ادعاهای تازه در مورد حسن خمینی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

یک سال پس از انتشار اخبار و شایعاتی درباره نقش و نفوذ فرزند آیت الله خامنه ای در کودتای انتخاباتی و احتمال جایگزینی پدرش، یکی از مهره های سرشناس جناح راست مدعی تلاش نوه آیت الله خمینی برای تصدی پست رهبری جمهوری اسلامی شد.حسین فدایی، از چهره های نزدیک به نهادهای امنیتی  و دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، این مطلب را در شانزدهمین همایش سراسری هیات رزمندگان اسلام مطرح کرد. به گزارش سایت خبری “آخرین”، فدایی در جمع اعضای هیات رزمندگان اسلام مدعی شد: “سید حسن خمینی گفته من مسئولیتی را می پذیرم که رئیس جمهور پیش او زانو بزند.”

دبیرکل جمعیت ایثارگران مدعی شده سید حسن خمینی این پاسخ را یک سال و نیم پیش و وقتی که عده ای به سراغ وی رفتند تا نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی را برای “نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دهم” متقاعد کنند، بیان کرده است.

این نخستین بار است که یک چهره شاخص جریان حاکم از تلاش عده ای برای جلب رضایت حسن خمینی به منظور کاندیداتوری در انتخابات 22 خرداد 88 خبر می دهد. این در حالی است که تاکنون هیچ منبع خبری موثقی این مسئله را اعلام و یا تایید نکرده است.

پیش از انتخابات دهم ریاست جمهوری تنها نام سه نفر به عنوان کاندیداهای اصلی اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات مطرح بود. سید محمد خاتمی، رئیس جمهور در سال های 1376 تا 1384، مهدی کروبی رئیس مجلس در دوره های سوم و ششم و میرحسین موسوی آخرین نخست وزیر جمهوری اسلامی که در دهه 60 مسئولیت قوه مجریه را بر عهده داشت، تنها چهره های مطرح اصلاح طلبان در رقابت های انتخاباتی سال 84 بودند؛پس از آن با انصراف خاتمی به نفع موسوی، در نهایت این کروبی و موسوی بودند که به صورت مشترک پا به عرصه رقابت گذاشتند. حالا اما یک چهره بانفوذ حامی احمدی نژادنه تنها مدعی شده از سید حسن خمینی برای نامزدی در انتخابات دهم ریاست جمهوری دعوت شده بود بلکه مدعی است او برای به دست گرفتن مهم ترین مقام جمهوری اسلامی یعنی رهبری تلاش می کند.

فدایی که از او به عنوان یک مهره بسیار بانفوذ امنیتی در ساختار نظام نام می برند، در توضیح ادعایش گفته: “حدود یک سال و نیم پیش وقتی که افرادی برای انتخابات ریاست جمهوری آماده ورود به عرصه می شدند، عده ای به سراغ سید حسن خمینی رفتند تا او را برای این کار متقاعد کنند.”

وی اضافه کرده که “یکی از مشوقین این جریان برای ورود سید حسن به عرصه انتخابات شاید آقایان هاشمی و خاتمی بوده اند” اما توضیحی درباره اینکه چرا اعتقاد دارد مشوقین سید حسن خمینی “شاید” هاشمی و خاتمی بوده اند، نداده است.

بیان سخنان فوق از جانب این نماینده مجلس هشتم و دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ـ حزب حامی احمدی نژاد ـ و طرح این ادعا که نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی برای رسیدن به مقام رهبری تلاش می کند،در شرایطی صورت می گیرد که تنها دو هفته از مراسم جنجالی بیست و یکمین سالگرد درگذشت آیت الله خمینی می گذرد.مراسمی که طی آن عده ای از طرفداران جریان حاکم با سر دادن شعارهایی در اعتراض به رهبران جنبش سبز و حسن خمینی، مانع از سخنرانی نوه آیت الله خمینی در این مراسم شدند.

