از آوردن نان سر سفره ها تا نجات آمریکا

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» ماجرای ادعاهای احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد که ریاست جمهوریش را با وعده آوردن نان نفت بر سر سفره های ایرانیان، آغاز کرد، اینک به فکرانجام ماموریت‏های جهانی، ازجمله نجات مردم آمریکا افتاده است. این در حالیست که چند قطعنامه علیه ایران تصویب شده، موج فزاینده تحریم‏های بین‏المللی گسترش یافته، تورم در کشور و رکود در اقتصاد، به حالتی بحرانی رسیده و اعتراضات داخلی رو به گسترش است.

محمود احمدی نژاد، رئیس دولت مستقر روز 4 شنبه در شهر کرد، ضمن تاکید مجدد بر اینکه برای قطعنامه‏های شورای امنیت، ارزشی  قائل نیست، از ماموریت جدید خود در عرصه جهانی خبر داد.

 احمدی نژاد در سخنان خود ضمن آنکه آمریکا را “مسئول تمام برنامه‌های ضد بشری دنیا و تمام جنایت‌ها و خونریزی‌ها” دانست گفت: “این اقدامات آنها، ما را بر آن داشت که از این به بعد یک ماموریت جهانی دیگر را به ماموریت‌های خود اضافه کنیم. چرا که امروز خشن‌ترین دیکتاتوری‌ها علیه ملت آمریکا اعمال می‌شود و مردم این کشور تحت سنگین‌تر خفقان‌ها، عدم آزادی مطبوعات در ارائه جنایت‌های اسرائیل و آمریکا قرار دارند و مردم این کشور اجازه ندارند تا آزادانه در مقابل این جنایت‌ها تظاهرات کنند.”

رئیس جمهور اسلامی سپس تصریح کرد: “اعلام می‌کنیم از این به بعد یکی از خواسته‌های اصلی ملت ایران نجات مردم آمریکا از دولت غیر دموکراتیک و زورگوی این کشور خواهد بود.”

 

اولین ماموریت برای کسب رای

این اما اولین باری نیست که احمدی نژاد ادعایی از این دست را مطرح می‏کند. شاید بتوان وعده آوردن پول نفت برسر سفره‏های مردم و مبارزه با فساد دامن‏گیر اداری و اقتصادی در کشور را اولین ماموریت احمدی نژاد دانست. ماموریتی که سهم آن درمعادله رسیدن او به مقام ریاست جمهوری چشمگیر بود. اما این ماموریت نه تنها به انجام نرسید بلکه بعد از مدتی توسط او و همفکرانش تکذیب و سپس به ضد خود بدل شد؛ به گونه ای که جنگ دولت نهم بر سر میلیاردها تومان درآمد گمشده حاصل از فروش نفت با سازمان بازرسی کل کشور هنوز با پاسخ روشن احمدی نژاد و وزیران او همراه نشده و هر از چند گاهی نیز بر مبلغ مورد ادعا افزوده می‏شود. آخرین نمونه هم به محمدرضا رحیمی، معاون اول وی برمی گردد که نمایندگان مجلس او را نفر اول باند فساد مالی “حلقه فاطمی” معرفی کرده اند. در این بین افزایش بی رویه تورم که با استناد به آمارهای بانک مرکزی تا مرز 30 درصد نیز رسید مردم را نسبت به رسیدن پول نفت بر سر سفره‏هایشان نا امید کرد.

 

حذف اسراییل؛ طرحی برای

حذف و نابودی اسراییل را می‏توان دیگرماموریت و اسم رمز احمدی نژاد برای مطرح شدن در عرصه جهانی دانست؛ ماموریتی که کشور را به دردسرهای فراوان انداخته است. حواشی مجموعه اظهارات رئیس دولت مستقر در مورد موجودیت اسراییل و حذف این کشور از نقشه جهان همواره داغ و شنیدنی بوده‏ اما او همچنان به تکرار ادعایی می پردازد که اوج آن در کنفرانس دوربان 2 مطرح شد. این در حالیست که بسیاری از تحلیل گران داخلی و خارجی بر این عقیده اند که اظهارات احمدی نژاد نه تنها باعث انزوای دولت اسراییل نشده که حمایت بین المللی از این کشور در قبال ایران و تند روهای اسلامی را نیز افزایش داده است.

 

ماموریت‏های معنوی

اما به نظر می‏رسد مهمترین ماموریتی که احمدی نژاد برای خود قایل است پیوند زدن دولتش با دولت امام زمان است. او در اوایل سال 1387 هم در مشهد گفته بود که مدیریت کشور با امام زمان است. گرچه این گفته او با واکنش تند بسیاری از روحانیون و چهره‏های مذهبی کشور که بعضا از طرفداران دولت وی نیز هستند روبرو شده، اما این واکنش‏ها نتوانسته  مانع تکرار گفته‏هایی از این دست از سوی رییس جمهور اسلامی شود. او پس از آن در اصفهان مدعی شد که سندی در دست دارد مبنی بر تلاش آمریکایی‏ها برای جلوگیری از ظهور امام زمان در عراق. وی در این باره توضیح داد: “درست است که این مستکبران، به دنبال نفت و ثروت این کشور هستند، اما در زیر همه اینها یک استدلال برای خود دارند و بر اساس آن عمل می‌کنند. البته آن را در خبرها افشا نمی‌کنند. ما اسناد آن را به دست آوردیم که آنها معتقدند یکی از خاندان پیامبر اکرم در این نقطه ظهور کرده و ریشه همه ظالمان عالم را خواهد خشکاند. آنها همه این نقشه‌ها را کشیده‌اند که جلوی ظهور حضرت را بگیرند و می‌دانند ملت ایران زمینه‌ساز این حادثه بوده و یاران این حکومت خواهد بود.”

 احمدی نژاد همچنین در آبانماه 1386 در جمع دانشجویان دانشگاه علم وصنعت تهران ادعا کرد در جریان سخنرانیش در دانشگاه کلمبیا، امام زمان صحنه را اداره کرده است. وی حتی در سخنرانی سال گذشته خود در سازمان ملل متحد هم سران کشورهای جهان را نسبت به ظهور امام زمان بشارت داد. احمدی نژاد قبل از آن نیز در چند نوبت نامه‏هایی به سران کشورها و سازمان‏های بین المللی نوشت. نامه‏هایی که روحانیون نزدیک به دولت از قبیل احمد جنتی و مرتضی آقاتهرانی آنها را به نامه پیامبر اسلام به پادشاهان ایران، روم و حبشه تشبیه کردند؛ نامه‏هایی که هیچ گاه پاسخی از طرف مقابل نگرفت.

 

ادعاهای بی واکنش

اظهار نظر احمدی نژاد در مورد ماموریت جدیدش برای نجات مردم آمریکا گرچه حرف بسیار سنگینی در عرصه روابط بین الملل محسوب می‏شود، اما واکنشی  در پی نداشته است. این شاید از آن رو باشد که تکلیف دولتی که چهارمین تورم بزرگ جهان را دارد و در کوران آتش اعتراضات داخلی و تحریم‏های بین المللی می‏سوزد، برای تحقق چنین وعده‏ای مشخص است. پیش از این هم  در چند نوبت احمدی‏ نژاد ادعا کرده بود آمریکا در حال نابودی و تجزیه است. حال در این بین، با توجه به سوابق عملی وعده‏های رییس دولت، قرار است احمدی نژاد برای نجات مردم آمریکا چه فرمولی ارایه کند؟ این سئوالیست که کسی به پاسخ آن فکر نمی کند، حتی خود احمدی نژاد.