انتخابات مجلس هشتم کلید خورد

نویسنده

majlis455.jpg

مریم کاشانی

در حالیکه اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با تصویب لایجه ای بر طول عمر وکالت خویش افزودند، محمد رضا باهنر از رهبران جناح راست و از نزدیکان محمود احمدی نژاد، تهدید خودی های منتقد را آغاز و پیش بینی کرد: “تعدادی از نمایندگان فعلی فراکسیون اصولگرایان در انتخابات آتی مجلس رای نمی‌آورند.زیرادر دوره آینده نمی توان از همه اعضای این فراکسیون حمایت” کرد. به هر حال باید توجه داشت که: “مصادیق اصلح و مقبول همواره یکی نیستند”.

طشت اتحاد “اصولگرایان”مدت هاست از بام افتاده و اگر چه محمد رضا باهنر، از یاران نزدیک احمدی نژاد سخن از این می گوید که” اصولگرایان باید در آستانه انتخابات مجلس هشتم وحدت و همدلی خود را افزایش دهند” اما قضیه چنان شور است که خود وی نیز نمی تواند به لزوم”احراز صلاحیت” اشاره نکند:” این غیر از صلا‌حیتی است که شورای نگهبان در مورد کاندیداهای مجلس کسب می‌کند”.

به گفته باهنر”اکنون تقریبا 200 نفر در فراکسیون اصولگرایان” فعال هستند ولی” تخمین‌ها به ما می‌گوید در این فراکسیون تعدادی رای نمی‌آورند.” و این تعداد همان هایی هستند که سعید ابوطالب، دیگر نماینده اصولگرای مجلس، در مورد آنها می گوید: “اگر واقع‌گرا باشیم هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه جریانی که تحت عنوان اصولگرا شناخته می‌شود به لیست واحد برسد وجود ندارد.” زیرا: “اگر در داخل پارادایم اصولگرایی که نقد جزیی از ذات آن و معرف آن است، مسیر نقد سد شود، عمر گفتمان اصولگرایی بسیار کوتاه‌تر از عمر جریان اصلاحات خواهد شد. بر این اساس نباید امیدوار باشیم که این جریان به نام اصولگرایی در مجلس هشتم پیروز باشد.”

در برابر همین خطر است که آقای باهنر، باوجودی که فکر می کند “این امر به این معنا نیست که حاکمیت جناح مجلس نیز تغییر می کند” امابه دلیل”حساسیت بالا‌ی این دوره انتخابات مجلس” به کاری روی می آورد که سعید ابوطالب به شفافیت از آن سخن گفته است: “اصولگرایی مثل واژه اصلاح طلبی توسط بازیگران سیاسی مصادره شد”. و توسط: “یک جریان سیاسی و احزاب و گروه‌های چند صد نفری.”

به همین علت در چنین شرایطی”اصولگرایی” باید”حساب خود را از این محافظه کاران قدیم و جدید” که خود را در قالب چهره هایی مانند محمد رضا باهنر عرضه می کند، “جدا سازد.” همان کاری که”این محافظه کاران قدیم و جدید” در صدد انجام آن هستند و از همین رو از هم اکنون پیش بینی می کنند که:“دو سوم نمایندگان فعلی رای نخواهند آورد”. چگونه؟ با رد صلاحیت های گسترده. امری که موجب نگرانی محمد سلامتی شده است: “امیدواریم رد صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس هشتم جناحی و سلیقه‌ای نباشد و همه ما شاهد یک انتخابات آزاد، سالم، عادلانه و رقابتی باشیم.”

اما در شرایطی که “دو سوم خودی های اصولگرا نیز رای نمی آورند “زیرا”مقبول نیستند “انتخابات هشتم به کدام سو خواهد رفت؟