نمی توانیم فاز دوم هدفمندسازی را اجرا کنیم

نویسنده
نازنین کامدار

» اعتراف دولتمردان به موثر بودن تحریم ها

مدت هاست که محمود احمدی نژاد در سخنرانی های عمومی اش، قطعنامه های تحریمی ذبر علیه ایران را “کاغذ پاره” نمی داند و البته از هدفمند سازی یارانه ها به عنوان “عامل رفاه مردم” دم نمی زند، رسانه های هوادارش نیز گزارش های پر آب و تاب با مضمون “تاثیر مثبت تحریم ها بر توان اقتصادی ایران” منتشر نمی کنند، حتی وزیر خارجه ایران که هفته گذشته برای دومین بار از زمان انتخابش به این سمت مورد تحریم قرار گرفته، ماه پیش در جمع اعضای اتاق بازرگانی ایران اعتراف کرد که “ در بدترین شرایط تحریم ها طی 32 سال گذشته هستیم”.

هدفمندسازی یارانه ها نیز که بنا به ادعاهای مکرر محمود احمدی نژاد قرار بود به عنوان یک الگوی موفق در جهان مورد توجه باشد و رفاه و سعادت را برای یرانیان به ارمغان آورد، در زیر بار تحریم های روز افزون بین المللی، عم شفافت تصمیمات اقتصادی دولت که به تازگی با اعتراض هاشمی رفسنجانی نیز مواجه شد، اکنون که در آستانه فاز دوم قرار گرفته است، با اعتراف وزیر صنایع و تجارت “قابل اجرا نیست”.
بنابراین گزارش، در حالی که روزانه ابعاد جدیدی از تحریم های بین المللی درباره ایران از سی رسانه های خبری جهان منتشر می شود و شرایط را تا مرز تحریم خرید نفت ایران در کشورهایی چون فرانسه و ایتالیا پیش برده، در داخل، این وزیر صنایع و تجارت دولت بود، که در یک کنفرانس خبری، بدون آنکه اینبار درباره “توان جوانان یرانی در تولید” و “اقتصاد پویای ایران بی اعتناء به تحریم است” و…از ناتوانی بخش های تولیدی و صنعتی در تحمل فشار ناشی از فاز دوم اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها سخن گفت.
مهدی غضنفری گفته است: تا زمانی که تسهیلات بازسازی بزرگ واحدهای صنعتی به موقع نرسد، صنایع کشور برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها آمادگی نخواهند داشت. با استفاده از تسهیلات بازسازی بزرگ می توان تغییرات اساسی در مصرف انرژی و بهره‌وری واحدهای صنعتی ایجاد کرد اما متاسفانه این تسهیلات هنوز به دست واحدها نرسیده است. صنایع کشور زمانی آمادگی اجرای فاز بعدی هدفمندی یارانه‌ها خواهند داشت که تسهیلات بازسازی بزرگ به دست آنها رسیده باشد. برای اجرای پروژه‌های بازسازی بزرگ در واحدهای صنعتی به دست‌کم دو تا سه هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است”.
روزنامه شرق در گزارش اصلی دیروز خود، منظور غضنفری را به زبانی ساده تر تشریح کرده و می نویسد:” براساس آخرین اخبار منتشرشده صندوق توسعه ملی ۵/ ۲ میلیارد دلار تسهیلات به ۱۸۴ پروژه صنعتی اختصاص داده است، اما با توجه به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت به نظر می‌رسد هنوز حتی یک ریال از این تسهیلات نیز در عمل به دست واحدهای صنعتی نرسیده است. از سوی دیگر تاکنون هیچ فهرستی از سوی صندوق توسعه ملی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره واحدهای واجد دریافت تسهیلات از صندوق منتشر نشده است. ابهام درباره واحدهای صنعتی دریافت‌کننده تسهیلات از صندوق توسعه ملی باعث شده هریک از مسئولان در مصاحبه‌های خود به آمار و ارقام مختلفی در این‌باره اشاره کنند”.

