احمدی نژاد و مدل پوتین

نویسنده

» گزارش ریناشیتا از انتخابات ریاست جمهوری آینده

فردیناندو کالدا

وزارت کشور ایران،اعلام کرد که انتخابات بعدی ریاست جمهوری روز ۱۴ ژوئن سال ۲۰۱۳ برگزار می شود. رئیس جمهور فعلی، محمود احمدی نژاد دیگر نمی تواند نامزد انتخابات شود زیرا طبق قانون ایران کاندیدا ها نمی توانند بیش از دو دوره رئیس جمهور شوند. با این حال محافظه کاران نزدیک به آیت الله خامنه ای، رهبر ایران او را متهم کرده اند که می خواهد قدرت را در دست خود نگه دارد و شاید قصد داشته باشد از “مدل پوتین”استفاده کند.

حسین دهقان، معاون پارلمانی رئیس جمهور، در مصاحبه ای مشخصا گفت که احمدی نژاد، ولادیمیر پوتین نیست و ایران هم روسیه نیست. این بحث زمانی مطرح شد که احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی گفت که طرح های دولت تا بعد از سال ۲۰۱۳ ادامه پیدا می کند و با خنده گفت: “چه کسی گفته است که امسال آخرین سال دولت است؟” از آنجا بود که محافظه کاران او را متهم کردند به اینکه قصد دارد با استفاده از روش پوتین- مدودوف، کنترل کشور را بعنوان معاون ورئیس جمهور در دست داشته باشد.

نقش مدودوف ایرانی را مدت هاست که اسفندیار رحیم مشایی، بازوی راست احمدی نژاد بازی می کند. در این دو سال اخیر، مشایی به دلیل تفکرات لیبرالی، ملی و لائیک خود منزوی شده است که از یک سو برایش محبوبیت به همراه آورده و از سوی دیگر منجر به انتقاد شدید نزدیکان محافظه کار آیت الله خامنه ای از او شده بود. آنها وی را متهم به انحراف و رمالی کرده بودند. طرفداران احمدی نژاد برای کاندیدا شدن او تلاش می کنند اما حملات اخیر علیه او و همکارانش از سوی نمایندگان مجلس، او را تضعیف کرده است. این انتقاد ها آنقدر زیاد بوده است که دفتر ریاست جمهوری کاندیدا شدن مجدد نقل شده های از قول وی را تکذیب کرده است.

علی لاریجانی، رئیس مقتدر مجلس و یکی از نزدیکان رهبر که در انتخابات ماه مارس پیروز انتخابات مجلس بود، از این وضعیت سود می برد. بسیاری او را منتخب رهبر برای انتخابات ریاست جمهوری آتی می دانند. کاندیداهای احتمالی دیگر، محسن رضایی، دبیر شورای تشخیص مصلحت نظام و کاندیدای ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۹ که رتبه سوم را با ۷. ۱ درصد آرا بدست آورده بود؛ محمد باقر قالیباف، شهردار تهران هستند. اصلاح طلبان نیز که کاندیدا‌‌هایشان در سال ۲۰۰۹، میر حسین موسوی و مهدی کروبی از فوریه سال ۲۰۱۱ در حصر خانگی هستند در ماه های گذشته اعلام کردند که برنامه مشخصی برای انتخابات ندارند.

منبع: ریناشیتا، ۷ سپتامبر