از گروگانهای ایرانی در سوریه خبری نیست

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» رسانه های جمهوری اسلامی دروغ گفتند

در حالیکه پرس تی وی، تلویزیون انگلیسی زبان جمهوری اسلامی و سایر رسانه های حکومتی از آزادی 7 گروگان ایرانی در سوریه خبر داده بودند اما خانواده ها این گروگانها در تماس با “روز” اعلام کردند که آنها آزاد نشده اند و هیچ خبری از سرنوشت آنها در دست نیست.

این خانواده ها به “روز” گفته اند که تحت فشارند و نمیدانند چرا رسانه های حکومتی دروغ گفتند و با دروغ شان باعث شدند کسانی هم که پی گیر سرنوشت این گروگانها بودند از پی گیری دست بردارند.

5 ایرانی، 30 آذرماه و دو ایرانی دیگر 4 دی ماه در کشور سوریه ربوده شدند. آنها به گفته خانواده ها و همکارانشان، مهندسان شرکت مپنا هستند که در نیروگاه جندر در شهر حمص سوریه کار می کردند.

یک گروه ناشناس سوری که خود را “جنبش ضد گسترش شیعه در سوریه” می نامید مسئولیت ربایش این افراد را بر عهده گرفت و دربیانیه ای اعلام کرد: “ما پنج ایرانی را به اسارت گرفته‌ایم تا اولین هشدار را به ایران و حزب‌الله علیه حمایت مستمر آن‌ها از رژیم سوریه در سرکوب شورش در این کشور و به ویژه در حمص، قلب تپنده این انقلاب بدهیم”.

در این بیانیه به جمهوری اسلامی و حزب‌الله هشدار داده شده بود که “سرنوشت عوامل آن‌ها در سوریه مشابه سرنوشت این پنج نفر خواهد بود اگر فورا به همه اشکال حمایتی از این رژیم در جنایت سرکوب انقلاب خاتمه ندهند”.

همان زمان خانواده ها و همکاران ربوده شدگان در مصاحبه با “روز” اعلام کردند که آنها هیچ ارتباطی با دستگاه امنیتی، سپاه و نهادهای حکومتی نداشتند و در پروژه برق نیروگاه حمص کار می کردند و نباید قربانی دعواهای سیاسی شوند.

این خانواده ها اکنون اما از مسکوت گذاشته شدن مساله ربایش گروگانها و اخبار دروغی سخن می گویند که رسانه های حکومتی درباره آزادی گروگانها منتشر کرده اند.

اما ایلیا جزایری، کارشناس مسائل سوریه به “روز” میگوید که چون پی گیری سرنوشت این گروگانها برای جمهوری اسلامی هزینه دارد به نظر می رسد جمهوری اسلامی میخواهد این افراد را به نوعی قربانی کند.

 

بی خبری

خانواده های عبدالخالق صحنه، کیومرث قبادی، حسن حسنی و سجاد امیریان در تماس خبرنگار “روز” تایید کردند که این 4 گروگان و 3 گروگان دیگر برخلاف ادعاهای پرس تی وی، خبرگزاری ایرنا و خبرگزاری مهر، آزاد نشده اند.

این خانواده ها که به گفته خود تحت فشار هستند به روز گفتند: “هر دو باری که خبر آزادی گروگانها را اعلام کردند دروغ بود. گفتند که آزاد شده اند و از طریق ترکیه به زودی به ایران بازمیگردند اما صحت نداشت. بعد از عید نوروز هم باز همین دروغ را تکرار کردند.”

از این خانواده ها می پرسم که چرا چنین دروغی را رسانه رسمی انگلیسی زبان جمهوری اسلامی و دیگر رسانه های رسمی جمهوری اسلامی اعلام کردند؟ آنها در پاسخ می گویند: “ما تعجب کرده ایم و واقعا هیچ جوابی برای این سئوال نداریم، نمیدانیم چرا دروغ گفته اند. قبل ازاینکه خبر دروغ را منتشر کنند وزارت خارجه پی گیر بود و هر بار به ما می گفتند که ما پی گیر هستیم، سلامت گروگانها را تضمین میکنیم و… حتی تا پای مبادله هم رسیدند اما یکباره همه چیز متوقف شد ودیگر نفهمیدیم چی شد. بعد از انتشار این خبر دروغ دیگر جواب ما را هم نمیدهند.”

