ایران کاهش صادرات نفت را رد می کند

نویسنده

» گزارش آنتارا نیور از اظهارات وزیر نفت

وزیر نفت ایران، رستم قاسمی، روز سه شنبه گزارشات مربوط به کاهش صادرات نفت ایران را تکذیب کرد.

وی که در استان خراسان با خبرنگاران گفتگو می کرد گفت: “ما با کاهش صادرات نفت روبرو نیستیم.”

او همچنین وجود 30 میلیون بشکه نفت ایران بر روی تانکر ها در آبهای جنوب کشور را رد کرد.

اخیرا رسانه های خارجی گزارش داده اند که صادرات نفت ایران به دلیل تحریم ها کاهش یافته و ایران مقادیر زیادی نفت صادراتی خود را بر روی تانکرها ذخیره کرده است.

هند روز سه شنبه اعلام کرد که قصد دارد واردات نفت خام خود از ایران را 11.1 درصد کاهش دهد و به 15.5 میلیون تن در سال مالی جدید برساند؛ حرکتی که هند بر اثر فشار آمریکا مجبور به انجام آن شده است.

کل واردات نفت خام شرکت های هندی از ایران در سال مالی 11-2010 و 12-2011 به ترتیب 18.50 میلیون تن و 17.44 میلیون تن بوده است. وزیر نفت هند گفت مقدار تعیین شده برای واردات نفت خام از ایران برای سال 13-2012 حدود 15.5 میلیون تن است.

هند اکنون 80 درصد از واردات نفت خود را از 30 کشور جهان وارد می کند و تنها 12 درصد از این واردات از ایران صورت می گیرد.

وزیر نفت هند ضمن رد کردن این نکته که کاهش صادرات آن از ایران بر اثر فشار آمریکا صورت گرفته است، اشاره کرد که میزان نفت خام وارداتی پالایشگاه های هند توسط خود آنها تعیین می شود و بر اساس نیازهای فنی و تجاری آنها انجام می شود.

وی در پاسخ کتبی خود به مجلس هند نوشت: “هند برای اجتناب از وابستگی به یک نقطه خاص از دنیا برای تامین نفت خام خود، سعی کرده است منابع خود را در سطح جهان تنوع بخشد.”

تصمیم هند یک هفته پس از دیدار هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا از این کشور اتخاذ شده است. کلینتون در این دیدار بر لزوم کاهش صادرات نفت از ایران تاکید کرده بود.

وزیر نفت ایران برای کاهش اثر تحریم های نفتی در ماه آوریل از اتحادیه اروپا خواسته بود در اعمال تحریم ها تجدید نظر کند.

اتحادیه اروپا در ماه ژانویه تصمیم گرفت تدابیر محدود کننده ای بر فروش نفت ایران اعمال کند. تحریم نفتی اروپا قرار است از ماه ژوئیه بطور کامل انجام شود.

منبع : آنتارا نیوز – 16 مه 2012