هم‌صدایی در مخالفت با سخنان نتانیاهو

نویسنده
حسین محمدی

» واکنش‌ها به سخنرانی نخست وزیر اسرائیل

ساعاتی پس از آنکه بخش عمده‌ای از سخن‌رانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، در کنگره آمریکا به گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و اعضای گروه ۱+۵ اختصاص یافت رسانه‌ها و سیاست‌مداران داخل ایران نیز در مقابل سخنان او موضع‌گیری کردند.

نتانیاهو در کنگره آمریکا گفته بود که حکومت ایران “قابل اعتماد نیست” و “مثل همیشه تندرو است و ایدئولوژی آن در اسلام پیکارجویانه ریشه دارد. این حکومت همواره دشمن آمریکا خواهد بود”. وی همچنین توافق هسته‌ای را امکانی برای رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای دانست: “این توافق راه دستیابی ایران به بمب اتمی را مسدود نمی کند بلکه آن را هموار می‌‎سازد”.

گرچه نتانیاهو به عنوان یکی از منتقدان گفت‌وگوهای هسته‌ای در کنگره آمریکا سخن‌رانی کرد - و این نکته در موضع‌گیرهای‌ باراک اوباما و نانسی پلوسی نیز مورد اشاره قرار گرفت - اما برخی اصول‌گرایان سخنان نتانیاهو را “موافقت با توافق ژنو در پوشش مخالفت” دانستند.

روزنامه کیهان - که مدیرمسوول آن توسط آیت‌الله خامنه‌ای انتخاب می‌شود - در گزارشی درباره سخن‌رانی نخست‌وزیر اسراییل نوشت: “ماه‌ها آمریکایی‌ها با نمایش تقابل و کشمکش کاخ سفید- کنگره می خواستند امتیازات مورد نظر خود را در مذاکرات هسته‌ای به دست بیاورند که با هوشمندی و ایستادگی جمهوری اسلامی این موضوع به نتیجه دلخواه واشنگتن منجر نشد. پس از این شکست، نتانیاهو ماموریت یافت تا جای کنگره را در این نمایش بگیرد و دوقطبی دروغین و جدید آمریکا - اسراییل را عرضه کند. این نمایش از هفته‌ها قبل با تبلیغات گسترده درباره سخن‌رانی وی در کنگره آمریکا آغاز شد و دیروز در حالی پایان یافت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چیزی جز حرف مفت نزد”.

روزنامه وطن‌امروز - متعلق به مهرداد بذرپاش، نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری ـ نیز در مطلبی با تیتر “نتانیاهو: موافق توافق خوبم”، نوشت: “نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی دیروز کنگره اعتراف کرد اسراییل و غرب چاره‌ای غیر از توافق هسته‌ای با ایران ندارند… می‌گویند جایگزین این توافق جنگ است، من مخالفم. جایگزین آن توافقی بهتر است که با فشار بر ایران به‌دست خواهد آمد، آنها بیشتر به مذاکرات احتیاج دارند”.

وب‌سایت رجانیوز - نزدیک به جبهه پایداری ـ نیز در تحلیلی با اشاره به سخنان جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا در جمع نمایندگان کنگره، درباره سخن‌رانی نخست‌وزیر اسراییل نوشت: “سوال اینجاست که آیا نتانیاهو آنچنان که در کنگره مدعی شده، مخالف توافق اخیر هسته‎ای با ایران و یا حتی مخالف برنامه مشترک اقدام موسوم به توافق‌نامه ژنو بوده است!؟ پاسخ به این سوال را کری در جمع نمایندگان کنگره داده و عنوان کرده که حتی نتانیاهو نیز از توافقنامه ژنو خوشنود بوده است “.

واکنش‌ها به این سخن‌رانی اما محدود به رسانه‌ها نبود. حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی، در جلسه هیات دولت، اسراییل را “رژیم متجاوز و اشغال‌گر” توصیف کرد که “از این مذاکرات عصبانی و ناراحت است”. به گفته روحانی: “این‌گونه حرف‌ها هیچ تاثیری در اراده ملت‌ها و دولت‌ها نخواهد داشت. اساس مذاکرات ما با دنیا بر مبنای حسن نیت در برابر حسن نیت، صداقت در برابر صداقت، اطمینان در برابر اطمینان و اعتماد در برابر اعتماد است”.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه نیز گفت که نتانیاهو به دنبال “تنش و درگیری” است و تمایل دارد تا با سخن‌رانی‌اش بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر بگذارد، تاثیری که به عقیده ظریف اتفاق نخواهد افتاد.

هم‌زمان مرضیه افخم، سخن‌گوی وزارت امورخارجه نیز سخنان نتانیاهو در کنگره آمریکا را “ایران هراسانه” و “پرفریب” خواند و گفت: “این سخنان بخشی از تبلیغات انتخاباتی تندورهای تل آویو بود”.

علی لاریجانی، رییس مجلس نهم، نیز سخنان نتانیاهو را “شوی سیاسی” توصیف کرد و گفت: “گرچه این سخن او نظیر سایر دروغ‌های این فرد که آقای اوباما نیز در مصاحبه خود به آن اشاره کرد بی‌ارزش‌تر از آن است که بدان توجه می‌شود اما اگر رژیم صهیونیستی یا کنگره‌ آمریکا مایل هستند فرزند ناخلف خود را روی ویلچر تحویل بگیرند اقدام نظامی کنند، پاسخ کوبنده و همه جانبه نیروهای مسلح ایران را به خوبی لمس خواهند کرد”.

هم‌زمان در شبکه‌های اجتماعی نیز بخش عمده‌ای از کاربران ایرانی به مخالفت با سخنان نتانیاهو پرداختند. آن‌ها با ایجاد هشتگ “shutupnetaniyahou” به سخن‌رانی نخست‌وزیر اسراییل در کنگره آمریکا واکنش نشان دادند.