گروگانگیرها که خود را گردان فاروق می نامیدند 7 بهمن ماه اعلام کرده بودند که گروگان ها را به شرط توقف عملیات نظامی در شهر حمص و آزادی یکی از افسران فراری ارتش آن کشور، آزاد خواهند کرد. اکنون خانواده های گروگان ها خبرمیدهند که تا پای مبادله هم مساله پیش رفته اما یکباره متوقف شده و سپس خبر دروغ آزادی منتشر شده.

آنها می افزایند: “دروغ گویی شان با هر هدفی که بوده باعث شده کسانی هم که پی گیر بوده اند با این تصور که گروگانها ازاد شده اند دیگر پی گیری نکنند.”

به گفته این خانواده ها: “بعد از انتشار خبر دروغ آزادی گروگانها، هر دو طرف سکوت کردند دیگر نه وزارت خارجه جواب ما را میداد و نه از آن سو گروگانگیرها که بیانیه داده بودند دیگر موضعی گرفتند و این به شدت ما را نگران کرده. خیلی گیج شده ایم و اصلا نمیدانیم چه اتفاقی دارد می افتد.”

خانواده های گروگانهای ایرانی در سوریه سپس با اشاره به ویدئوهای منتشرشده از گروگانها در یوتیوب می گویند: “خیلی واضح است که تمام مطالبی که در این ویدئو ها نقل می شود دروغ و ساختگی است اینکه کارت پایان خدمت کسی را به عنوان مدرک اطلاعاتی بودن یا سپاهی بودنش نشان دهند واقعا مضحک است. چه در آن ویدئو، چه ویدئوهای دیگری که منتشر کردند مشخص است گروگانها در چه شرایطی هستند و ناچار خواسته های گروگانگیرها را بیان میکنند.”

در فیلمی که گروگان گیرها در یوتیوب منتشر کرده بودند 5 نفر از گروگانها حضور داشتند و سجاد امیریان که خود را مسول “تیم تخصصی 5 نفره” و “درجه دار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی” معرفی میکند می گوید: “اینجانب و تیم من تحت حمایت و پشتیبانی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی سوریه به سرکوب و شلیک به مردم عادی می پرداختیم”.

او سپس می گوید که در کشتن مردم شهر حمص دست داشته اند و از رهبر جمهوری اسلامی میخواهد که دستور بازگشت نیروهای مسلح ایران از سوریه را صادر کند تا گروه او بتوانند به خانه های خود باز گردند.

طی روزها یگذشته نیز ویدئویی دیگر از یکی از گروگانها بر یوتیوب منتشر شده است.

خانواده های گروگانها روز گذشته در تهران و در مقابل دفتر سازمان ملل تجمع و از سازمان ملل درخواست کردند برای آزادی گروگانها کمک کند.

آنها به “روز” می گویند تا زمانی که گروگانها به ایران بازنگشته اند و با چشم خود آنها را ندیده اند دیگر هیچ خبری را باور نخواهند کرد.

 

 قربانی کردن گروگانها

ایلیا جزایری، کارشناس مسائل سوریه در این زمینه و چرایی دروغگویی رسانه های جمهوری اسلامی درباره آزادی این گروگانها به “روز” می گوید جمهوری اسلامی میخواهد این گروگانها را قربانی کند.

او توضیح میدهد:” در ماههای اخیر چند سری از ایرانیان توسط مخالفان دولت سوریه دستگیر شدند خیلی از این بازداشت شده ها، زائرانی بودند که برای زیارت به سوریه رفته و 7 نفر هم مهندسین نیروگاه برق شهر حمص بودند. زائران آزاد شدند و بازگشتند اما درباره این 7 نفر خبر آزادی شان منتشر شد و دیگر خبری از آنها نیامد تا اینکه مشخص شد اصلا ازاد نشده اند.”

اشاره آقای جزایری به بازداشت 11 زائر ایرانی در سوریه است که با وساطت دولت ترکیه آزاد شدند.

