دستگیری جاسوس ایرانی توسط اسراییل

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور

شین بث، دستگاه ضد جاسوسی اسراییل، روز یکشنبه از دستگیری یک “جاسوس” ایرانی در تاریخ ۱۱ سپتامبر خبر داد. وی تصاویری از سفارت آمریکا در تل آویو همراه داشته است. 

شین بث در بیانیه ای آورده است که این فرد “جاسوس” که دارای یک گذرنامه بلژیکی است، ازسوی سپاه پاسداران به اسراییل اعزام شده و در فرودگاه بن گوریون تل آویو دستگیر شده است.  

شین بث می افزاید که این فرد، که نام او علی منصوری است، “ازسوی واحد عملیات ویژه سپاه پاسداران ثبت نام شده تا مسؤولیت بسیاری از سوءقصدهای تروریستی در جهان را برعهده گیرد”.

فرد مظنون که ۵۸ سال سن دارد و با هویت جعلی “الکس مانس” وارد اسراییل شده، در زمان بازجویی خاطرنشان ساخته که جمهوری اسلامی از او خواسته است تا از عنوان یک شخص بازرگانی استفاده کرده و شرکت هایی را در اسراییل به حساب نهادهای امنیتی ایرانی به ثبت برساند تا بدین ترتیب “بتوان به منافع اسراییلی ها و کشورهای غربی دسترسی پیدا کرد”.

به گفته شین بث، در ازای این فعالیت ها به او وعده داده شده که یک میلیون دلار دریافت خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است که فرد مظنون که در تاریخ ۶ سپتامبر وارد اسراییل شده، قبلاً نیز دو بار در ژوئیه ۲۰۱۲ و ژانویه ۲۰۱۳ به این کشور سفر کرده. او که اهل ایران است، در سال ۲۰۰۶ پس از ازدواج با یک زن بلژیکی که بعداً او را طلاق داده، ملیت این کشور را دریافت کرده است. او بارها نیز بخاطر فعالیت های حرفه ای اش در ایران اقامت داشته. و به گفته شین بث، وی سال گذشته به عنوان مأمور به کار گرفته شده.

در زمان دستگیری وی، چندین سند، به ویژه چندین عکس از اماکن مختلف در اسراییل که “مورد علاقه دستگاه های اطلاعاتی ایرانی است” نیز همراه او کشف شد. در میان این تصاویر عکسی از ساختمان سفارت آمریکا در تل آویو نیز وجود داشته.

در بیانیه شین بث، نام چهار مسؤول عالی رتبه ایرانی که وی در زمان سفر به ایران به آنها گزارش کار می داده نیز آمده است.

خبر دستگیری این جاسوس یک روز قبل از دیدار بنیامین نتانیاهو و رییس جمهور باراک اوباما اعلام شد. اوباما روز جمعه با همتای ایرانی خود حسن روحانی برای اولین بار تماس تلفنی گرفت که از زمان انقلاب ۱۹۷۹ تاکنون بی سابقه بود.

تل آویو براین باور است که جمهوری اسلامی، به عنوان دشمن شماره یک اسراییل، به دنبال دستیابی به تسلیحات اتمی است.

منبع: نوول ابزرواتور، ۲۹ سپتامبر