موسوی و حملات سنگین به احمدی نژاد

نویسنده

» نگاه نیویورک تایمز به موقعیت نامزد ریاست جمهوری

نازیلا فتحی

 

میرحسین موسوی نامزد میانه روئی که قوی ترین رقیب محمود احمدی نژاد محسوب می شود، وی را در مناظره مستقیم تلویزیونی به ندیده گرفتن منافع ملت از طریق زیر سؤال بردن هولوکاست و اجرای سیاست خارجی ماجراجویانه متهم کرد.

حملات تند و تیز موسوی در جریان مناظره 90 دقیقه ای صورت گرفت که از تلویزیون ایران پخش می شد. دو نامزد در جریان گفتگوی رو در رو، بارها به یکدیگر حمله کردند و طرف مقابل را به افراط گرائی و ندیده گرفتن منافع کشور متهم کردند.

آقای موسوی، نخست وزیر سابق کشور که دیدگاه های میانه روی وی سبب جلب پشتیبانی سایر اصلاح طلبان ایران از جمله محمد خاتمی شده است، در جایگاه جدی ترین رقیب محمود احمدی نژاد قرار گرفته است. به نظر می رسد حمایت مقامات کشور از رئیس جمهور فعلی، که یک چهره محافظه کار دینی است، ضعیف تر شده و وی اکنون با سیل انتقادات در کشورش روبرو شده است؛ کشوری که با اقتصاد نابسامان دست و پنجه نرم می کند.

درحالیکه انتخابات تا چندی دیگر در 22 خرداد ماه برگزار خواهد شد، آقای موسوی در جریان مناظره در حال پخش از تلویزیون دولتی، در موضع محکمی قرار گرفت. وی در جائی آقای احمدی نژاد را به سوق دادن ایران به سوی «دیکاتوری» متهم کرد. وی در جائی دیگر گفت سیاست خارجی رئیس جمهور از توهمات «ماجراجویانه، نمایشگرانه، افراط گرایانه و سطحی نگرانه» رنج می برد. 

ضمناً وی به مسأله انکار مکرر هولوکاست از سوی احمدی نژاد پرداخت و گفت این موضع به موقعیت کشور در تعامل با بقیه دنیا لطمه زده  و مشروعیت ایران را زیر سؤال برده است. آقای موسوی گفت: «شما در چهار سال گذشته مرتب گفتید آمریکا در حال فروپاشی است،. شما گفتید اسرائیل در حال فروپاشی است. فرانسه در حال فروپاشی است.»

وی افزود: «سیاست خارجی شما بر اساس چنین دریافت های توهم آمیزی استوار شده است.»

آقای احمدی نژاد که آغازگر این مناظره بود، خود را به عنوان یک چهرۀ تنها مانده نشان داد که از سوی حلقه قدرتمند رهبران داخلی که مایل به سرنگونی او هستند، به چالش گرفته شده است. وی گفت علی اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی؛ دو رئیس جمهور سابق کشور، برای پایان دادن به مسؤولیت وی، از آقای موسوی حمایت می کنند.

وی آقای رفسنجانی، روحانی با نفوذ کشور، و پسران وی را به فساد مالی متهم کرد و گفت آنها به تأمین مالی همایش انتخاباتی آقای موسوی مشغول اند. آقای احمدی نژاد ضمناً از فهرست بلند بالای مسؤولانی نام برد که وی آنها را به فساد های نامعلومی از جمله کسب میلیاردها دلار از ثروت ملت متهم کرد.

وی گفتک «این سه نفر از آغاز با یکدیگر بودند» موسوی، خاتمی و هاشمی. آنها علیه من با یکدیگر همکاری کرده اند.»

آقای احمدی نژاد اعلام کرد بنیانگذاران اولیه انقلاب اسلامی از جمله آقای موسوی، به تدریج از ارزش های انقلابی روزهای نخستین فاصله گرفته اند و به «به نیروئی تبدیل شده اند که خود را صاحب کشور» قلمداد می کنند.

وی بعضی از مسؤولان را به درپیش گرفتن زندگی تجملی متهم کرد و در این بین، از علی اکبر ناطق نوری رئیس مجلس سابق کشور نام برد؛ چهره ای که با برخی سیاست های خارجی آقای احمدی نژادمخالفت هائی کرده است. آقای نوری به عنوان یک چهره محافظه کار، رقابت ناموفقی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1997 داشت. اظهارات احمدی نژاد ظاهراً از شکاف رو به وخامت میان رئیس جمهور و برخی از مسؤولان با نفوذ کشور که برخی از آنها به جناح حامی احمدی نژاد متعلق اند، پرده برداشته است. هنگامیکه آقای موسوی سیاست خارجی آقای احمدی نژاد را افراطی خواند و وی را به تلاش برای سرکوب مخافان متهم کرد، آقای احمدی نژاد لبخند تمسخرآمیزی می زد واتهامات را رد کرد. وی در پاسخ گفت دولت آقای موسوی در روزهای اولیه انقلاب به سیاست های افراط گرایانه تری دست زده است.

انتظار می رفت این مناظره بر روی مسأله اقتصاد متمرکز شود، اما به مجموعه ای از حملات شخصی کشیده شد. آقای احمدی نژاد در جائی، عکسی از همسر آقای موسوی- زهرا رهنورد- را نشان داد و وی را به اشتغال در رشته تحصیلی متهم کرد که ورود به آن نیازمند رقابت سنگینی است.

آقای موسوی در نزدیکی پایان مناظره، دستانش را بلند کرد و با لحن غضب آلودی سعی در متوقف کردن آقای احمدی نژاد از پریدن به میان سخنان خود کرد. در همین لحظه بود که وی رئیس جمهور فعلی را به سوق دادن کشور به سوی دیکتاتوری متهم کرد.

از آنجا که تلویزیون دولتی زمان محدودی را برای پخش فیلم همایش های انتخابالتی اختصاص داده، این مناظرات می توانند نقش حیاتی داشته باشند. تحلیلگران اعتقاد دارند آقای احمدی نژاد در انتخابات سال 2005، به دلیل نمایش زندگی در حد متوسط خود در یک برنامه ویدئوئی به پیروزی دست یافته است. این فیلم تنها چند شب پیش از انتخابات نمایش داده شده بود.

در ایران هیچ تلویزیون خصوصی وجود ندارد و نامزدها، آقای احمدی نژاد را به استفاده از تلویزیون دولتی درجهت منافع سیاسی خود متهم کرده اند. رئیس سازمان صدا و سیمای ایران از سوی آیت الله علی خامنه ای رهبر دینی کشور منصوب می شود، چهره ای که حرف آخر را درباره مسائل کشور می زند.

منبع: نیویورک تایمز- 3 ژوئن

www.nytimes.com/2009/06/04/world/middleeast/04iran.html