می خواهند جا برای خودشان باز باشد

نویسنده
سارا سماواتی

» قدرت الله علیخانی نماینده رد صلاحیت شده در مصاحبه با روز:

به دنبال رد صلاحیت بیش از ۳۰ تن از نمایندگان فعلی مجلس و داوطلبان شرکت در دور بعدی مجلس،با حجت السلام قدرت الله علیخانی، یکی از این نمایندگان و رد صلاحیت شدگان گفت و گو کرده ایم. او از مجلس ششم تا کنون نماینده مردم قزوین و آبیک و اکنون عضو کمیسیون های امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و کمیسیون حقوقی و قضایی است. وی همچنین از جمله نمایندگان اصلاح طلب و عضو فراکسیون اقلیت مجلس است و پیش از این مسئولیت هایی چون فرمانده کمیته انقلاب اسلامی، رییس جهاد کشاورزی در قزوین و بازرسی کل نیروهای انتظامی را داشته ‌است.

با حجت السلام علیخانی که از منتقدان احمدی نژادست درست وقتی تماس گرفتم که برگه عدم صلاحیت خود را دریافت کرده بود. این مصاحبه در پی می آید.

 

آقای علیخانی شنیدیم رد صلاحیت شده اید. درست است؟

بله! همین الان برگه عدم صلاحیت من را به دستم دادند.

 

با چه مضمونی؟

اینجا نوشته است که به استناد بند 3 و 5 ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، صلاحیت شما را ردشده. امضای پای برگه هم مربوط به هیات اجرائیه مرکز حوزه انتخابیه، قزوین و آبیک و البرزاست.

 

ماده 28 زیر فصل سوم است و مربوط است به شرایط داوطلبان ورود به مجلس که از هفت بند و دو تبصره تشکیل شده است. آن هفت بند اینها هستند:

اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه

تحداقل مدرک فوق دیپلم و یا معادل آن

نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه

سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینائی، شنوایی و گویایی

حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام.

آقای علیخانی خود توضیح می دهد که منظورشان مثلاً مسائلی مانند سوء شهرت و این مسائل و می خندد.

 

مگر شما سوء شهرت دارید؟

نمی دانم والله! ما که در میان مردم پایگاه قوی داریم! در قزوین، در کشور، محبوبیت داریم. من از نظر آرا در میان مردم اگر انتخاباتی باشد نفر اول خواهم بود .

 

 پس فکر می کنید با توجه به آنکه رهبران نظام خواهان حضور وسیع مردم در حوزه های رأی گیری هستند، چطور چنین اتفاقی برای شما و بعضی دیگر از نمایندگان فعلی افتاده است؟

می دانید هیات اجرایی،یکجوری مأموردولت است. فرمانداران هیات های اجرایی را تشکیل می دهند و هیات در واقع دولتی هست. خوب! ما هم منتقد دولت هستیم و در مقابل آن موضع داریم دیگر. دولت را قبول نداشتیم و قبول نداریم. اعتراض و انتقاد کرده ایم و بالاخره دور از انتظارمان هم نیست. وقتی که ما انتقاد می کنیم خیلی از این مسئولان هیات اجرایی استان مان را خوش نمی آید دیگر… و خوب طبیعی هم هست که اینها بخواهند تلاش کنند ما نباشیم. در حالیکه می دانند ما خدمتگزاریم، در جای جای این استان خدمات من مشهود است و خوب معلوم است دیگر….

 

 ولی منتقدین دولت در مجلس امروز زیاد هستند. شخص رئیس پارلمان آقای لاریجانی، حتی آقای حداد عادل و توکلی، چرا برخی ها نظیر شما، آقای مطهری… رد صلاحیت شدید؟

خوب؛ علت این است که ما شفاف هستیم. آقای حداد عادل تازگی آمده است و می گوید خون من با خون احمدی نژاد نمی خواند! ما از اول با احمدی نژاد و دولت احمدی نژاد مشکل داشتیم و عملکردش را قبول نداشتیم؛ بعضی ها تازگی ها به این نتیجه رسیده اند. خوب هر چه باشد خیر است انشاالله!

 

 قصد دارید در فرصت اعلام شده به این رأی اعتراض کنید؟

بله! ما اعتراض خواهیم، کرد و از طریق قانونی پیگیری خواهیم کرد و تا آنجایی که قادریم حق مان را خواهیم گرفت. علی القاعده باید احقاق حق بشود؛ ولی خوب فعلاً هیأت سیاسی استان ما…. خوب بالاخره دعوای سیاسی ست و دوستان و مسئولین خواسته اند میدان باز باشد برای خودشان؛ خوب اگر یک آدم منتقد معترض به عملکرد دولت، مانند من، نباشد اینها بهتر می توانند به کارهای شان برسند .

 

 فرزندتان هم گویا از حوزه انتخابیه شما داوطلب شده بود که او هم رد صلاحیت شده است همینطور است؟

بله، فعلاً که هر دو رد شدیم. ولی ما راضی هستیم به رضای خدا و با این چیزها هم از صحنه به در نمی رویم و در خدمت مردم و نظام هستیم.