شاهین نجفی در مخفیگاه هم خواند

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» ترانه جدید: ایستاده مردن

در حالیکه طی روزهای گذشته اندکی از حاشیه ها پیرامون شاهین نجفی و ترانه جنجالی او به نام “نقی” کاسته شده بود، این خواننده مقیم آلمان ترانه جدید خود را در اینترنت منتشر کرد. این ترانه که از دو روز پیش (13 خرداد) بر روی سایت ها و شبکه های اجتماعی اینترنتی قرار گرفته “ایستاده مردن” نام دارد. شعر ترانه جدید نجفی که توسط خود وی سروده شده، نشانگر آن است که ایستاده مردن در واکنش به صدور حکم ارتداد برای این خواننده، خوانده شده.

او در حالی این ترانه را منتشر کرده که بر اساس گزارش رسانه های آلمانی، هم اکنون در محلی مخفی تحت حفاظت دستگاه های امنیتی این کشور زندگی می کند.

شاهین نجفی که یکی از خواننده های پر طرفدار جوانان ایرانی ست،در سال 1384 به دلیل محدودیت هایی که جمهوری اسلامی برای وی ایجاد کرده بودایران را ترک کرد و با ورود به آلمان از این کشور پناهندگی گرفت. به دنبال آغاز جنبش اعتراضی به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، نجفی چندین ترانه در حمایت از جنبش سبز، گرامی داشت معترضان کشته شده و در انتقاد به حکومت ایران خواند که به شهرت و محبوبیت بیشتر او منجر شد.

 وی در سال های اخیر از ترانه هایی با محتوای اعتراض به شرایط سیاسی و اجتماعی کشور به سوی خواندن برخی آهنگ ها که مضمون آنها انتقاد به احکام و مقدسات دینی و مذهبی بود، تمایل پیدا کرد. این مسئله خشم برخی نهادها و محافل جمهوری اسلامی را برانگیخت.

از سوی دیگر در سال های اخیر، صفحه ای در شبکه اجتماعی فیسبوک به نام “کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان” راه اندازی شده که با هزاران عضو، به هجو مقدسات دینی می پردازد. در حالی که مقام های امنیتی جمهوری اسلامی از تلاش برای شناسایی و مجازات مسئولان و اعضای این صفحه خبر می دادند، شاهین نجفی با الهام از آن در ماه گذشته ترانه ای به نام “نقی” خواند.

این ترانه تاکنون بیش از 630 هزار بار تنها در سایت یوتیوب مشاهده شده و با وسایل ارتباطی دیگر میان مردم شهرهای مختلف کشور دست به دست شده است.

 

ترانه و فتواهای جنجالی

انتشار ترانه نقی موجی از واکنش های مثبت و منفی را به دنبال داشت. طرفداران حکومت، برخی افراد مذهبی و حتی پاره ای از منتقدان مذهبی جمهوری اسلامی این ترانه را مصداق “توهین به مقدسات اسلامی” و “هتک حرمت امامان شیعه” دانستند.

در مقابل بطرفداران شاهین نجفی و افراد دیگر، خواندن این ترانه را از مصادیق اصل “آزادی بیان” عنوان و از این اقدام وی حمایت کردند.

اما با گذشت تنها چند روز، برخی از روحانیون بلندپایه ساکن قم و مراجع تقلید شیعه، با یا بدون اشاره مستقیم به نام نجفی و در پاسخ به افرادی که از آنها درباره “حکم شرعی توهین کنندگان به امام نقی” پرسیده بودند، اعلام کردند که این فرد مشمول حکم ارتداد و مرتد است.

در قوانین اسلامی، مرتد به کسی گفته می شود که از این دین خارج می شود. مجازات این فرد می تواند مرگ باشد. با صدور این فتواها، افرادی در اینترنت با راه اندازی کمپین هایی و خارج از اینترنت با صدور اطلاعیه، آمادگی خود را برای به قتل رساندن شاهین نجفی اعلام کردند.

