فعالان کارگری بیشتری در ایران بازداشت شدند

نویسنده

آرش معتمد

9 اوت یا 18 مرداد که از سوی چندین نهاد و اتحادیه های بین المللی کارگری جهانی “روز همبستگی” با دو فعال کارگری ایران، که در زندان بسر می برند نام گذاری شده بود در تهران با دستگیری های دوباره ای به پایان رسید.

در این روز که از سوی کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری (ITUC) و فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل (ITF) روز جهانی همبستگی با منصور اسانلو و محمود صالحی اعلام شده بود، اعضای سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز طی فراخوانی از اعضا و حامیان خود دعوت به حضور در منزل منصور اسانلو کردند. در پی این فراخوان نیرو های امنیتی ضمن محاصره منزل اسانلو اقدام به بازداشت برخی دیگر از اعضای فعال این سندیکای کارگری نمودند. بنابرگزارش ها اسامی دستگیر شدگان عبارت است از: ابراهیم مددی، داود رضوی، غلامرضا غلامحسینی، همایون جابری، ابراهیم گوهری، و یعقوب سلیمی.

سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، روز ۱۲ مرداد با انتشار بیانیه ای از “کارگران این شرکت، شخصیت های مدافع حقوق کارگری، عدالت طلب، آزادیخواه و طرفدار حقوق مدنی مردم ایران و همچنین روزنامه نگاران دعوت کرده بود به نشانه همبستگی و درخواست برای آزادی فوری آقایان اسانلو و صالحی در منزل رییس هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه حضور به هم رسانند.”

دعوتی که همزمان با برگزاری تجمع اعضای اتحادیه های مختلف در بیش از سی شهر دنیا برای اعلام همبستگی با دو فعال کارگری اسانلو و صالحی صورت گرفت.

این بازداشت ها در حالی صورت گرفت که خبرگزاری مهر شب پیش از این گردهمایی به نقل از “منابع آگاه” اعلام کرده بود “ تجمع روز پنج شنبه در مقابل منزل اسانلو فاقد مجوز است”. با این حال یکی از فعالان سندیکایی پخش چنین خبری را یک روز قبل از مراسم نوعی “زمینه سازی برای برخورد” دانست و گفت مسئله مجوز اصلاً مطرح نیست چون قرار به “تجمع” آن هم در مقابل منزل نیست، بلکه سندیکا مردم را به دیدار با خانواده اسانلو در منزل آنها دعوت کرده است.

با این وجود گزارش ها حکایت از آن دارد که شمار بازداشت شدگان روز پنجشنبه، ۱۸ مرداد، که برای دیدار به خانواده منصور اسانلو، به منزل وی درتهران رفته بودند، به هفت نفر رسیده است:نایب رییس و چهار عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد به همراه دو تن دیگر که از اعضای این سندیکا نیستند. ابراهیم مددی، یعقوب سلیمی، داوود رضوی، همایون جابری، ابراهیم گوهری، پروانه حاجیلو و طاهر صادقی از جمله بازداشت شدگان هستند.

گزارش های تایید نشده خبر از احتمال دستگیری یک نفر دیگر نیز که از دوستان همایون جابری (از فعالان سندیکا) بوده،می دهد.

در همین زمینه منصوره شیرزادفر، همسر یعقوب سلیمی (از فعالان کارگری)، به “رادیو فردا” گفته است که این عضو سندیکای کارکنان شرکت واحد، به اتفاق دیگر همکاران خود قصد دیدار و دلجویی با خانواده منصور اسانلو را داشته اند.به گفته وی” همسرش حدود ساعت ۱۰ و سی دقیقه صبح با او تماس گرفت و در حالی که معلوم بود مخفیانه صحبت می کند، از بازداشت خود و دیگران خبر داد و تلفن را قطع کرد.”

خانم شیرزادفر در همین گفت و گو با “غیر قابل قبول” خواندن بازداشت آقای سلیمی می گوید:“فکر می کنم که همه این افراد توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده اند.” وی با اشاره به آنچه “دخالت مداوم این وزارتخانه در زندگی و کار و فعالیت سندیکایی همسرش و دیگران”توصیف کرده، افزوده است: “نمی دانم چرا وزارت اطلاعات می خواهد رانندگان شرکت واحد را اذیت کند و چرا می خواهد قضیه را به زور، سیاسی کند.”

