آماده برای مقابله با حملات ایران

نویسنده

» مقاله گاردین در باره تدابیر امنیتی در اسرائیل

اسرائیل، در میانه شدت گیری اخبار مربوط به احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران، تدابیر دفاعی خود را در داخل کشور، به منظور مقابله با حملات تلافی جویانه ایران تشدید کرده است.

گذشته از استقرار سیستم های دفاع هوایی در برابر موشک های شلیک شده علیه این کشور، دولت اسرائیل همچنین به توزیع ماسک ها ضد گاز، تامین پناهگاه های ضد بمب و آزمایش سیستم های اطلاع رسانی عمومی اقدام کرده است.

در ماه های اخیر تقاضا برای ماسک های ضدگاز و پناهگاه ضد بمب افزایش یافته است. در همین حال بسیاری از شهروندان نسبت به این اقدامات بدبین هستند و تعداد افرادی که در تمرین های پدافند غیر عامل شرکت می کنند اندک است.

دانی اورام، صاحب یک شرکت ساخت و نوسازی پناهگاه ضد بمب می گوید سئوال در مورد این محصولات ظرف سه هفته اخیر ده برابر شده است در حالیکه تولید آن دوبرابر شده است. او گفت: “درچند هفته اخیر تبلیغات جنگی شدت گرفته است. اکنون احتمال جنگ برای بسیاری از مردم واقعی تر جلوه می کند. هر بار در اخبار از این مطلب سحن گفته می شود، این احساس بیشتر می شود. اخبار بد برای کسب و کار خوب است.”

توزیع ماسک ضد گاز نیز از بهار سال جاری افزایش یافته است. به گزارش وزارت دفاع اسرائیل تعداد ۱۷۵۷۳ بسته ماسک در ماه آوریل، ۳۸۷۷۵ بسته در ماه مه و ۴۱۲۴۲ بسته در ماه ژوئن و حدود ۷۰۰۰۰ بسته در ماه ژوئیه توزیع شده است. لیکن در حال حاضر ۴۰ درصد از جمعیت ۸. ۷ میلیونی اسرائیل ماسک دریافت نکرده اند. یا اوف کهن، از شرکت تجهیزات نظامی هاگور گفت دولت 3 میلیون ماسک ضد گاز کم دارد که تولید آن ماه ها طول می کشید.

انتظار حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران طی روزهای اخیر بیشتر شده است چرا که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا قرار است “خط قرمز” واشنگتن را در مورد برنامه هسته ای ایران به زودی اعلام کند؛ این خط قرمز جایی است که فراتر از آن آمریکا وارد عمل خواهد شد.

برخی ناظران معتقدند تبلیغات اخیر اسرائیل به منظور وادار کردن آمریکا به اتخاذ موضع قوی در قبال ایران انجام شده است. در این میان برخی دیگر معتقدند نتانیاهو اطمینانی به دولت اوباما ندارد و معتقد است اسرائیل باید در این موضوع مستقل عمل کند.

مقامات می گویند تقویت دفاع ملی، فارغ از آنچه ظرف چند ماه آینده اتفاق می افتد، از ضروریات است. یکی از مقاماتی که مسئول بررسی جنگ سال ۲۰۰۶ لبنان بود معتقد است نواقص زیادی در سیستم امنیتی ملی وجود دارد.

وی می گوید: “ما ممکن است از هر طرف زیر حملات موشکی قرار بگیریم و من مطمئن نیستم که برای این موضوع آمادگی داشته باشیم.”

ولی به گفته یچیل کوپرستاین، که رئیس پشتیبانی امنیت ملی است، “میزان آگاهی ما در حال حاضر بسیار بیشتر از سال ۲۰۰۶ است. اگر با خطر مشابهی روبرو شویم، از عهده بر می آئیم. ولی تهدیدات از یک دیدگاه دیگر کاملا متفاوت است. برای همین ما باید جمعیت را برای هر چیزی آماده کنیم.”

فرمانده اطلاعات اسرائیل قبلا گفته بود که بیش از ۲۰۰ هزار موشک اکنون اسرائیل را نشانه گرفته است که می تواند توسط ایران یا متحدان آن شلیک شود.

ارتش اسرائیل می گوید حداقل ۶۰ هزار موشک در لبنان و در کنترل حزب الله قرار دارد، به علاوه هزاران موشک دیگر در سوریه و غزه مستقر شده است. تعداد موشک های ایران مشخص نیست.

انتطار می رود موشک های جدید توان هدف گرفتن تل آویو را نیز داشته باشند.

با وجود این ایهود باراک تعداد تلفات اسرائیل را در صورت چنین حمله ای بیش از ۵۰۰ نفر ندانسته است.

اسرائیل وزارتخانه ای دارد که مسئول امنیت ملی است. رئیس این بخش آوی دیچر است که قبلا رئیس سازمان شین بت، یا امنیتی داخلی بوده است. نتانیاهو در زمان انتخاب وی به ریاست وزارت امنیت ملی گفته بود: “ما میلیاردها دلار در زمینه امنیت ملی هزینه می کنیم. ما سیستم های هشدار دهنده و سیستم پدافند غیر عامل و حفاظتی را به روز می کنیم.”

ارتش اسرائیل نیز حدود ۲۰ سال پیش یک فرماندهی عملیات را برای “حفاظت و خبررسانی به شهروندان” ایجاد کرده است.

دولت همچنین پناهگاه های ضد بمب در بیت المقدس و تل آویو را نیز تقویت کرده است که در صورت خطرات نظامی هئیت دولت به آنجا نقل مکان خواهد کرد.

 

منبع: گاردین – ۹ سپتامبر ۲۰۱۲