برخی سایت های خبری و حتی یک خواننده پاپ هم برای “سر” این خواننده جایزه تعیین کردند و عبدالرضا هلالی، مداح مشهور جمهوری اسلامی اعلام کرد که خود و طرفدارانش در کشورهای اروپایی آماده اقدام علیه نجفی هستند.

اما با وجود این مسائل، مسئولان حکومتی جمهوری اسلامی به طور رسمی به این مسئله نشان ندادند. تنها محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری ابراز امیدواری کرد که “عناصر خبیث” توهین کننده به امامان شیعه و به ویژه امام دهم شیعیان “هرچه زودتر به سزای عمل خود برسند”.

 او روز دوشنبه اول خرداد بدون توضیح بیشتر در مورد نحوه مجازات این افراد، گفت امیدوار است که این کار توسط “شیرمردانی” صورت بگیرد که “همیشه در دفاع از حریم امامت و ولایت سینه‌های خود را سپر می‌کنند”.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه هم گفت که برای شاهین نجفی، پرونده‌ای در دستگاه قضایی باز شده است.

او در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره شاهین نجفی گفت: “دادستانی به عنوان مدعی‌العموم به این پرونده رسیدگی می‌کند.”

 

ابهام درباره نقش دولت

در حالیکه دولت از تایید صدور حکم ارتداد برای شاهین نجفی خودداری کرده، یک روزنامه چاپ آلمان خبر داد که برخی مسئولان کنسولگری جمهوری اسلامی در مونیخ، ایمیلی برای ایرانیان ساکن این کشور فرستاده اند که می‌تواند برای این خواننده خطر جانی داشته باشد.

به نوشته “زوددویچه”، این ایمیل با “بسم‌الله الرحمن الرحیم” آغاز می‌شود و در آن توجه مخاطبان نامه به حکم ارتداد شاهین نجفی جلب شده است. در این ایمیل شاهین نجفی به علت “توهین به مقدسات شیعی” “ملعون” خوانده شده است.

سفارت جمهوری اسلامی در آلمان این اتهام را رد کرده و گفته به قوانین پایبند است. اما همتای این سفارت در تهران، شرایط متفاوتی را تجربه می کند.

پیش از این تعدادی از بسیجی ها و اعضای انصار حزب الله، با تجمع در برابر سفارت آلمان در تهران خواستار استرداد شاهین نجفی به ایران شده بودند. خبرگزاری مهر این افراد را “مدافعان امامت و ولایت و اعضای خانواده شهدا” معرفی کرد که در اعتراض به عدم اخراج این خواننده از آلمان در برابر سفارت این کشور در تهران تجمع کرده‌ و شعارهایی را علیه وی سر داده اند.

اما خواننده ترانه نقی، اتهام توهین به مقدسات اسلامی را رد کرده و گفته از نام امامان شیعه برای طرح انتقادات اجتماعی و سیاسی خود و نیز مقابله با باورهای خرافی مذهبی استفاده کرده است. نجفی در عین حال تصریح کرده که به دین و خدای خاصی اعتقاد ندارد.

او همچنین از تهدید جان خود توسط افراد ناشناس یا نزدیکان به حکومت جمهوری اسلامی خبر داده است.

 

متن ترانه جدید شاهین نجفی

سری میان دست تو بریده / نگاه من به ساعت پوکیده
و شعرهای غمگین و عاصی / و گرگ خسته کز تفنگ نترسیده

به شبهه های من به اصل هستی / به بغض بی کسیت وقت مستی
و حسرت تو را و بو کشیدن / و عمق فاجعه تو را ندیدن

رگی که سرنوشتش انسداد است / و جرم تو که داد پیش باد است
همیشه انتهای قصه تلخ است / و شاعری که حکم اش ارتداد است

خدای خواب خوب تو کتابم / منی خشک روی تخت خوابم
خدای خوب خشم و قتل و فتوا / و گریه های من به شعر یغما

مرا بخوان به کاکتوس ماندن / بمان کنار من که شعر خواندن
کنار تو به عهد با کویری / که رمز ماست ایستاده مردن

بگو حدیث ما حدیث خون بود / شرارتی که ناشی از جنون بود
بگو چگونه ما وا ندادیم / بگو که مردیم و ایستادیم