی که به زعم وی “برچیدن دروغ از جامعه و متوقف کردن این موج سازی های کاذب” یکی از راه های برون رفت از آن است.

آقای موسوی در ادامه می افزاید: “به جای این جریان سازی ها و افسانه سرایی های بیهوده امنیتی باید با ملت صادق بود. و به جای طرح جنگ اسلامی-ایرانی باید به مردم گفته شود ایا حکومت حق ملت را در قانون اساسی قبول دارد یا نه و اگر قبول دارد چرا نه تنها ان اصول رعایت نمی شود بلکه خلاف آن در جامعه عمل می شود؛ به گونه ای که قانون گریزی، نقض حقوق بنیادین و اصول اولیه عدالت نهادینه می شود. گفتن اینکه ایران آزادترین در جهان است در حالی که زندان های ما پر از زندانیان سیاسی است مشکل را حل نمیکند.انکار مشکلات اقتصادی نیز در حالی که مردم آثار ‍ان را هر روز با پوست و گوشت خود حس میکنند چیزی را حل نمی کند.”

او سپس به خطاب به اقتدارگرایان دولت مستقر در ایران و حامیان آن توصیه می کند: “از انحصار گری سرکوب وتخریب دست بردارید به مردم و داوری ملت اعتماد کنید صلح اجتماعی ایجاد کنید مشکلات به پشتوانه همت این ملت سر فراز به تدریج حل می شود و بحران ها پشت سر گذاشته می شود. مشکل موقعی حل می شود که زمینه انتخابات های ازاد غیرگزینشی را فراهم آوریم و قوه قضائیه نشان دهد که از بازجوهای امنیتی فرمان نمیگیرد و مستقل است. بنده یقین دارم تشکیل یک دادگاه منصف و مستقل و علنی برای رسیدگی به همین شکایتی که هفت نفر از چهره های شناخته شده کشور تسلیم قوه قضائیه کرده اند بیش از توپ و تفنگ و موشک هایمان در برگرداندن امنیت به کشور می تواند موثر باشد.”

اشاره نخست وزیر دوران جنگ به شکایت هفت عضو شورای مرکزی “جبهه مشارکت ایران اسلامی” و “سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی” است که چندی پیش با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران و محمدکاظم بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، نسبت به “دخالت غیرقانونی” یک گروه نظامی و اطلاعاتی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اعلام جرم کرده‌اند.

 

به مردم بازگردید نه به معاملات غیر شفاف

 

میرحسین موسوی در ادامه سخنانش در جمع آزادگان هشت سال جنگ ایران عراق، برای برون از بحرانی که در حال حاضر ایران را فرا گرفته راهکارهایی را پیش نهاد کرده است.

پیشنهاد وی این است: “همه باید بدانیم رفع خطرهای امنیتی برون مرزی، جلب قلب های مردم از طریق احقاق حقوق آنهاست. شما به مردم بازگردید انگاه خواهید دید به سرعت دانه های این بحران جمع خواهد شد و نیاز به معاملات و مراودات غیر شفاف که لاجرم تامین کننده ی منافع ملی نیست و یا تحمیل درد و رنج بیهوده قابل اجتناب به مردم نخواهید داشت.”

رهبر مخالفان ایران در پایان سخنانش نیز گفت: “البته برگشت به مردم مشکلاتی هم دارد که شاید سخت ترین انها تن دادن به آرای مردم به جای آرای دولتیان باشد.”

طرح انتقاد از دولتمردان ایران از سوی میر حسین موسوی و اشاره های صریح وی به آغاز یک “جنگ زرگری” در شرایطی صورت می گیرد که به دنبال اظهارات جنجالی اسفندیار رحیم مشایی در مورد “مکتب ایرانی” اختلافات اصولگرایان، وارد مرحله تازه ای شده است. اختلافاتی که طیفی گسترده از فرماندهان عالی‌رتبه نظامی تا مراجع تقلید و از نمایندگان مجلس تا روزنامه‌نگاران حامی احمدی‌نژاد را در برگرفته است.