استفاده از مانکن در ویترین مغازه ها ممنوع است

نویسنده

» گزارش روزنامه ایتالیایی قرن ۲۱ از فتوای آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی، اعلام کرد که استفاده از مانکن ها در ویترین مغازه ها “ممنوع” است و بار دیگر به فرهنگ فاسد غرب حمله کرد. با این حال این دلیل نمی شد که مانکن ها را از مغازه ها بردارند.

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی در مورد در آمد مغازه هایی که از مانکن ها که هم برای جلب مشتری و هم عامل تحریک و مروج فرهنگ بیگانه است، استفاده می کنند، گفت: “این کار حرام است و درآمد آن نیز کراهت دارد”.

آیت الله مکارم شیرازی، می گوید که طبق شریعت، قانون اسلام، پولی که از فروش لباس هایی که به تن مانکن ها بوده است، حرام نیست اما کراهت دارد، یعنی ممنوع نیست.

آیت الله ها، بدون داشتن مجوز و حق قانونی، برای مقلدانشان فتوا صادر می کنند که این فتوا ها در واقع پاسخ به سوالاتی است که بصورت نامه یا ایمیل به دستشان می رسد.

در ایران مغازه دار ها از مانکن در پشت ویترین هایشان استفاده می کنند. حتی شوی لباس با مجوز رسمی هم اجرا می شود. زنان ایران علاوه بر خرید لباس، پول زیادی بابت خرید مانتو و روسری می کنند زیرا این لباسی است که بطور اجباری در بیرون ازخانه از آن استفاده می کنند. تعداد زیادی از مانکن ها برای اینکه چهره زنانه شان پنهان شود، سرهایشان را از نیمه بریده اند.

برای توصیف دوگانگی فرهنگی درایران و بخصوص در تهران باید گفت که جامعه ایران به دو بخش خصوصی و عمومی تقسیم شده است، اما این بخش خصوصی در خفا و در خانه هاست که وجود دارد. مثلا اینکه در تهران شو های لباس واقعی با مانکن دست مثل شو های لباس پاریس، برگزار می شود.

قرن ۲۱، ۱۱ ژانویه