ایران برای بازدید از پارچین شرط تعیین کرد

نویسنده

» گزارش بلومبرگ

لادن ناصری و یگانه صالحی

وزارت امورخارجه ایران می‌گوید در مورد صدور مجوز بازدید از سایت نظامی پارچین به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای فکر می‌کند. غرب ظن آن دارد که ایران در این سایت به فعالیت هسته‌ای نظامی مشغول باشد.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امورخارجه، امروز در تهران به خبرنگاران گفت: “گر به توافقی برسیم که طی آن حق هسته‌ای ایران کاملا به رسمیت شناخته شود، به معنی حق داشتن حق دانش و چرخه کامل هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز، ایران آماده است اقدامات لازم برای رفع نگرانی‌های آژانس را انجام دهد.” وی این جملات را در پاسخ به سئوالی در مورد دادن مجوز بازدید از پارچین و گذاشتن شرط از جانب ایران عنوان کرد.

این اظهارات این شبهه را ایجاد می‌کند که آیا بازرسان آژانس در بازدید شانزدهم ژانویه به توافق برای بازرسی گسترده‌تر خواهند رسید یا خیر. بازدید از پارچین در 30 کیلومتری جنوب تهران بالاترین اولویت آژانس در ایران است. گفته می‌شود طبق اطلاعات رسیده، ایران در این سایت یک اتاق انفجار ساخته که از آن برای آزمایش سلاح هسته‌ای استفاده می‌کند.

آمریکا و متحدانش می‌گویند ایران سعی دارد بمب هسته‌ای بسازد و تحریم‌های تجاری و بازرگانی را شدیدتر کرده‌اند. همچنین آمریکا و اسرائیل تهدید کرده‌اند برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران به حمله نظامی دست خواهند زد. ایران می‌گوید مقاصد این برنامه صلح‌آمیز است و برای جمعیت رو به ازدیاد خود به انرژی نیاز دارد.

در حالیکه‌ بازرسان آژانس به طور مرتب از تجهیزات هسته‌ای اعلام شده ایران مثل نیروگاه‌های نطنز و فوردو بازدید می‌کنند، ایران زیر بار بازدید از تجهیزات فرعی نظامی مانند پادگان پارچین نمی‌رود.

مهمان‌پرست تاکید کرد اطلاعات رسیده به آژانس از طرف کشورهای نامشخص صحت ندارد و خاطر نشان کرد که به رغم درخواست این کشور این اسناد به رویت ایران نرسیده است. وی گفت: “در طی این سال‌ها آژانس هرگز قادر نبوده این اسناد را در اختیار ما بگذارد و سندیت آن‌ها تایید نشده است.”

مهمان‌پرست در مورد پیشبرد توافق بر سر تاریخ و مکان دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 چیزی نگفت. هفته گذشته اتحادیه اروپا گفت، این دیدار “خیلی زود” رخ خواهد داد. دور قبلی مذاکرات در ماه ژوئن در مسکو برگزار شد.

منبع: بلومبرگ - 8 ژانویه 2013