نخستین واکنش خامنه‌ای به مرگ قذافی

نویسنده
نیما فرح آبادی

» "خبیث و دیکتاتور"

رهبر جمهوری اسلامی در نخستین واکنش مستقیم به مرگ معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی، او را فردی “خبیث و دیکتاتور” خواند که آمریکا و ناتو به بهانه  کشتن وی به این کشور حمله کردند.

آیت الله علی خامنه ای در پیام سالانه خود به مراسم موسوم به “برائت از مشرکین” در حج تمتع، گفت که آمریکا و ناتو به “بهانه قذافی خبیث و دیکتاتور، ماه ها بر سر لیبی و مردم آن آتش ریختند.”

حکومت معمر قذافی که بیش از 40 سال با دیکتاتوری بر لیبی حکومت کرده بود، ماه گذشته و به دنبال هفت ماه جنگ داخلی در این کشور سقوط کرد.

قذافی که با حمله مخالفانش به طرابلس پایتخت لیبی از این شهر گریخته بود، در روزهای پیش از مرگ در شهر زادگاهش سرت به سر می‌برد که با سقوط این شهر، نیروهای نظامی مخالفش او را در یک لوله فاضلاب پیدا کردند.

تصاویر ویدئویی نشان می دهد که او  هنگام دستگیری اگرچه در خون غوطه می خورد اما زنده بود ولی دقایقی بعد بر اثر تیراندازی درگذشت.

سقوط حکومت قذافی پس از آن روی داد که شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف جلوگیری از قتل عام معترضان لیبیایی، آسمان این کشور را منطقه پرواز ممنوع اعلام کرد.

پیش از آن، ارتش لیبی به دستور رهبر این کشور معترضان را با استفاده از هواپیماهای جنگی و سلاح های سنگین کشته بود.

به دنبال قطعنامه شورای امنیت، هواپیماهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) وظیفه حفاظت از مردم لیبی و نیروهای مسلح مخالف قذافی را بر عهده گرفتند و با بمباران سنگین مواضع ارتش لیبی، زمینه را برای پیروزی مخالفان فراهم کردند.

آیت الله خامنه ای اما با انتقاد از دخالت نظامی ناتو در لیبی گفت که “پس از قیام مردم، همین او {قذافی} را بهانه کردند و تمام زیرساختهای لیبی را به ویرانی کشاندند.”

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، کدام دولت توانست از فاجعه‌ کشتار مردم و ویرانی کشور لیبی به دست ناتو جلوگیری کند؟

او در عین حال با ابراز نگرانی از تکرار تجربه لیبی در دیگر کشورهای اسلامی گفت: “تا چنگ و دندان قدرتهای خونخوار و وحشی غربی شکسته نشود، همیشه چنین خطرهائی برای کشورهای اسلامی متصور است و نجات از آن جز با تشکیل قطب قدرتمند جهان اسلام، میسر نیست.”

 

توصیف خامنه‌ای از قذافی

آیت الله خامنه ای پیش از این و در جریان سخنرانی در اجلاس بین المللی “بیداری اسلامی” نیز غرب و ناتو را متهم کرده بود که در لیبی “ضایعه های بی جبران” آفریدند.

به گفته او، “اگر دخالت نظامی ناتو و آمریکا نبود، ممکن بود مردم اندکی دیرتر پیروز شوند ولی در عوض این همه زیرساخت نابود نمی شد این همه نفوس بی گناه از زنان و کودکان کشته نمی شدند.”

رهبر جمهوری اسلامی در پیام دیروز خود، رهبر برکنار شده و به قتل رسیده لیبی را نیز اینچنین توصیف کرد: “قذافی همان کسی بود که پیش از قیام شجاعانه‌ی ملت لیبی در شمار دوستان نزدیک آنان بشمار می رفت، او را در آغوش می‌گرفتند؛ با دست او از ثروت لیبی می‌دزدیدند و برای خام کردن او دستش را می‌فشردند یا می‌بوسیدند.”

آیت الله خامنه ای خود در 17 شهریور 1363 و در حالی که همگان از او با عنوان حجت الاسلام نام می بردند، در مقام ریاست جمهوری اسلامی به لیبی سفر کرد. او در جریان آن سفر با معمر قذافی که در آن هنگام از هم پیمانان جمهوری اسلامی بود دیدار کرد.

لیبی به رهبری سرهنگ قذافی از معدود کشورهای عربی بود که در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق با فروش سلاح به جمهوری اسلامی، خشم اعراب و حکومت صدام حسین را برانگیخت.

عکس هایی از آن ملاقات میان آیت الله خامنه ای و معمر قذافی در اینترنت وجود دارد که در ماه های گذشته و بخصوص پس از سقوط حکومت قذافی به شکل وسیعی منتشر شده است.

کسانی که این عکس ها را منتشر کرده اند کوشیده اند با انتشار گسترده این عکس، هم پیمانی سابق این دو با یکدیگر را به نمایش بگذارند و نسبت به سرنوشت مشترک احتمالی آنها هشدار بدهند.

سایت اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای نیز درباره سفر او در مقام رئیس جمهور وقت ایران به لیبی نوشته است: “در تاریخ 17 شهریور 1363 آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت به لیبی سفر نمودند. نخستین دور مذاکرات آیت‌الله خامنه‌ای و قذافی، رهبر لیبی همان روز آغاز شد و طرفین به مدت 3 ساعت با یکدیگر پیرامون مسائل مختلف گفتگو کردند. در این دیدار دکتر ولایتی طرح خود مبنی بر خروج اسرائیل از مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل را مطرح کرد که قذافی آمادگی خود را در این زمینه اعلام نمود. دکتر ولایتی، هدف اصلی از سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به لیبی را هماهنگی میان ایران و سوریه و لیبی در مقابله با رژیم اشغالگر قدس دانست.”

به نوشته این سایت، ولایتی (وزیر امور خارجه وقت و مشاور کنونی امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی) در بخش دیگری از سخنان خود به “استقبال بسیار گرم” مردم لیبی از خامنه ای اشاره کرده و گفته است: “این استقبال نشانه‌ی آن است که دولت جماهیر لیبی به رابطه با برادران ایرانی خود اهمیت می‌دهد. در مراسم استقبال، سرهنگ قذافی، سرگرد عبدالسلام جلود، دبیر کل کمیته‌های مردمی لیبی و مقامات بلندپایه‌ی این کشور حضور داشتند.”

آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سفر 24 ساعته خود به لیبی در یک مصاحبه تلویزیونی با تمجید از معمر قذافی به عنوان مبارزی علیه امپریالیسم و صهیونیسم گفت: “محور مذاکرات، مقابله با رژیم صهیونیستی و حل قضیه فلسطین بود.”

او در پایان توسط قذافی بدرقه شد و لیبی را به مقصد الجزایر ترک نمود. همزمان با ترک لیبی، جنگنده‌های این کشور، هواپیمای حامل آیت الله خامنه ای را تا خروج از فضای لیبی همراهی کردند.