وزیر ارشاد: کار خانه سینما تمام است

نویسنده
شیرین کریمی

» دولت دست از سر سینما بر نمی دارد

در شرایطی که برخی سینماگران تهدید کرده اند در صورت پافشاری دولت بر انحلال خانه سینما، جشنواره فجر را تحریم خواهند کرد، مواضع روز گذشته وزیر ارشاد حکایت از اصرار دولت بر موضع خود دارد. در همین راستا وزارت ارشاد اظهارات یک نماینده اصولگرای مخالف انحلال را “متوهمانه” خوانده و از “هنرمندان متعهد” حکومتی خواسته است به اعتراضات سینماگران پاسخ دهند. همزمان سایت رجانیوز نیز ضمن یادداشتی خبر از فساد مالی در خانه سینما و داشتن اسنادی علیه این نهاد صنفی خبر داده و هشت تشکل فرهنگی حامی دولت نیز رضایت خود را از سیاست های وزارت ارشاد علیه “َشاه نشینان” سینما ابراز داشته اند.

 کار خانه سینما “تمام شده” است. این را دیروز محمد حسینی گفت. وزیر ارشاد که با پایگاه اطلاع رسانی دولت گفتگو می کرد، در حمله صریح به “اصناف سینمایی” کشور، صدور بیانیه اعتراضی از سوی آنان را هم “جو سازی و تشویش اذهان عمومی” خواند.

مواضع محمد حسینی حاکی از تصمیم دولتی ها برای ایستادگی در جنگی است که هشت روز از آغاز رسمی آن می گذرد. هفته گذشته بود که نامه‌ای از سوی دبیر هیأت رسیدگی به امور فرهنگی وزارت ارشاد به محمد عسگرپور ـ مدیر عامل خانه سینما- ارسال شد تا انحلال مهمترین نهاد سینمایی ایران را به دلیل آنچه “عدم‌طی تشریفات قانونی مربوط به تأسیس مؤسسات فرهنگی و هنری” نامیده بود، اعلام کند.

خبری که اعتراض اهالی هنر هفتم را به همراه داشت. عسگرپور بلافاصله در یک مصاحبه مطبوعاتی نامه مذکور را “بسیار خنده دار” توصیف کرد. او دلایل خنده خود از تصمیم وزارت ارشاد را چنین بیان کرد: “مانند این است که من به عنوان مدیرعامل خانه سینما حکم انحلال یک صنف را صادر کنم؛ از دید من این نامه وجاهت قانونی ندارد.”

همزمان بیانیه ای به امضای رؤسای 24 صنف سینمای ایران منتشر شد که در آن آمده بود: “ما صنوف سینمایی ایران، خانه سینمای ایران را خانه قانونی خود می ‌دانیم، چرا که در مراجع رسمی کشور به ثبت رسیده است، اساسنامه آن را خود به تصویب رسانده ‌ایم، چرا که طبق قوانین رسمی کشور، مجمع عمومی، حق هرگونه تغییر در اساسنامه خود را دارد، هیات مدیره خانه سینما را با آرای خود برگزیده ‌ایم و به انتخاب خود ایمان داریم.”

 

وجاهت قانونی ندارد

وزیر ارشاد که هفته گذشته در پاسخ به اعتراضات سینماگران کشور، ادامه فعالیت خانه سینما را در حکم کلاهبرداری دانسته بود، دیروز نیز به گونه ای سخن گفت که از کوتاه نیامدن دولت احمدی نژاد از سیاست حذف این خانه خبر می دهد. وی گفت: “ادامه فعالیت خانه سینما وجاهت قانونی نداشت و همه دستگاه‌های فرهنگی کشور بر این اتفاق نظر داشتند.”

این نوع موضع گیری ها واکنش فیلمسازانی همچون مجید مجیدی، کمال تبریزی، محمدرضا هنرمند. ابراهیم حاتمی‌کیا میرکریمی و احمد رضا درویش، را برانگیخت که در بیانیه ای اهالی سینما را “میزبان” و دولتی ها را “مهمان” نامیدند و تلویحا خواستار “رعایت ادب” از سوی حسینی شدند. آن ها در بیانیه اعتراضی خود نوشته بودند: “آقای وزیر اشتباه نشسته‌اید. اینجا عرصه فرهنگ است و این خانه چند روزی میزبان شماست. براستی این ادب مهمانی را از کجا آورده‌اید؟”

متعهدها پاسخ لازم را بدهند

اما وزیر ارشاد نه تنها به آنها جواب نداد بلکه در مقابل کوشش کرد تا سینماگران دولتی را برای حمایت از سیاست های سینمایی گروه حاکم بسیج کند. او دیروز مشخصا گفت: “هنرمندان و دست اندرکاران متعهد عرصه سینما پاسخ لازم را به آنها داده و خواهند داد.”

