هفته ای پر از هیاهو برای ایران در راه است

نویسنده

‏‏ahmadiar.jpg

برزو درآگاهی

هفته پیش رو، اختلاف نظر و هیاهو بر سر برنامه هسته ای ایران و سه رویداد همزمان در ‏پی خواهد داشت که بر تنش ها در خاورمیانه دامن خواهد زد.


مسلماً بزرگترین واقعه به نشست مجمع عمومی سازمان ملل مربوط می شود که قرار است هم ‏محمود احمدی نژاد و هم جورج بوش در آن سخنرانی کنند. ضمناً قرار است تعدادی تظاهرات ‏هم علیه ایران بر پا شود.


در همین هفته قرار است شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای تشکیل جلسه دهد تا ‏موضوع ایران را در صدر موضوعات مورد بحث خود قرار دهد.


جمعه این هفته مصادف با روز قدس در ایران است. هفته دفاع مقدس هم هست که به یادبود ‏تجاوز عراق به ایران و آغاز جنگ هشت ساله برپا می شود. ایران به برپایی این یادواره ها ‏علاقه خاصی دارد.


این فرصتی به رهبران ایران می دهد تا به نمایش موشکی و بیان اظهارات ضد اسرائیلی و ‏سخنرانی به طرفداری از فلسطینی ها بپردازند؛ و پیام محکمی به مخالفان جاه طلبی ایران ‏بفرستند که ایران تهدیدی برای منطقه است.


ایران سلاح هسته ای دراختیار ندارد و رهبرانش می گویند نیازی هم به آن ندارند. اما مقامات ‏اسرائیل، آمریکا و نیز کارشناسان تسلیحاتی سوء ظن دارند که این کشور درحال تلاش است تا ‏حداقل، قابلیت تبدیل شدن به قدرت هسته ای را بدست آورد.


ضمناً براساس توصیف کارشناسان، دولت ایران کارنامه ضعیفی در رعایت حقوق زنان، ‏اقلیت های قومی، نوجوانان بزهکار و مخالفان سیاسی دارد. ایران می گوید کارنامه حقوق ‏بشر آن کشور بدتر از سایر کشورهای منطقه نیست و این موضوع تنها دستاویزی برای اعمال ‏فشار بر این کشوراست.


ایران سعی می کند برای خود یا متحدش سوریه، جائی در شورای حکام دست و پا کند. این ‏درحالی است که امروز محمد البرادعی، مدیرکل آژانس هسته ای، «نگرانی جدی» خود را ‏نسبت به عدم پاسخگوئی ایران به ابهامات موجود درباره اتهام فعالیت های تسلیحاتی هسته ای ‏تا سال 2003 ابراز کرد.


ایران توانسته است حمایت چین و روسیه، دو عضو شورای امنیت سازمان ملل، را جلب کند ‏که روز شنبه عدم پشتیانی خود را از دور تازه تحریم ها علیه ایران را ابراز کردند.


دیپلمات های اروپائی مدت ها بود که زمزمه می کردند امکان جلب حمایت لازم برای تصویب ‏دور تازه تحریم ها تا اوائل سال آینده وجود نخواهد داشت، خصوصاً پس از بالا گرفتن ‏مخاصمه میان غرب و مسکو بر سر جنگ کوتاه گرجستان.‏

در همین حال، اظهارات سفت و سختی درجریان است. درک اینکه چه چیزی واقعی است و ‏چه چیزی بلوف است، مشکل شده است.


احمدی نژاد یکشنبه اعلام کرد هر کشوری که به ایران حمله کند، «قوای مسلح کشورش، ‏دستان آنها را قبل از چکاندن ماشه قطع خواهند کرد.»


محسن یعلون ژنرال و رئیس سابق ارتش اسرائیل هم جنگ با ایران را «اجتناب ناپذیر» خواند ‏و احمدی نژاد را به هیتلردر آلمان تشبیه کرد.‏

اسرائیل و دوستانش سخت تلاش می کنند ایران را به عنوان یک تهدید مستقیم علیه جهان و نه ‏فقط یک چالش استراتژیک علیه دولت اسرائیل، به نمایش بگذارند. اما با وجود بازرسی های ‏بین المللی، وجود چین و روسیه، و حتی پیوندهای مالی و نظامی با آمریکا، اسرائیل همچنان ‏خود را تنها می بیند و در دیدگاه آمریکا اختلاف بیشتری با این کشور دیده می شود. ‏


منبع: لوس آنجلس تایمز- 22 سپتامبر ‏