هالویین در تهران

نویسنده

» گزارشی از نئون تامی

تارا کنگرلو

آخر این هفته برگزار کنندگان جشن هالووین با صورت های ماسک زده تا نزدیک صبح جشن گرفتند. آنها خود را شبیه الویس، هرمان کاین و مجسمه آزادی درست کرده بودند و با آهنگ “پوکر فیس” لیدی گاگا می رقصیدند. آنها شبیه به جوانان آمریکایی در همه شهر های این کشور بودند، بغیر از اینکه آنها آمریکایی نبودند.

آنها جوانان ایرانی بودند که مراسم هالویین را در چند قدمی چشمان نظاره گر نیروهای انتظامی تهران برگزار کرده بودند.

در آخر هفته هالویین، جوانان بی باک ایرانی در تهران بار دیگر با حضور در مهمانی های پر مخاطره و با زبان فرهنگ غرب بار دیگر نشان دادند که تا چه حد به دنبال فضای باز و آزاد هستند.

من بعنوان کسی که تا جوانی در ایران زندگی کرده ام، درک می کنم که این پارتی ها و فعالیت ها چطور برگزار می شود. من با ورود دولت به حریم خصوصی مردم آشنا هستم.

جوانان ایرانی با ترس های گوناگونی مواجه هستند؛ از بسیج گرفته تا نیروهای امنیتی دولت. برگزار کردن مهمانی های بالماسکه هم به هیچ عنوان با سختگیری های حکومت اسلامی، مطابقت ندارد.

این مهمانی ها اگر چه بازتاب کامل عصبانیت جوانان در قبال سختگیری های اجتماعی نیست، اما نشان می دهد که فرهنگ آمریکایی تا چه حد در میان جوانان ایرانی محبوب است.

به گفته این جوانان، مراسم هالویین نشان می دهد که با وجود همه خطرات، فرهنگ غربی در ایران نفوذ کرده است.

یک طراح معمار داخلی،28 ساله که دوستانش از پنجشنبه تا جمعه، در مهمانی های بالماسکه مختلفی شرکت کرده بودند، می گوید:« دیوانه کننده است، اگر نیروهای انتظامی در یکی از این مهمانی ها بریزند، می توانند تو را به هر جرمی که بخواهند متهم کنند. آنها می  توانند هر اتهامی بزنند از شیطان پرستی تا آتش پرستی.»

بی دلیل نیست کسانی که در این مهمانی ها شرکت کرده اند تنها در صورتی که نام واقعی شان فاش نشود، حاضر به گفتگو با رسانه های خارجی شدند.

به گفته این طراح و منابع دیگر در تهران، نمی شود در پارتی ها تعداد زیادی شرکت کنند. اگر چنین شود، خطر افزایش می یابد و نیروهای انتظامی به راحتی وارد این قبیل پارتی ها می شوند.

او می گوید:« اگرچه مهمانی های هالویین بسیار زیاد بود اما همه تلاش کرده بودند تا تعداد زیادی مهمان دعوت نکنند زیرا ماموران می توانند خود را بعنوان مهمان جا بزنند و وارد مهمانی بشوند.»

معمولا مهمانی هایی که لو می رود منجر به جریمه نقدی می شود و احتمال دارد مهمانان و صاحب خانه بازداشت شوند و حتی در زمان بازداشت مورد آزار جسمی و روانی نیز قرار بگیرند.

کشف شدن  توطئه ایران برای قتل سفیر عربستان در آمریکا  و تمایل شدید ایران برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان، رویارویی با ترکیه بر سر سوریه و مسلما روابط بد با یکی از قدرت های خاورمیانه، عربستان سعودی، باعث شد که این کشور بار دیگر رسانه های غربی را نشانه بگیرد.

درحالیکه حکومت ایران قصد دارد به تندروی ادامه بدهد، جوانان ایرانی که 70 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، به مهمانی می روند و این خطر را به جان می خرند تا نشان بدهند که غرب، مخاطبان فعالی در داخل مرز های حکومت اسلامی دارد.

مردم با تورم اقتصادی، بی ثباتی اقتصادی و بیکاری در تهران و شهر های دیگر، با چالش های زیادی مواجه هستند. با این حال طبقه متوسط که در این مقاومت بسیار فعال است، نماینده پرقدرتی است که با جهان بیرون در ارتباط است.

درحالیکه آمریکا و سایر نقاط جهان نظاره گر اقدامات سیاسی دولت ایران است، جوانان ایرانی از هر بهانه ای استفاده می کنند تا فضایی باز ایجاد کنند و به جهان نشان بدهند که می توانند خود را با سبک زندگی در کشور های دموکراتیک، وفق دهند.

نئون تامی، 2 نوامبر