احتمال اخراج سفرای ایران از اروپا

نویسنده
شیرین کریمی

» محاکمه کارمندان سفارت انگلیس

یک روز پس ازاظهارات دبیر شورای نگهبان در مورد محاکمه کارمندان سفارت انگلیس، دادستان کل کشور نیز انتقاداتی را متوجه این کشور کرد. در همین حال وکیل یکی ازاین بازداشت شدگان از احتمال روبرو شدن وی با اتهام “اقدام علیه امنیت” ملی سخن گفت. این در حالی است که اتحادیه اروپا فشارهای خود بر جمهوری اسلامی را افزایش داده است.

همزمان با بالا گرفتن مناقشه میان ایران و بریتانیا به دلیل آزاد نشدن دو تن از کارکنان بازداشت شده سفارت این کشور در تهران. دادستان کل جمهوری اسلامی، لندن  را به “پهن کردن سفره” برای دامن زدن به “آشوب ها” متهم و با تاکید بر اینکه انگلیس “مسئول خدماتش” را برای جمع آوری اطلاعات می فرستد تهدید کرد: “دیپلمات های این کشور به عنوان عناصر نامطلوب اخراج خواهد”

 

تحلیل یا دخالت

پیش از دری نجف آبادی،، احمد جنتی، دیگر روحانی تندرو حامی محمود احمدی نژاد در نماز جمعه گفته بود: یک “سایت انگلیسی”در اسفند ماه  از احتمال بروز اغتشاش پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران خبر داده بود. دبیر شورای نگهبان که این تحلیل سیاسی را مرتبط با دخالت انگلیس در ناآرامی های پس از انتخابات می دانست، پرسیده بود: “این پیش بینی ها یعنی چه؟”

آقای جنتی در تهدید انگلیس البته پا را فراتر از دادستان کل کشور گذاشته و به صراحت از “محاکمه” برخی از کارکنان ایرانی سفارت بریتانیا خبر داده بود.

بلافاصله پس از این اظهارات، وزیر امورخارجه بریتانیا واکنش نشان داد. دیوید میلیبند با انتشار بیانیه ای خواستار “شفاف سازی فوری” از سوی مقام های ایرانی مرتبط با بازداشت کارکنان سفارت کشور خود شد.

 

اتهام : اقدام علیه امنیت ملی

در همین حال گزارش های تایید نشده ای وجود دارد که “حسین رسام” از کارمندان سفارت بریتانیا، با اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” روبرو است. عبدالصمد خرمشاهی وکیل وی، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه، ضمن اعلام این خبر به نقل از یکی از بستگان نزدیک آقای رسام، همچنین تاکید کرد هنوز موفق به دیدار با موکل خود نشده اما از قوه قضائیه برای دیدار با او وقت گرفته است.

 

فشار علیه ایران بیشتر می شود

ابعاد مخمصه جدید دیپلماتیک ایران در حالی گسترش می یابد که لندن از روز پنجشنبه تلاش مضاعفی را برای متقاعد کردن کشورهای اتحادیه اروپا برای اعمال فشار بیشتر علیه ایران آغاز کرده است. در آخرین تحول اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کرد که در صورت آزاد نشدن افراد وابسته به سفارت بریتانیا، آن اتحادیه” آماده انجام هر گونه اقدامی است.”

این در حالی است که روزنامه کیهان، اصلی ترین نشریه حامی محمود احمدی نژاد، دیروز تیتر اصلی صفحه اول خود را “شکست توطئه لندن علیه ایران” انتخاب کرد و از نمایش قدرت ایران در بروکسل خبر داد. روزنامه وابسته به بیت رهبری، در گزارش خود در حالی از بروز شکاف میان کشورهای اروپا برای فشار علیه تهران نوشته است که کشورهای اروپایی روز جمعه در “اجلاس بروکسل” طرح “فراخواندن” سفیران ایران در اتحادیه اروپا را تایید کردند.  به گزارش رادیو فردا یک دیپلمات اروپایی گفته است: “ تاکنون تعدادی از آن ها فرا خوانده شده اند.”

گزارش ها همچنین حکایت از آن دارد که اتحادیه اروپا مایل است در صورتی که  ایران به آزادی دو کارمند بریتانیا مبادرت نورزد. گزینه های دیگری همچون  خارج کردن سفرایش از ایران و ممنوعیت سفر مقامات ایرانی به کشورهای اروپایی را  مورد بررسی قرار دهد.