مقصود وی از هنرمندان متعهد افرادی چون فرج الله سلحشور، جهانگیر الماسی و احمدی نجفی است. سلحشور که بارها ادعا کرده از “مسجد” به “سینما ” آمده، اخیرا خانه سینما را “تشکیلاتی” نامید که یک “اتحادیه اپوزیسیون علیه انقلاب و اسلام در کشور محسوب می‌شود”. حکم او در باره خانه سینما در راستای خواسته های دولت است: “باید منحل شود.”

جهانگیر الماسی، بازیگر صدا و سیما و از هنر مندان حامی احمدی نژاد نیز می گوید : “خانه سینما از عنوانش مشخص است که بیشتر یک پاتوق است.”

او ضمن اعلام موافقت با تصمیم وزارت ارشاد می گوید: “صحبتی که وزیر ارشاد درباره تعطیلی خانه سینما مطرح کرده است با اتکا به مجوز هیات وزیران طریق قانونی را طی کرده است.”

احمدی نجفی مجری و دیگر بازیگری هم که بار ها به دیدار محمود احمدی نژاد و رهبر جمهوری اسلامی رفته بر این باور است که “خانه سینما تا به الان هدفی جز اختلاف‌اندازی، حربه‌افکنی و دعواهای سیاسی‌ نداشته است.”

او که خود به عنوان یکی از اعضای شورای عالی سینما ـ– وابسته به ارشاد و تحت ریاست احمدی نژاد ـ – در انحلال خانه سینما نقش ایفا کرده است تصریح می کند: “زیر بار اقدامات و حرف‌های خانه سینمایی نخواهیم رفت.” او از موضع فردی تصمیم گیرنده می افزاید: “خیلی سعی کردیم هیات مدیره خانه سینما را متوجه کنیم اما به روال غیرقانونی بودنشان ادامه دادند که نهایتا تصمیم به انحلال خانه سینما گرفتیم.”

 

رجانیوز: “خانه از پای بست ویران است”

رسانه های حکومتی از جمله رجانیوز نیز برای نشان دادن همراهی خود با دولت، از هجوم به خانه سینما دریغ نکرده اند. برای نمونه روز گذشته این سایت با انتشار یادداشتی با عنوان “ خانه از پای‌بست ویران است/ کلاهبرداری از روز اول!” نوشت: “به راستی مؤسسین خانه‌ی سینما از چه چیزی هراسان بوده‌اند که به هیچ وجه در جریان ثبت موسسه‌ی خانه‌ی سینما زیر بار ساختارهای قانونی و تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی نرفتند؟”

این در حالیست که یک روز پیش از انتشار این یادداشت، روزنامه اطلاعات در یادداشتی با تیتر خانه سینما به قلم ابوالقاسم ابوالقاسم زاده، با انتقاد از نحوه مواجهه دولت محمود احمدی نژاد با خانه سینما نوشته بود: “اولین پرسشی که به ذهن نویسنده محک (ستون اطلاعات) آمد این است که در انبوه مشکلات و معضلات گوناگون، خانه سینما چه مشکل حاد، خُرد یا کلانی را برای مردم ایجاد کرده است که چنین رفتاری با آن می‌شود. آن‌هم در دولتی که رئیس آن می‌گوید در اواخر دوره نمی‌خواهد خود را درگیر مشکلات کوچک و خرد کند “

 محمود احمدی نژاد از زمان رسیدن به قدرت در تابستان 84 کوشیده، نهاد های صنفی مستقل و غیر دولتی را که بر مناسبات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تاثیر گذار هستند یا تابع دولت کند و یا آن ها را از پای در آورد. در راستای همین سیاست رحیم مشایی، از نزدیکان احمدی نژاد مدتی کوشید با برقراری رابطه با سینماگران، از جمله هدیه تهرانی، مهناز افشار، … دولت را همراه چهره های سرشناس نشان دهد.

