تلاش برای آزادی خبرنگار

نویسنده
گاردین

» گزارش گاردین از وضعیت خبرنگاران زندانی

ایران تحت فشار گسترده ای قرار دارد تا خبرنگار واشنگتن پست را آزاد کند. او به عنوان آخرین اقدام جمهوری اسلامی علیه آزادی مطبوعات، دستگیر شد. جیسون رضائیان که ملیت دوگانه ایرانی- آمریکایی دارد روز ۲۲ ژوئیه به همراه همسرش یگانه صالحی که او نیز روزنامه نگار است دستگیر شد. نیروهای امنیتی ایران به خانه آنها ریختند و لپ تاپ و مدارکشان را ضبط کردند. یک زوج آمریکایی دیگر که یکی از آنها عکاس خبری بود، به همراه این دو دستگیر شدند.

واشنگتن پست نوشت: “از زمان دستگیری، خانواده هایشان وموسسه واشنگتن پست هیچ خبری از آنها ندارند. اگرچه دادستان روز جمعه اعلام کرد که این افراد بازداشت شده اند.”

طبق برخی از گزارش ها شوهر زوج آمریکایی که به همراه رضائیان دستگیر شده بود، روز چهارشنبه آزاد شده است. اگرچه این گزارش هنوز تایید نشده نیست.

وزارت اطلاعات ایران و قوه قضائیه که جدا از دولت عمل می کنند، با وجود وعده های دولت مبنی بر میانه روی، دست از سرکوب خبرنگاران برنداشته اند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، که بر سر برخی قوانین اجتماعی با تندرو ها مقابله می کند در مورد دستگیری رضائیان و ده ها روزنامه نگار ایرانی، از جمله مرضیه رسولی و صبا آذرپیک، که در ماه های اخیربه حبس افتاده اند، سکوت کرده است.

هادی قائمی، از کمپین حقوق بشر ایران می گوید: “دستگیری جیسون رضائیان و بگانه صالحی و عکاس خبری نشاندهنده بدتر شدن وضعیت خبرنگاران در دو ماه اخیر است. گزارشگران از وزارت ارشاد دولت روحانی مجوز کار و کارت خبرنگاری می گیرند و آنها باید امنیت خبرنگاران را تامین کنند.”

رضائیان قبل از دستگیری در وین در مورد مذاکرات اتمی گزارش تهیه می کرد. مقامات آمریکایی، از جمله وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکا خواستار آزادی فوری رضائیان و همکارانش شدند.

روز سه شنبه،مری مادر رضائیان، کلیپی منتشر کرد و از مقامات ایران خواست که فرزند و عروسش را که در تهران کار می کردند آزاد کنند.

مادر رضائیان گفت: “چند روز گذشته است و آنها همچنان بدون هیچ اتهامی در بازداشت بسر می برند. من نمی دانم پسر و عروسم کجا هستند.”

او گفت رضائیان که در کالیفرنیا بزرگ شده است عاشق ایران است و ما را تشویق می کرد که از ایران دیدن کنیم. او گفت که بشدت نگران سلامتی فرزندش است که برای فشار خون بالا دارو مصرف می کند.

ایران تابعیت دوگانه را قبول ندارد و رضائیان را بعنوان یک ایرانی دستگیر کرده است. کمیته حمایت از خبرنگاران که در نیویورک است و ایران را بعنوان بدترین کشور برای روزنامه نگاران رده بندی کرده است، از تهران خواسته است تا وضعیتش را بهبود بدهد.

این کمیته گفته است: “ما تلاش می کنیم تا کسانی که دستگیر شده اند و علت دستگیری شان را مشخص کنیم. اما اخیرا مقامات ایرانی توضیح مشخصی نمی دهند.اگر مسئولان دستگیری ها جلو بیایند و در مورد علت این دستگیری ها توضیح بدهند، از این سردرگمی بیرون می آییم. از آن بهتر این است که آنها را آزاد کنند.”

در ادامه آمده است: “ما دولت ایران را مسئول سلامتی همه خبرنگاران می دانیم که از سرکوب های سال ۲۰۰۹ تعداشان به ده ها نفر می رسد.”

این کمیته اسامی خبرنگاران زندانی را منتشر کرده است که شامل صبا آذرپیک، خبرنگاری که از زمان دستگیری در انفرادی بسر می برد و سراج الدین میردامادی که هفته گذشته به شش سال زندان محکوم شد، می شود.

طبق گزارش سازمان خبرنگاران بدون مرز، ایران برزگ تری زندان خبرنگاران و وبلاگ نویسان جهان است. جایی که ده خبرنگار زن در آن زندانی هستند.

گاردین، 30 ژوئیه