تفکیک نیمکت پارک ها در ایران

نویسنده
ال اکونومیستا

» گزارش ال اکونومیستا از تبعیض جنسیتی

مسؤولان حکومت تهران درحال مطالعه امکان تفکیک نیمکت پارک ها هستند تا زنان و مردان جوان نتوانند با یکدیگر روی یک نیمکت بنشینند. این رویکرد محدود کننده دیگری است که از اصول و آرمان های اسلامی ریشه می گیرد. این درحالی است که زنان ایرانی حجاب خود را در فیس بوک برمی دارند.

میثم امرودی، مشاور شهردار و قائم مقام معاونت اجتماعی شهرداری تهران، دراین خصوص اعلام کرد که این طرح درحال بررسی است تا دختران و پسران نتوانند بر روی نیمکت “خیلی نزدیک” به یکدیگر بنشینند.

یکی دیگر از پیشنهادات او این است که یک میز کوچک در وسط نیمکت های عمومی گذاشته شود تا “فاصله مناسب” تضمین شود.

هفته گذشته این خبر منتشر شد که شهرداری پایتخت ایران طرح هایی را در دست بررسی دارد تا کارگران شهرداری از یکدیگر تفکیک شوند و کارمندان زن و مرد نتوانند با یکدیگر در یک دفتر کار کنند.

درحالی که این تدابیر در دست بررسی قرار دارد، گروه های تندرو از مسؤولان خواسته اند که پوشش اسلامی زنان در خیابان ها را هرچه شدیدتر به مرحله اجرا بگذارند.

براساس قوانین تصویب شده در ایران، زنان باید بدن خود را، ازجمله بازوان، پاها، موها و گردن، به طور کامل بپوشانند.

ولی بسیاری از زنان، به ویژه زنان جوان ساکن شهرهای بزرگ، مانند تهران یا اصفهان، آستین ها و مانتوهای بلند را کوتاه کرده اند و تنها یک سوم موهای خود را با پارچه ای که اغلب نیز می افتد می پوشانند.

بیش از یک سال است که رییس جمهور ایران، حسن روحانی، با وعده هایی برای برقراری آزادی های اجتماعی بیشتر به قدرت رسیده، ولی به دلیل مخالفت برخی از شخصیت های مذهبی و محافل محافظه کار نتوانسته بسیاری از این وعده ها را برآورده سازد.

منبع: ال اکونومیستا، ۲۲ ژوئیه