احضار همه روزه دانشجویان برای ایجاد وحشت

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» تلفن های تهدید آمیز به خانواده ها

منابع مستقل دانشجوئی در کشور خبر از ادامه فضای رعب و وحشت در دانشگاه ها می دهند و می نویسند: محافل امنیتی و اطلاعاتی در تلاشند تا به هر شکل ممکن فضای امنیتی ایجاد شده در دانشگاه ها را ادامه دهند و سعی می کنند به هر بهانه ای فعالان دانشجوئی، دانشجویان محروم از تحصیل، برخی از اساتید برجسته دانشگاهی و حتی خانواده های آنان را به منظور کنترل و متوقف کردن فعالیت های مستقل دانشجوئی و عدم اطلاع رسانی در خصوص ده ها دانشجوی دستگیر شده تحت فشار قرار دهند، و از سوی دیگر به کمک حراست ها و کمیته های انضباطی کماکان دانشجویان منتقد و فعال را بدون ذکر دلیلی خاص و بدون حکم قضائی دستگیر می کنند.

به دنبال اعتراضات گسترده مردمی به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تهران و دیگری شهرهای بزرگ کشور، نیروهای امنیتی و لباس شخصی و تشکل های بسیج در تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، بابل، همدان، تبریز و کرمانشاه، کماکان محوطه های دانشگاه ها را به میدان تاخت و تاز خود تبدیل کرده اند. گزارش ها حاکی از آنست که این نیروها به طور شبانه روزی در قسمت های مختلف دانشگاه ها و خوابگاه ها حضوری چشمگیر دارند و از هر بهانه ای برای تهدید و دستگیری دانشجویان استفاده می کنند.

 حاکمیت فضای رعب و وحشت کم سابقه ای که اکنون بیشتر از بیست روز است دانشگاه ها را دربرگرفته است، در حالی ادامه دارد که با گذشت بیش از دو هفته از دستگیری ده ها تن از دانشجویان و فعالان دانشجوئی در شهر های مختلف کماکان از سرنوشت و حتی محل نگهداری آنان خبری در دست نیست.

 

تازه ترین برخوردها

به گزارش ادوار نیوز، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در چند روز گذشته با احضار های غیر قانونی و تلفنی اقدام به تهدید اعضای ارشد سازمان دانش اموختگان [ادوار تحکیم] کرده اند و این احضارها و تهدیدها همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش ادوار نیوز، علی ملیحی، مسئول روابط عمومی سازمان ادوار تحکیم در این خصوص گفته است:متاسفانه در حالی که آقایان احمدزیدآبادی و عبدالله مومنی دبیرکل و سخنگویان سازمان، بازداشت شده و از وضعیت پرونده، عنوان اتهام و محل نگهداری ایشان هیچگونه اطلاعی در دست نیست، در هفته گذشته نهادهائی که وظیفه ذاتی شان حفظ امنیت عرصه عمومی کشور و تلاش برای تضمین امنیت سیاست ورزی در کشور است، با احضار غیر قانونی و تهدید تلفنی، تماس با خانواده اعضای سازمان دانش آموختگان و تهدید ایشان و بازرسی غیر قانونی منازل تلاش دارند فضای ارعاب حاکم بر کشور را به نحو روشنی به فعالان سیاسی عضو سازمان تفهیم کنند.

در ادامه این گزارش می خوانیم:مسئول روابط عمومی سازمان ادوار تحکیم در همین خصوص به احضار وضبط وسایل شخصی محمد صادقی، عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم و تلاش برای دستگیری هادی کحال زاده دیگر عضو شورای مرکزی این سازمان اشاره کرده و می گوید:سازمان ادوار تحکیم با محکوم دانستن چنین شیوه های غیرقانونی و امنیتی که تنها با هدف ارعاب و ساکت ساختن فعالان سیاسی صورت می گیرد، از نهادهای مسئول انتظار دارد در برخوردبا فعالان سیاسی و مدنی، حداقلی از رعایت قانون که این روزها به مدعای اصلی حاکمیت تبدیل شده است را در نظرگیرند.

 

برخوردها با دانشجویان صنعت نفت

از سوی دیگر خبرنامه امیر کبیر در خصوص تازه ترین برخوردهابا دانشجویان، در گزارشی از بازداشت گسترده فعالین دانشجوئی دانشگاه صنعت نفت خبر داده است.

در این گزارش آمده است: به رغم آنکه هفته گذشته دو دانشجوی دانشگاه صنعت نفت به نام های امین نیکزاده و حسین رحیمی آزاد شدند اما بعد از آن به کمک حراست این دانشگاه چندین تن از دانشجویان همین دانشگاه دستگیر و روانه زندان شدند.

خبرنامه امیر کبیر در ادامه می نویسد: سجاد طاهرزاده دبیر انجمن اسلامی دانشکده نفت اهواز به همراه سهند بختیارپور دبیر سه دوره سابق انجمن اسلامی این دانشکده، مصطفی منفرد عضو شورای صنفی، مهدی کریمی از فعالین سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر و دانشجوی کنونی این دانشکده و پیام پیکری دیگر دانشجوی این دانشکده، دانشجویان بازداشت شده اخیر هستند

دراین گزارش در خصوص نحوه دستگیری این دانشجویان آمده است: این دانشجویان به دعوت مهدی زاده رئیس حراست دانشگاه صنعت نفت چهارشنبه عصر به دفتر حراست دانشکده نفت اهواز رفتند، و پس از آن به وسیله مأمورین امنیتی در دفتر حراست بازداشت شدند. مهدی زاده در جواب دانشجویان برای توجیه این عمل خود اذعان داشته است که این افراد از سوی سپاه بوده و حکم بازداشت در دست داشتند و وی اگر از تحویل دانشجویان خودداری کرده بود، خود وی بازداشت می شد.

