رشد احساسات ضد سعودی در عراق

نویسنده

سام داگر

حدود یک میلیون نفر از شیعیان که برای شرکت در عزاداری شهادت امام کاظم وارد بغداد شدند، از این فرصت برای نشان دادن اعتراض خود به حملات انتحاری سنی های افراطی و فتواهای روحانیونشان بهره گرفتند.

مراسم زیارتی امسال در روز شهادت امام موسی کاظم در شمال بغداد با احساسات بی سابقه ای علیه دولت سعودی همراه بود. دولت و رهبران مذهبی در عراق می گویند همسایه سعودی آن ها کوششی برای جلوگیری از خشونت های فرقه ای علیه شیعیان انجام نمی دهد.

مفتی های سنی با صدور فتوا هایی برای معدوم کردن مقابر و اماکن مقدس شیعیان عملا به این خشونت ها دامن می زنند. برخی از سعودی ها می گویند دولت بغداد برای منحرف کردن افکار از دخالت های ایران در عراق دست به تبلیغات علیه سعودی ها می زند. ولی حازم ال الاراکی یکی از اعضای گروه های نزدیک به مقتدی صدر گفت: “مراسم زیارت امسال حرکتی در مقابله با فتوا های تخریب اماکن مقدس شیعیان است.” وی گفت: “هر کس به امامان اعتقاد دارد باید به مفتی های سنی نشان دهد که با خون خود از امامان دفاع خواهد کرد.”

یک نماینده مجلس عراق گفت: “عربستان سعودی بالاخص و اعراب بطور اعم از وضعیت سیاسی عراق موافق نیستند. اگر آن ها ما را نمی خواهند، ما باید به دنبال دوستان تازه ای بگردیم.”

یک حادثه دیگر که احساسات ضد سعودی را تشدید کرد دستگیری گروهی از شیعان در روز یکشنبه در مکه بود. به گفته اقای تقی، که پسرش در این حادثه مصدوم شده است: “مقامات امنیتی سعودی دوازده نفر از شیعیان را با باتوم مورد حمله قرار دادند.”

به گفته یک مقام ارتش آمریکا در عراق که خواست اسمش فاش نشود، 45 درصد ستیزه جویان خارجی که در عراق علیه نیرو های آمریکا می جنگند سعودی هستند و 50 درصد کسانی که به عنوان بمب گذار انتحاری وارد عراق می شوند نیز از آن کشورند.

در این میان عادل الطریفی می گوید: “من فکر می کنم عناصر شیعه تحت حمایت ایران و سوریه هستند که برای بد نام کردن سعودی ها اقدام به کشتن آمریکاییان می کنند!”

روز چهار شنبه نیروهای آمریکا و عراقی 30 نفر شبه نظامی را کشتند که در حال وارد کردن سلاح از ایران و فرستادن عراقی ها به ایران بودند. شب بعد 12 نفر از اعضای آنچه آمریکا “گروه های ویژه” می نامد در شهرک صدر در محله شیعه نشین بغداد دستگیر شدند.

از سوی دیگر نوری الملکی که برا ی مذاکره در مورد امنیت عراق به تهران سفر کرده است گفت سازمان مجاهدین خلق را که یک سازمان مسلح مخالف دولت ایران است و در عراق پایگاه دارد، سرکوب خواهد کرد.

در یکی از فتوا های سعودی ها نابودی حرم امام حسین در کربلا خواسته شده است. مقامات عراقی، به دنبال تخریب حرمین عسکرین عراق این گونه تهدید ها را جدی تر تلقی می کنند. به همین دلیل برای برگزاری عزاداری های سه روز گذشته در بغداد، تدابیر شدید امنیتی به مورد اجرا گذارده شده بود.

آقای سعید، یکی از زوار شیعه مراسم روز پنج شنبه گفت: “این گونه فتوا های سنی ها صد ها سال است که وجود دارد. فکر می کنم برخی ها از مطرح کردن آن ها برای مقاصد سیاسی استفاده می کنند.” وی می رفت تا با خانواده خود درمراسم عزاداری شرکت کند.

منبع : کریستین ساینس مانیتور، 11 آگوست 2007