این اتفاق بی سابقه، واکنش های گسترده ای را در محافل خبری و سیاسی ایران به دنبال داشت. حامیان جریان حاکم آن را واکنش طبیعی پیروان آیت الله خمینی به نزدیکی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی با آنچه آنها “سران فتنه” نام می برند، دانستند. در مقابل، بدنه جنبش سبز و رهبران آن، تعدادی از نمایندگان مجلس و حتی بسیاری از روحانیون ارشد و مراجع بلندپایه تقلید اما به این مسئله شدیدا اعتراض کردند.

حاشیه های آن مراسم جنجالی آنقدر گسترده بود که علی مطهری، فرزند آیت الله مطهری (از تئوریسین های انقلاب اسلامی) و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس را بر آن داشت تا در یک یادداشت کوتاه اما تند، سران نظام را به “عمر سعد” و “ابن زیاد” تشبیه کند.

برخی تحلیلگران معتقدند ابراز نگرانی دبیرکل جمعیت ایثارگران به عنوان یک مقام نزدیک به آیت الله خامنه ای از بحث رهبری سید حسن خمینی، علاوه بر اینکه مجوزی برای ادامه تخریب نوه آیت الله خمینی از جانب طرفداران جریان حاکم به شمار می آید، پشت پرده تخریب های گسترده اخیر علیه او،بخصوص در نماز جمعه پرحاشیه 14 خرداد را نیز روشن می کند.

این در حالی است که پیش از این، برخی رسانه های نزدیک به دولت در خبری مدعی شده بودند طیفی از اصلاح طلبان در حال آماده سازی حسن خمینی برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری هستند.

این رسانه ها در خبری واحد اعلام کرده بودند که: “اخیراً‌ در برخی شهرها پیامک‌هایی درخصوص نامزدی حسن مصطفوی در انتخابات ریاست جمهوری آتی به تلفن همراه برخی از مردم ارسال گردیده است. این پیامک‌ها با مضمون «از نگاه تحلیل‌گران سیاسی سیدحسن خمینی نامزد آینده سبزها درانتخابات ریاست جمهوری است» به گوشی تلفن همراه برخی شهروندان ارسال گردیده و خبر آن بین مردم و محافل سیاسی رد و بدل می‌شود.”

گفتنی است برخی سایت های خبری حامی کودتای 22 خرداد مانند رجانیوز، شبکه ایران و جوان چندی است از سید حسن خمینی با عنوان سید حسن مصطفوی نام می برند.

 بحث تلاش نوه آیت الله خمینی برای به دست گرفتن رهبری جمهوری اسلامی در حالی مطرح شده که از چندی پیش در برخی محافل، این نام “سید مجتبی خامنه ای” فرزند دوم آیت الله خامنه ای است که به عنوان فردی که برای جانشینی پدر دورخیز کرده، شنیده می شود؛ این بحث تا آنجا گسترش یافت که در جریان اعتراضات گسترده مردم به کودتای 22 خرداد 88 هم شعارهایی در انتقاد به بحث جانشینی مجتبی خامنه ای برای مقام رهبری سر داده شد.به دنبال طرح این شایعات و شعارها، هفته نامه “یالثارات الحسین” ارگان رسمی انصار حزب الله در خبری بدون رد اصل این مسئله، مدعی شد که این شعارها در یک اطاق فکر با حضور آیت الله محمد موسوی خوئینی و اکبر خوش کوش، طراحی می شود.

از سوی دیگر به دنبال حمله نیروهای بسیج و انصار حزب الله به بیوت آیت الله منتظری و آیت الله صانعی، سایت ندای سبز آزادی خبر از آن داد که شعارهای سر داده شده علیه سید حسن خمینی در این حمله به سرکردگی چند تن از محافظان و دوستان نزدیک مجتبی خامنه ای بوده و اساسا این حمله با هدایت غیر مستقیم فرزند رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

مجتبی خامنه ای، پسر دوم علی خامنه ای، با دختر غلامعلی حداد عادل ازدواج کرده است. او تحصیلات دبیرستانی خود را در مدرسه علوی گذرانده و سپس نزد پدرش و آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، دروس مقدماتی حوزه را طی کرده است.