 

حسینی: توکلی متوهم است

اما سینما گران تنها کسانی نیستند که منتقد تصمیم اخیر دولت شده اند. احمد توکلی نماینده شاخص اصولگرایان در مجلس هشتم نیز با “سیاسی” خواندن تصمیم وزارت ارشاد، آن را در راستای “ناجی” معرفی کردن محمود احمدی نژاد دانسته است. وی می گوید: “قصد دارند خانه سینما به دست وزیر ارشاد منحل شود و سپس رئیس جمهور به شکل ناجی وارد صحنه شود و در راستای مقاصد انتخاباتی خود ابقای خانه سینما را اعلام کند.”

اما وزیر ارشاد دیروز در پاسخی صریح به رئیس مرکز پژوهش های مجلس، اظهارات وی را “توهم و جوسازی” توصیف کرد و گفت: “رئیس‌جمهور چه احتیاجی دارد که این طور عمل کند و دولت را در معرض حملات و هجمه‌ها قرار دهد از این رو تعجب می‌کنم از برخی‌ها که چنین تحلیل‌هایی را انجام می‌دهند.”

با این حال ناظران به مورد مشابهی اشاره می کنند که تابستان همین امسال اتفاق افتاد. زمانی که وزارت علوم از اجرای “طرح تفکیک جنسیتی” در دانشگاه های کشور خبر داده بود، اما محمود احمدی نژاد به طور کتبی از دو وزیر علوم و بهداشت خود خواست از اقدامات “سطحی” و “غیر عالمانه” در بعضی از دانشگاه ها مبنی بر اعمال رشته ها و کلاس های تک جنسیتی جلوگیری کنند.

 

کمیسیون فرهنگی همسو با دولت

گفته می شود آنچه باعث شد محمد حسینی، احمد توکلی را “متوهم” بنامد بی ارتباط با حمایت این هفته کمیسیون فرهنگی پارلمان از تصمیم وزارت ارشاد نیست. سه روز پیش فاطمه رهبر با خبرگزاری فارس مصاحبه کرد تا بگوید :” اکثر قریب به اتفاق نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با انحلال خانه سینما موافق بودند.”

رهبر در واکنش به اظهارات توکلی مبنی بر انتخاباتی خواندن انحلال خانه سینما هم گفته بود: “این نوع قضاوت را نمی‌توان قبول کرد؛ اگر قرار باشد در آستانه‌ هر انتخاباتی دست از اصلاح امور کشید، هیچ اقدامی اصلاحی در کشور نباید انجام شود چراکه همه‌ساله در کشور ما انتخابات برگزار می‌شود.”

اظهارات رهبر باعث شد تا دیروز وزیر ارشاد با روحیه مضاعف اعلام کند انحلال خانه سینما مورد تایید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز هست.

حسینی البته حامیان تندخوتری نیز در پارلمان دارد؛نمایندگانی همچون طیبه صفایی که خانه سینما را “خانه فتنه” نامیده و انحلال آن را “انقلابی” خوانده است. این نماینده تهران دو روز پیش به فارس گفت: “اقدام انقلابی انحلال خانه سینما توسط وزارت ارشاد، مورد حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.”

بیانیه همراهان دولت

همزمان با این حمایت ها از سوی کرسی نشینان مجلس هشتم، دولت کوشش می کند در غیبت حمایت چهره های کلیدی و سرشناس سینمای ایران، برخی تشکل ها را به حمایت از خود ترغیب کند. برای نمونه دیروز “انجمن مؤسسات و شرکت‌های ویدیویی”، “انجمن مدیران تدارکات”، “انجمن مدیران تولید” و “کانون پخش‌کنندگان سینما” با انتشار نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد ‌از عملکرد ‌گروهی که آن‌ها را “شاه‌نشین فضای تولید سینمای ایران” می‌خوانند برائت جسته و “خشنودی‌شان” را از انزوای آن دسته که خود را صاحبان فضای فرهنگی سینمای ایران می‌خواندند اعلام کردند.

چنین بیانیه هایی در شرایطی منتشر می شود که صدای اعتراض سینماگران مستقل “بلند” تر از حمایت چهره ها و تشکل های فرهنگی نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد است.

به گزارش خبرنگار روز از تهران، در پی گسترده شدن اعتراضات اهالی سینما، مسئولین فرهنگی و امنیتی با برخی از چهره های تاثیر گذار سینمای ایران تماس گرفته و وعده لغودستور وزیر ارشاد در چند روز آینده را داده اند. بر اساس این گزارش، اهالی سینما در رای زنی گسترده خود به این نتیجه رسیده اند که در صورت عدم اجرای این وعده ها، جشنواره فیلم فجر را تحریم و از دادن فیلم به آن خودداری کنند.