این روزنامه نگار و کارشناس مسائل سوریه به “روز” می گوید: “اینکه چرا جمهوری اسلامی خبر کذب درباره آزادی 7 گروگان داد و دیگر پی گیری نکرد به این دلیل است که جمهوری اسلامی متهم به دخالت در امور داخلی سوریه و مشارکت در سرکوب اعتراضات مردم این کشور است و با انتشار خبر دروغ آزادی میخواهد خود را از زیر فشارهایی خلاص کند که در جهت عدم دخالت و عدم مشارکت در سرکوب مردم سوریه بر این حکومت وارد می شود.”

او تصریح میکند: “اگر این 7 نفر جزو سپاه قدس بودند و اطلاعاتی در دست داشتند که ارائه این اطلاعات به مخالفان به ضرر جمهوری اسلامی باشد قطعا سرنوشت شان از سوی جمهوری اسلامی با جدیت پی گیری می شد اما چون شهروندان معمولی هستند و اطلاعاتی هم ندارند که جمهوری اسلامی از افشایش نگران باشد، لذا حکومت می بیند که پی گیری سرنوشت آنها در شرایط فعلی هزینه زا است و به نوعی میخواهد آنها را قربانی کند.”

به گفته آقای جزایری، جمهوری اسلامی میخواهد به قیمت کمک به سرکوب معترضان سوری، از پی گیری سرنوشت شهروندان خود خودداری کند و این اولین بار هم نیست که چنین رفتاری را پیش می گیرد.

او سپس با اشاره به هویت گروگانگیرها می گوید:” اسم این گروه همان زمانی مطرح شد که درباره گروگان های ایرانی بیانیه دادند و هیچ جای دیگری اسمی از این گروه نبوده و همین قضیه را پیچیده تر میکند چون مخالفان شناخته شده سوری هم صحبتی درباره گروگانها نکرده اند. برای همین مشخص نیست که سرنوشت این گروگانها چیست و آیا زنده اند یا چه بلایی سرشان آمده.”

سجاد امیریان، مهندس برق و سرپرست گروه تست تجهیزات برقی - احمد سهرابی کرت آباد، تکنسین برق و سرپرست کارگاه - حسن حسنی، تکنسین برق و نصاب تجهیزات برقی - مجید قنبری بیدرومی، تکنسین برق و نصاب تجهیزات تست تجهیزات برقی - کیومرث قبادی، تکنسین برق و نصاب تجهیزات برقی - پژمان بویری، مهندس برق و سرپرست کارگاه احداث پست نیروگاهو عبدالخالق صحنه، کارشناس اچ ای سی، 7 نفری هستند که ربوده شده اند.

هشام ماشفج، معاون وزیر برق سوریه اعلام کرده بود که مهندسان ایرانی ربوده شده در نیروگاه جندر، افرادی شناخته شده و فنی بودند که در یک پروژه حیاتی در زمینه برق فعالیت می کردند.

تلویزیون العربیه به نقل ازبسام جعاره، سخنگوی سازمان مردمی انقلاب سوریه و عضو شورای ملی این کشور، روزهای نخست ربایش 7 ایرانی اعلام کرده بود که ایرانیان دستگیر شده در سوریه کارشناس کامپیوتر بوده وبرای همکاری با نیروهای امنیتی رژیم به حمص آمده بودند.

همان زمان رسانه های حکومتی در کشور به نقل از قدری جمیل، رئیس کمیته ملی وحدت سوسیالیست های سوریه، ربایش مهندسان ایرانی در سوریه را بخشی از پروژه آمریکایی، -عربی و استعماری علیه سوریه دانسته و اعلام کرده بودند که در پشت پرده این سناریو آمریکا، اسرائیل و ترکیه قرار دارد. خبرگزاری فارس در این زمینه نوشته بود که ربایندگان مهندسان ایرانی نیروگاه برقی جندر در سوریه قصد دارند آنها را وادار به اعتراف به عضویت در سپاه، انجام عملیات در این کشور و رابطه با حزب الله کنند تا به این شکل علیه جمهوری اسلامی و سپاه جریان سازی خبری نمایند.