این روزنامه تناقض ها یگفته های مسئولان دلتی درباره تامین منابع مالی مورد نیاز بخش صنعت و تولید را استخراج کرده و با اشاره به سخنان اخیر غضنفری مبنی برناتوانی اقتصادی ایران برای اجرای فاز دوم “جراحی پر درد”، آنها را اینچنین منتشر کرده است: “در ماه‌های گذشته بارها اوضاع صنایع کشور به یکی از اصلی‌ترین تعارف‌های برنامه‌ریزان اقتصادی در محافل رسمی تبدیل شده بود؛ به نحوی که رسانه‌های خبری به دفعات از مسئولان اقتصادی این اخبار را منتشر کردند که به‌زودی تولید در ایران ساماندهی می‌شود. در چهارمین روز از شهریورماه ۱۳۹۰ وزیر اقتصاد و امور دارایی از رسیدن موجودی صندوق توسعه ملی به ۲۱ میلیارد دلار خبر داد و همان موقع گروهی از مدیران اقتصادی پیش‌بینی کردند بیش از نیمی از این مبلغ به بخش‌های صنعتی و معدنی کشور اختصاص یابد.در همان زمان وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز خبر داده که دست‌کم ۱۰میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بخش صنعتی و معدنی اختصاص خواهد یافت. جعفر قادری، عضو هیات امنای صندوق توسعه ملی نیز در آن دوران خبر داده بود که موجودی صندوق توسعه ملی تا پایان امسال به سی میلیارد دلار خواهد رسید و این رقم به باور گروهی از مدیران دولتی اقتصاد قرار بود سهم صنایع را در نقدینگی مورد نیاز پوشش دهد”.

شرق می افزید: “پیش از این اما گروه زیادی از تولیدکنندگان وقتی سهمی از یارانه‌ها دریافت نکردند برای ارتقای جایگاه تولید چشم امید به صندوق توسعه ملی داشتند که اکنون به نظر می‌رسد یک‌بار دیگر صنعت ایرانی در بن‌بست قرار گرفته است. «صنایع برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها آمادگی ندارند.» به نظر شما این جمله چه معنایی دارد؟”

اعلام اعتراف رسمی مهدی غضنفری به ناتوانی بخش صنعت و تولید برای ورود به “فاز دوم هدفمندسازی” در حالی بیان شد که وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد که به خاطر همکاری در پروژه اختلاس 3 هزار میلیاردی تا پای استضاح و برکناری پیش رفت، هفته گذشته در مازندران به ادبیات رسمی حکومت درباره “بی تاثیری تحریم ها بر اثر هدفمندسازی” و “تبدیل تهدیدها به ظرفیت های اقتصادی ایران سخن گفت و از آماده شدن طرح های دولت احمدی نژاد برای ورود به فا دوم هدفمندسازی خبر داده بود.

به نوشته خبر آنلاین، حسینی دولت را برای اجرای هدفمندسازی “شجاع و با تدبیر” و نگرانی از تاثیر تحریم ها را “کار دشمن” دانسته بود و با توسل به آیت الله خامنه ای دهان تمام منتقدان را بسته بود: “با رهنمود رهبری و تشکیل ستاد ویژه مقابله با تحریم، تمام تحریم‌ها به ظرفیت‌های اقتصادی تبدیل می‌شود”. سخنان و ادعاهایی که تنها 5 روز بعد به کل از سوی وزیر صنایع و تجارت همان دولت انکار شد.

بنا بر این گزارش، اگر چه حسینی برنامه های دولت را برای اجرای فاز دو “محرمانه” می داند، اما محمد علی فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها دد دولت، بی اعتناء به ادعاهای وی، سناریوهای محتمل را در این فاز با خبرگزاری فارس در میان گذاشت و در همین راستا گفت:” تک نرخی کردن بنزین به عنوان یکی از سناریوهای مرحله دوم مطرح و در دست بررسی است. برای اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها سناریوهای مختلفی در دست بررسی است و یکی از سناریوهای مطرح نیز تک نرخی کردن بنزین است. هنوز چیزی در این باره قطعی نشده است”.

به نوشته فارس،فرزین در پاسخ به این پرسش که دومین مرحله اجرای هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی کی اجرا می‌شود گفت: “هنوز زمان اجرای مرحله دوم را تعیین نکرده‌ایم. قرار است مطالعات انجام شده در این رابطه برای بررسی به دبیرخانه ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه شود”.

گفتنی است دولت احمدی نژاد قصد داشت، اجرای هدفمندی یارانه‌ها را در ۳ مرحله اجرا و طی آن قیمت‌ حامل های انرژی را در کشور آزاد کند. این مراحل طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها باید ظرف مدت ۵ سال به اجرا درآید که مرحله نخست آن از ۲۸ آذرماه سال گذشته کلید خورده است. هر چند که سخنان غضنفری و البته فشار روز افزون تحریم ها نشان می دهد فاز دوم، به این سادگی ها اجرایی نخواهد شد.