در پی بازداشت های جدید در ایران “یانک کوچ کی یه ویچ”، مسئول امور انسانی و سندیکایی کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های آزاد کارگری، روز جمعه ۱۹ مرداد، درگفت و گو با رادیو فردا، بازداشت فعالان کارگری در روز ۱۸ مرداد را محکوم کرد.

وی گفت: “اگر این فعالان فورا آزاد نشوند، ما شکایت جدیدی را از دولت ایران به سازمان بین المللی کار، آی ال او، تسلیم خواهیم کرد.”

در روزی که در ایران اعلام همبستگی با دو رهبر کارگری با بازداشت های دوباره ای همراه بود، در بیشتر شهرهای مهم دنیا کارگران و اعضای سندیکاهای کارگری در اقدامی هماهنگ در مقابل سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران تجمع کردند و ضمن محکومیت این محدودیت ها و دستگیری ها خواستار آزادی فوری منصور اسانلو و محمود صالحی شدند.

در لندن که یکی از شهرهایی بود که اعضای اتحادیه های کارگری بریتانیا در آن در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بریتانیا تجمع اعتراض آمیزی را برگزار کردند “دیوید کاکرافت”، دبیر کل فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل به سخنرانی پرداخت. بنابرگزارش ها وی در این مراسم گفت: “ما مصمم هستیم تا اطمینان یابیم آنهایی که از حقوق ابتدایی سندیکایی خود دفاع می کنند، در این کار آزادی عمل دارند. آزادی ایجاد تشکل و آزادی بیان از جمله اصولی هستند که دولت ایران آنها را به عنوان عضوی از سازمان بین المللی کار، آی ال او، به رسمیت شناخته است.”

دبیر کل فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل ابراز امیدواری کرد که “مقام های ایرانی بفهمند که حملات به کارگران و حقوق صنفی آنها تا چه اندازه خام و بی تاثیر خواهد بود.“کاکرافت گفت: “این راهی که آنها می روند، راه درستی نیست.”

در همین راستا همچنین تظاهراتی در الجزیره، استرالیا، اتریش، بلاروس، بلژیک، کانادا، مصر، فرانسه، آلمان، هندوستان، اندونزی، ایران، فنلاند، ژاپن، اردن، مالزی، مراکش، نپال، هلند، نروژ، پاکستان، فلسطین، پاناما، رومانی، روسیه، اسپانیا، سوئد، سوییس، تایلند، تونس، ترینیداد و توباگو، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و یمن برگزار شد.

تظاهر کنندگان دراین کشورها، نامه هایی را به هیات های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران تسلیم کردند.از جمله، در بلژیک، کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های آزاد کارگری، کنفدراسیون کارگری اتحادیه اروپا و سه کنفدراسیون کارگری بلژیک در نامه مشترکی به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، خواستار آزادی منصور اسانلو و محمود صالحی شدند. اتحادیه کارگری هلندی “اف ان وی” نیز که ۴۶۵ هزار عضو دارد، در نامه ای به سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور، شدیدا به بازداشت منصور اسانلو اعتراض کرد. این سازمان کارگری از جمهوری اسلامی ایران، به عنوان عضو سازمان بین المللی کار، آی ال او، خواست به اصول بنیادین آزادی بیان احترام بگذارد.شورای کارگران حمل و نقل در مالزی هم با ارسال نامه ای برای محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، از وضعیت آقای اسانلو شدیدا ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی فوری این فعال کارگری شد.همچنین فدراسیون کارگری ترانس لوک از رومانی در نامه ای به سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخارست به دفاع از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه پرداخت.این سازمان کارگری رومانیایی، بازداشت آقای اسانلو توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران را غیرقابل دفاع دانست و خواستار آزادی فوری او و دیگر فعالان کارگر زندانی، از جمله محمود صالحی شد.در فرانسه تظاهرکنندگان خواستار ملاقات با سفیر جمهوری اسلامی شدند که کارکنان سفارت این خواست را نپذیرفتند و به تظاهر کنندگان اعلام کردند “با آقای سفیر تنها از طریق پست می توان ارتباط برقرار کرد.”