اسرار نشست های پنهانی در عمان

نویسنده

» نگاه لیبراسیون به دیدارهای انجام شده میان تهران و واشنگتن

براساس اطلاعات به دست آمده، مسؤولان ایرانی و آمریکایی در ماه مارس در کشور عمان با یکدیگر دیدار کرده اند تا درخصوص برنامه هسته ای به مذاکره بنشینند. این نشست بی سابقه به تأیید رهبر انقلاب علی خامنه ای نیز رسیده است.

نشست میان مسؤولان ایرانی و آمریکایی در ماه مارس در هتل باشکوه البستان در نزدیکی مسقط، که یکی از زیباترین هتل های جهان محسوب می شود، برگزار شد. طی ۳۵ سال گذشته این اولین باری است که مسؤولان عالی رتبه ایرانی و آمریکایی با یکدیگر دیدار می کنند. هدف: ازسرگیری روابط و یافتن یک راه خروج از بن بست هسته ای.

رهبری هیأت ایرانی به عهده علی اکبر ولایتی بود که طی سال های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۷ در رأس وزارت امور خارجه ایران قرار داشت [وی در این سمت برای توقف جنگ میان ایران و عراق مذاکره کرده بود]. او درحال حاضر نزدیک ترین مشاور به رهبر انقلاب در این حوزه است. علی اکبر صالحی، دیگر وزیر خارجه نیز [از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳]، در این سفر وی را همراهی می کرد. او سابقاً نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین بوده و در آن زمان به دلیل اطلاعات فنی غنی اش مورد احترام همتایان خود بود. هر دو نفر به خوبی به زبان انگلیسی صحبت می کنند. در هیأت آمریکایی، ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، رهبری هیأت را برعهده داشت. باراک اوباما خواستار آن شده بود که این مذاکرات به صورت محرمانه در عمان انجام شوند، چرا که آمریکایی ها، به ویژه جان کری که به عنوان سناتور بارها به مسقط سفر کرده بود، این کشور را به خوبی می شناسند.

نشست ماه مارس یک روز تمام به طول انجامید. درحقیقت این نشست چندین ماه قبل از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران انجام شده. در آن زمان محمود احمدی نژاد هنوز رییس جمهور بود ولی ظاهراً در همان زمان به دلیل چالش طلبی با رهبر انقلاب، به طور کامل از بازی های سیاسی کنار گذاشته شده بود. آنچه برای آمریکایی ها تازگی داشت این بود که این مذاکرات مورد تأیید رهبر انقلاب آیت الله علی خامنه ای بود، چرا که نزدیک ترین مشاور دیپلماتیک او در این مذاکرات حضور داشت. از این حیث، می توان اذعان داشت که این مذاکرات در روابط با تهران یک نقطه عطف محسوب می شود.

شخصیت اصلی این دیدار نیز یک عمانی به نام سلیم الاسماعیلی بود؛ یک بازرگان که در زمینه ارتقای صادرات در عمان فعالیت می کند. او که با ایران نیز آشنایی دارد، نماینده ویژه سلطان قابوس در این مأموریت حساس بود. نام او در زمان آزادی دو تن از سه کوهنورد آمریکایی که به جرم جاسوسی به زندان محکوم شده بودند شنیده شد. به علاوه در زمان آزادی آنها در سپتامبر ۲۰۱۱، یکی از هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی عمان به دنبال آنان رفت. امروز مشخص شده که آزادی آن دو نفر در ازای آزادی دو شخص دیگر انجام شده: نصرالله تاجیک، یکی از سفرای سابق ایران که به دلیل صادرات تجهیزات استراتژیک آمریکایی در بریتانیا و یک ایرانی دیگر که در لوس آنجلس دستگیر شده بود. در این ماجرا، سلیم الاسماعیلی در هموار کردن شرایط نقش عمده ای داشت. ولی داستان گروگانگیری کوهنوردان آمریکایی باعث شد تا دیدارهای محرمانه ای میان تهران و واشنگتن در مسقط آغاز شود.

 

میانجی

عمان همواره نقش مهمی را به عنوان مخفی ترین میانجی در مسایل خاورمیانه ایفا کرده. این بار، این دیدار با توافق ۲۴ نوامبر میان ایران و قدرت های جهانی همراه شده. سلطان قابوس نیز دو بار به ایران سفر کرده. او در آخرین سفر خود در ماه اوت با رهبر انقلاب علی خامنه ای دیدار کرد.

منبع: لیبراسیون، ۹ ژانویه