سپاه می‌تواند جلوی نماینده شدن افراد را بگیرد

نویسنده
حسین محمدی

» نماینده حامی احمدی‌نژاد:

حدود دو هفته پس از اظهارات علی مطهری درباره دخالت سپاه پاسداران در انتخابات مجلس٬ مهدی کوچک‌زاده٬ از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد٬ تلویحا دخالت سپاه پاسداران در انتخابات را تایید کرد و گفت چند نفر از اعضای سپاه با انتخاب خود وی مخالف بوده‌اند اما اگر سپاه می خواست می توانست جلوی نماینده شدن وی و دیگران را بگیرد.

وی خطاب به علی مطهری و در پاسخ به اظهارات وی درمورد دخالت سپاه پاسداران در انتخابات مجلس٬ گفت: “سپاه اگر می خواست در انتخابات دخالت کند، من هم نمی آمدم، این را بی رو در بایستی می‌گویم، من اطلاع دارم که یکی دو نفر دارای قدرت در سپاه مخالف بوده با نماینده شدن من، ولی من نماینده شدم. تو هم نماینده شدی، با تو که کل سپاه مخالف است، چه دخالتی پس انجام داده است؟”

واکنش کوچک‌زاده به سخنانی از علی مطهری در صحن علنی مجلس بود که در آن اعضای سپاه پاسداران را به دخالت در انتخابات متهم کرده بود. وی با “مشهود دانستن” دخالت سپاه پاسداران در انتخابات مجلس٬ گفته بود: “بسیاری از کاندیداها، چه آنها که در آن حوزه ها رای آوردند و چه آنهایی که رای نیاوردند این موضوع را تایید می‌کنند”. مطهری دخالت‌های سپاه پاسداران را “آفتی برای سپاه و خطری برای انقلاب” معرفی کرده بود.

کوچک‌زاده اما خطاب به مطهری گفته: “شما می گویید که پاسدار خفه خون بگیرد، بوی باروت به دماغت نخورده که این حرف‌ها را می زنی. پسر شهید مطهری هستی درست، اگر یک روز رفته بودی جنگ فهمیده بودی پاسدار یعنی چه، سپاه پاسداران را زیر سوال نمی بردی. چرا حرفی می زنی که صدای امریکا و بی بی سی بشکن بزنند؟”

در چند سال گذشته٬ بارها فعالان سیاسی سپاه پاسداران را به دخالت در انتخابات متهم کرده‌اند. اصلاح‌طلبان، پیش‌تر از دخالت سازمان‌یافته سپاه و بسیج در انتخابات سخن گفته و آنان را “حزب پادگانی” نامیده بودند. آن‌ها با اشاره به دستور آیت‌الله خمینی برای عدم مداخله این نهاد در امور سیاسی٬ رفتارهای سپاه پاسداران را مخالف دستورات وی می‌دانند.

از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۸۴ این ادعاها شدت بیشتری گرفته و در انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ به اوج رسید. حامیان میرحسین موسوی٬ معتقدند که سپاه پاسداران با “کودتای انتخاباتی” نتایج انتخابات را تغییر داده است. آن‌ها به حضور سپاه پاسداران در خیابان‌ها برای مقابله با اعتراضات مردم و همچنین بازداشت و بازجویی از افراد مختلف توسط این نهاد٬ به عنوان دلایل ادعای خود اشاره می‌کنند. این اتهامات بارها توسط اعضای سپاه پاسداران رد شده است.

اما ناظران سیاسی، سخنان مطهری را نخستین انتقاد در نوع خود می‌دانند زیرا این بار، چنین انتقادی از سوی یکی از افراد تاثیرگذار در میان اصول‌گرایان مطرح می‌شد و به همین دلیل بازتاب‌های فراوانی داشت.

بعد از سخنان مطهری٬ علی سعیدی٬ نماینده ولی‌فقیه در سپاه٬ سخنان مطهری و دخالت این نهاد در انتخابات را رد کرد٬ اما گفت که سپاه پاسداران: “سعی کرده هدایت کلی را داشته باشد و معیارها را بگوید”.

رمضان شریف٬ مسوول روابط عمومی سپاه پاسداران نیز٬ مطهری را به “پیگرد قانونی” تهدید کرده بود.

در همین حال مجتبی ذوالنور٬ جانشین سابق نماینده ولی‌فقیه در سپاه نیز٬ علی مطهری را فردی دانسته بود که “مسوول تهیه مهمات آتش رسانه‌های بیگانه” شده است. وی همچنین از فرماندهان سپاه خواسته بود که علیه وی شکایت کنند.

در این میان، برادران لاریجانی٬ که در راس دو قوه‌ی قضاییه و مجریه هستند٬ سخنان مطهری را رد نکرده بودند.

صادق لاریجانی٬ رییس قوه‌قضاییه٬ در این‌زمینه گفته بود که اگر تخلفی هم انجام شده باشد٬ توسط برخی از اعضای سپاه پاسداران انجام شده و ربطی به خود سپاه ندارد.

علی لاریجانی نیز٬ بدون این‌که اظهارنظری درباره سخنان مطهری بکند٬ تنها خواستار حفظ حرمت سپاه شده بود: “همکاران عزیز در بیان مطالب خود طوری عمل کنند که حرمت پاسداران عزیز در جامعه حفظ شود”.

علی مطهری اما٬ در مقابل این حملات عقب ننشست و گفت که “سپاه در انتخابات مجلس از برخی از کاندیدای مورد نظر خود حمایت کرد و تمام قد وارد شد. بسیاری از فرماندهان سپاه نیز حرف من را قبول دارند برخی از افراد در سپاه هستند که این کار را کردند. نظرم به همه فرماندهان سپاه نبود تنها برخی از آنها که اگر اصرار کنند و به این روش‌شان ادامه دهند اسم آنها را خواهم آورد”.

چند روز پس از سخنان مطهری اما فایلی صوتی از سخنرانی سردار سراج٬ از اعضای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران٬ در جمع کارکنان قرارگاه خاتم‌الانبیا منتشر شد که وی در آن صراحتا از حمایت سپاه پاسداران از برخی کاندیداها و همچنین تلاش این نهاد برای ریاست غلام علی حدادعادل در انتخابات ریاست مجلس خبر داده بود.

سردار سراج در این سخنرانی از اکبر هاشمی رفسنجانی (جریان فتنه)٬ محمود احمدی‌نژاد (جریان انحرافی) و علی لاریجانی (جریان ایکس یا نفوذی) به عنوان سه راس مثلث علیه رهبری یاد کرده است.

این مقام سپاه هشدار داده چنانچه لاریجانی رئیس مجلس نهم شود مثلث مذکور تکمیل شده و جام زهر مذاکره با آمریکا به رهبر جمهوری اسلامی خورانده خواهد شد. در این سخنرانی به صراحت از حمایت سپاه پاسداران از ریاست غلامعلی حداد عادل بر مجلس نهم سخن به میان آمده است.