او در سال 1378 وارد حوزه علمیه قم شد و زیر نظر برخی اساتید حوزه مانند مصباح یزدی، لطف الله صافی گلپایگانی و موسی شبیری زنجانی دروس حوزه را فرا گرفته است.

مهدی کروبی در جریان انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری که به روی کار آمدن دولت نخست محمود احمدی نژاد منجر شد، با نگارش نامه ای خطاب به آیت الله خامنه ای، مجتبی خامنه ای و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به تغییر آرای مردم و نتایج انتخابات متهم کرد.

روزنامه گاردین چاپ انگلستان نیز در تحلیلی، همزمان با اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ و اعلام پیروز شدن احمدی نژاد نوشت مجتبی خامنه‌ای ضمن آنکه در مجاب کردن علی خامنه‌ای به نفع احمدی نژاد نقش داشته‌است، در سرکوب مردم نیز دست دارد. به نوشته این روزنامه خامنه‌ای نیز مایل است پسرش پس از او به رهبری برسد.

این روزنامه در مقالهٔ دیگری به نقل از یک “منبع بلندپایه سیاسی” در ایران گزارش داده بود که کنترل نیروی مقاومت بسیج نیز به مجتبی خامنه ای سپرده شده و فرزند آیت الله خامنه ای، نقشی اساسی در سازمان دادن کودتای 22 خرداد بازی و از طریق کنترل مستقیم بسیج، سرکوب معترضان به نتایج انتخابات را مدیریت کرده است.

با وجود این شواهد و قراین، حسین فدایی که سابقا از فرماندهان ارشد سپاه قدس (شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) بوده، مدعی تلاش سید حسن خمینی برای به دست گرفتن مقام رهبری ایران می شود.

 این همه در حالیست که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، انتخاب رهبر بر عهده نمایندگان مجلس خبرگان رهبری است که ریاست آن در حال حاضر با اکبر هاشمی رفسنجانی است.

ترکیب این مجلس عمدتا در اختیار روحانیون محافظه کار نزدیک به آیت الله خامنه ای است؛ مسئله ای که تلاش حسن خمینی برای بر عهده گرفتن رهبری ایران را دور از ذهن می سازد،با این حال فدایی در سخنرانی اخیرش گفته: “با توجه به سن بالای هاشمی رفسنجانی، سید حسن قصد ورود به عرصه انتخابات خبرگان و تکیه زدن بر کرسی ریاست این مجلس  را دارد.”

نماینده تهران در مجلس هشتم در عین حال اضافه کرده: “هیچ فقیه وارسته ای برای رسیدن به مقام رهبری تلاش نکرده است و بسیاری از آن فرار کرده اند.”

فدایی پیش از این و در تاریخ 16 تیر 88 نیز از حسن خمینی به عنوان یکی از “سران فتنه سبز” نام برده بود.

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی که در جریان حوادث پس از انتخابات، نامش به عنوان مسئول و یکی از متهمین اصلی شکنجه گاه کهریزک مطرح شده، در آن مقطع گفته بود: “متاسفانه دعوت مردم برای اعتراض و تقاضای ابطال انتخابات در جلسه ای مطرح می شود که در آن سیدحسن خمینی، موسوی و هاشمی حضور دارند و حال باید گفت اگر در انتخابات تقلب هم شده بود آیا راهش قرار دادن مردم مقابل یکدیگر است.”

ادعای دورخیز سید حسن خمینی برای ریاست بر مجلس خبرگان رهبری و سپس بر عهده گرفتن مقام رهبری در حالی مطرح می شود که پس از علنی شدن اختلافات اخیر میان هاشمی رفسنجانی و علی خامنه ای، “قاسم روانبخش” از شاگردان مصباح یزدی، هاشمی را به برکناری از ریاست این مجلس در اجلاس آتی آن تهدید کرد.