گفتنی است که در روز های اخیر دانشجویان دانشگاه صنعت نفت شاهد موج احضار گسترده و بی سابقه فعالین دانشجویی به کمیته انضباطی بوده اند. فعالین دانشجویی منتقد این دانشگاه در روزهای اخیر به طرز بی سابقه ای تحت فشار قرار گرفته اند و با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و تعطیل شدن دانشگاه، نیروهای امنیتی و مسئولین دانشگاه سعی دارند با حداکثر سوء استفاده از نبودن دانشجویان در دانشگاه فعالین دانشجویی را سرکوب کنند.

 

دستگیری دانشجویان دانشگاه صنعتی بابل

از دیگر دانشگاه ها و دانشجویانی که به دنبال اعتراضات گسترده مردمی به اعلام نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، مورد هجوم و یورش نیروهای امنیتی و اطلاعاتی قرار گرفته اند می توان به دانشگاه صنعتی بابل و دانشجویان فعال این دانشگاه اشاره کرد که از یک ماه قبل از برگزاری انتخابات تحت فشارهای پیدا و پنهان محافل امنیتی و اطلاعاتی قرار داشته اند.

منایع دانشجوئی در خصوص آخرین برخوردهای امنیتی و دستگیری ها در این دانشگاه، خبر از ربوده شدن سه دانشجوی این دانشگاه توسط لباس شخصی ها می دهند.

خبرنامه امیر کبیر با اعلام این خبر و تشریح جزئیات آن، به فضای امنیتی کم سابقه این دانشگاه بعد از اعلام نتایج انتخابات نیز اشاره کرده و نوشته است:ماموران امنیتی شامگاه سه شنبه نهم تیر با هجوم به منزل علی تقی پور دبیر فنی سابق دانشگاه مازندران وی را بازداشت کردند. در روز دهم تیرماه نیز، زمانی که سه دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از دانشگاه به سمت خوابگاه می رفتند نیروهای لباس شخصی با سه دستگاه اتومبیل به دانشجویان یورش برده و نیما نحوی را بازداشت کردند. دو دانشجوی دیگر نیز توانستند بگریزند.

گزارش این منبع دانشجوئی در خصوص حوادث دلخراش پیش آمده برای دانشجویان این دانشگاه می افزاید:پس از اعلام نتایج انتخابات، همزمان با موج اعتراضات خودجوش مردمی در تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور، اعتراضات دانشجویی-مردمی در دانشگاه صنعتی بابل نیز آغاز شد و به مدت 5 روز در اطراف این دانشگاه ادامه پیدا کرد که متاسفانه در تظاهرات بزرگ 25 خرداد در این شهر، دو یا سه نفر از جمله یک دختر جوان توسط نیروهای گارد و لباس شخصی به شهادت رسیدند. دانشجویان امتحانات روز 25 خرداد را لغو کردند و امتحانات روزهای 26 و 27 خرداد توسط دانشگاه بصورت اختیاری برگزار شد. در بعد از ظهر روزهای 23، 24 و 25 خرداد دانشگاه صنعتی بابل در محاصره ی کامل نیروی انتظامی، گارد ویژه و لباس شخصی های موتور سوار موسوم به انصار حزب الله قرار گرفت تا مانع از پیوستن مردم به دانشجویان شوند. همچنین خوابگاه این دانشگاه نیز از غروب 25 خرداد تا صبح 26 خرداد در محاصره ی کامل انصار حزب الله قرار گرفت اما حمله ای از سوی آنان به خوابگاه صورت نگرفت.

خبرنامه امیر کبیر در ادامه گزارش خود تعداد و اسامی شماری از دانشجویان بازداشت و آزاد شده را با ذکر جزئیات بیشتر به این شکل اعلام کرده است: از زمان آغاز اعتراضات دست کم 13 دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بازداشت شدند که 6 نفر از آنها به تدریج آزاد شدند. این 6 نفر عبارتند از:  محمد علمی، مرتضی نائب یزدی، مرتضی سمیع خواه، فرشیدستاری فر، حسین بابایی و علی صمدی.

اما 7  دانشجوی دیگر این دانشگاه که به تدریج از روز 28 خرداد توسط نیروهای امنیتی ربوده شدند، همچنان در زندان بابل تحت فشار نیروهای امنیتی قرار دارند. این 7 دانشجو عبارتند از: ایمان صدیقی، محسن برزگر، حسام الدین باقری، سیاوش سلیمی نژاد، حمیدزضا جهان تیغ، علی تقی پور و نیما نحوی.

همچنین ضیاالدین نبوی دانشجوی محروم از تحصیل این دانشگاه و نیز دبیر شورای دفاع از حق تحصیل نیز در میان بازداشت شدگان است. وی و چند دانشجوی دیگر محروم از تحصیل و اعضای شورای دفاع از حق تحصیل، مانند پیمان عارف، علیرضا خوشبخت، زهرا توحیدی، هم چنان در بازداشت بسر می برند و از وضعیت آنان نیز کماکان اطلاعی در دست نیست.

گفتنی ست که از زمان آغاز اعتراضات گسترده مردمی به کودتای انتخاباتی، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در تهران و چندین شهر دیگر با حمله به خوابگاه ها و محوطه دانشگاه ها ضمن برخوردهای تندو خشن که به کشته شدن دست کم پنج دانشجو و زخمی شدن صدها تن انجامید، ده ها دانشجو را دستگیر و روانه بازداشت گاه ها کرده اند. تاکنون هیچ منبعی به طور دقیق شمار دانشجویان بازداشت شده را اعلام نکرده است و خانواده های بسیاری از دستگیر شدگان نیز از وضعیت و سرنوشت فرزندان خود اطلاعی ندارند.