نقشه جدیدی برای برخورد با معترضان

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» مبارزه با چهره های متدین و مذهبی

پس از اظهارات اخیر آیت الله خامنه ای در بوشهر با این مضمون که “امروز دشمنان دنیای اسلام، دشمنان وحدت اسلام، با ابزارهای دین وارد میشوند، با ابزارهای اخلاق وارد می شوند” تندروهای جناح حاکم با استناد به این اظهارات، طرح  تازه ای برای اعمال فشارهای بیشتر بر معترضان و حتی منتقدان معتدل در لایه های میانی حکومت را آغاز کرده اند.

درهمین ارتباط روز گذشته علیرضا پناهیان، یکی از مشاوران رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها اظهار داشت: “در انتخابات ریاست‌جمهوری قبل، شعارهای طرفداری از سکولاریزم صریحاً داده شد و درانتخابات کسانی که سکولارها از آنها حمایت کردند، یا روحانی بودند یا خود را منتسب به امام معرفی می‌کردند لذا اگر این روند در آینده ادامه یابد، مخالفان با صلابت جمهوری اسلامی و خط مستقیم امام و رهبری مبارزه می‌کنند و به شدت در چهره‌هایی بسیار مذهبی و متدین بروز خواهند کرد.”

این روحانی تندروی حامی محمود احمدی نژاد به خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران گفت: “آماده باشید که در آینده کسانی به مبارزه با خط اصیل انقلاب و امام و رهبری به میدان بیایند که از گزاره‌ها و نمادهای دینی استفاده کنند و این صحنه نزاع میان ایمان و کفر و نزاع میان اسلام ناب و اسلام التقاطی نیز نیست بلکه نزاع بر سر اولویت‌های ارزش‌های دینی است که نمونه‌های کوچکش در همین انتخابات گذشته مشاهده شد.”

علیرضا پناهیان که فارس از او به عنوان مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها نام برده، همچنین تصریح کرد: “در آینده فتنه‌هایی صورت می‌گیرد که افرادی با ادبیات دینی و انقلابی به میدان می‌آیند و از منابع دینی سند می‌آورند و به موضوعات مهم می‌پردازند و تنها چیزی که عامل نزاع است این است که اهم‌فی‌الاهم نمی‌شود و فقط افرادی در صراط مستقیم باقی می‌مانند که در این مسئله دارای تشخیص سالمی باشند.”

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته اظهار داشت: “اصلاً خود این فتنه به خاطر محترم بودن بی‌دلیل برخی شخصیت‌ها نزد مردم شکل گرفت. شاید لازم بود تا همه افراد فتنه‏گری را که علیه دوم خرداد موضع نگرفتند محاکمه می‌کردیم تا چهره‌هایی که ابراز بی‌تفاوتی کردند در دوران فتنه به سلامت عبور نکنند.”

 

معضل مسلمانی و اخلاق مداری

مشاور رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها پس از آن “فتنه های آینده” را این چنین پیش بینی و “راه حل” مقابله با آنها را ارایه می کند که آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی طی چند ماه گذشته در اظهارات خود به شبیه سازی حکومت تحت امرش با حکومت امام اول شیعیان پرداخته و مخالفان و منتقدان خود را به دشمنان علی تشبیه کرده است.

آیت الله خامنه ای در آخرین سخنان از این دست،روز پنجم تیرماه طی اظهاراتی  در بوشهرگفته بود: “امیرالمؤمنین اهل بصیرت دادن است. امروز ما به این بصیرت احتیاج داریم. امروز دشمنان دنیای اسلام، دشمنان وحدت اسلام، با ابزارهای دین وارد میشوند، با ابزارهای اخلاق وارد میشوند؛ باید هشیار بود. آنجائی که میخواهند افکار عمومی مردم غیرمسلمان را فریب بدهند، نام حقوق بشر را می‌آورند، نام دموکراسی را می‌آورند؛ آنجائی که میخواهند افکار عمومی دنیای اسلام را فریب بدهند، نام قرآن را می‌آورند، نام اسلام را می‌آورند؛ در حالی که نه به اسلام و قرآن اعتقادی دارند، نه به حقوق بشر اعتقادی دارند.”

وی همچنین گفته بود: “خاصیت دوران فتنه - همان طور که بارها عرض کرده‌ایم - غبارآلودگی است، مه‌آلودگی است. نخبگان گاهی دچار خطا و اشتباه میشوند. اینجا شاخص لازم است. شاخص، همان حق و صدق و بیّنه‌ای است که در اختیار مردم قرار دارد. امیرالمؤمنین مردم را به آن ارجاع میداد. امروز ما هم محتاج همان هستیم.”

آیت الله خامنه ای سپس خاطرنشان کرده بود: “اسلام به ما میگوید باید جامعه‌ی اسلامی با دستور اسلام اداره و هدایت شود و زندگی کند. اسلام میگوید با دشمنان متعرض بایستی با قدرت برخورد کرد؛ باید مرزبندی روشن و شفاف با آنها به وجود آورد. اسلام می گوید فریب دشمنها را نباید خورد. این، خط روشن امیرالمؤمنین است.”

آیت الله خامنه ای در اظهارات اخیرش نامی از شخص خاصی نبرده است اما اظهارات پیوسته و دامنه دار او در این زمینه در حالی مطرح می شود که پیش از این میرحسین موسوی در دیدار با جمعیتی با نام “ایثارگران انقلاب اسلامی” به برخوردهای صورت گرفته با معترضان به نام اسلام واکنش نشان داده بود.

میرحسین موسوی  گفته بود: “چرا باید امروز هر کاری که انجام می شود و هر ناکارآمدی و هر مشکلی که وجود دارد به نام اسلام تمام شود؟ مخصوصاً که با اغراق از اسلام نام می بریم و مدام در اشارات خود از آیات و روایات دم می زنیم…”

نخست وزیر سابق کشور و از رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال گذشته با اشاره به “کشتن مردم معترض در خیابان ها، بازداشت گسترده فعالان سیاسی و روزنامه نگاران و ایجاد محدودیت های مختلف برای احزاب و رسانه ها” تصریح کرده بود: “اسلام، کسی را نمی زند، کسی را نمی گیرد، تهمت نمی زند، کسی را در زندان نگه نمی دارد و محدودیت ایجاد نمی کند، اسلام یقیناً مدافع نیرومند اقتصاد ملی و عظمت و استقلال کشور است، این وظیفه ی فوق العاده مهمی است که در رفتار و کردارمان نشان بدهیم که این اسلام مدافع استقلال ماست و حاضر نیست یک ذره از استقلال ما از دست برود. منتها ما که در حکومت نیستیم در کنار حکومتیم.”

میرحسین موسوی، به ویژه در همین اظهارات با اشاره تلویحی به اظهارات آیت الله خامنه ای که معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را  ”پیاده شدگان از کشتی نظام”  خوانده بود، اظهار داشت: “می گویند شما از کشتی نظام  پیاده شده اید از کشتی مسلمانی که پیاده نشده ایم. به عنوان یک مسلمان می خواهیم طوری رفتار کنیم که جوانها را مأیوس نکنیم و حداقل بگوییم اسلامی که می شناسیم این نیست، اسلامی که می شناسیم رحمت دارد، رئوف است، سعه صدر دارد، همه را می پذیرد. با زبان استدلال با افراد روبه رو می شود. اسلام دینی است که می تواند با پیشرفت های جامعه بشری همسو و پیشتاز شود.”

 

فشار بر نیروهای معتدل

پس از اظهارات آقای خامنه ای که به طور غیر مستقیم رهبران جنبش سبز و معترضان داخلی را نشان گرفته بود،گردانندگان و حامیان دولت مستقر، ضمن مصادره این مواضع به نفع خود، دور تازه ای از فشارها بر نیروهای معتدل و میانی حاکمیت را آغاز کردند.

محمد تقی رهبر، از اعضای حامی دولت درمجلس هشتم از این جمله است که روز گذشته با اشاره به همین اظهارات آیت الله خامنه ای گفت: “همه مردم باید با تکیه بر ولایت امر و اطاعت از دستورات رهبری، از دشمنان و سیاستگذاران اخلالگر بیگانه و یا افرادی که در داخل کشور در امواج فتنه افتاده‌اند و خواهان وارد کردن ضربه‌ای به نظام هستند، غافل نباشیم.”

رییس مجمع روحانیون مجلس با اشاره به تاکیدات رهبری درباره شفافیت در موضع گیری های افراد افزود: “خط و مشی رهبری برای ما الگو است. خود افراد باید مواضع خودشان را روشن بیان کرده و شفاف سازی کنند.”

همچنین محمدابراهیم نکونام، از دیگر اعضای روحانی مجلس نیز گفت: “برخی از نخبگان هنوز نخواسته‌اند واقعیت جامعه را بپذیرند اما مردم با حضورشان در راهپیمایی‌ها و رأی بالایی که در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به مجموعه نظام دادند و رئیس جمهور خود را نیز با رأی بالا به وی، انتخاب کردند نشان دادند که حامی رهبر معظم انقلاب، ولایت فقیه، نظام جمهوری اسلامی و انقلاب هستند.”

وی در ادامه با اشاره به اظهارات آیت الله خامنه ای تاکید کرد: “کسانی که معتقد به مردم سالاری دینی باشند باید از انتخاب مردم تبعیت کنند و واقعیت را بپذیرند.”

در کنار این اظهارات، برخی دیگر از اعضا و چهره های حامی دولت نیز دراظهارات مختلف خواستار روشن شدن مواضع “برخی افراد” درباره مسایل جاری کشور و حمایت از مواضع آیت الله خامنه ای و همچنین گردن نهادن به انتخابات سال گذشته شده اند. اما رییس اداره سیاسی سپاه پاسداران در مقاله ای در هفته نامه صبح صادق، پا را از این نیز فراتر نهاد و خواستار اعمال تدابیر بیشتری برای جلوگیری از حضور “افراد غیر معتقد به جمهوری اسلامی” شد.

یدالله جوانی در پایان این مقاله خواستار “اصلاح ساز و کارهای انتخابات در کشور و جدی تر گرفتن نظارت استصوابی از سوی شورای نگهبان برای جلوگیری از ورود عناصر و افراد غیر معتقد به قانون اساسی و جمهوری اسلامی به ساختار قدرت” شده است.

 تلاش تندرویان حامی دولت و فشار آنها بر نیروی های معتدل و میانه برای “اعلام موضع شفاف” بر اساس خواست رهبری، درحالی است که در طول سال گذشته علاوه بر چهره های معترض به نتیجه انتخابات، بسیاری از نیروهای میانه روی حاضر در چارچوب حاکمیت اسلامی (از جمله برخی نمایندگان مجلس، مجلس خبرگان، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و شوراهای شهر و مراجع تقلید شیعه) به صور مختلف از شرایط حاکم  انتقاد کرده و در مواردی هم ترجیح داده اند بدون جانبداری از سیاست های دولت مستقر، سکوت پیشه کنند.