ایجاد۲۰هزار شغل یا ورشکستی کارخانه‌ها؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» سرگردانی نیروی کار در مناطق کردنشین

مدتی پس از اعلام کاهش آمار بیکاری و چند روز پس از وعده استاندار کردستان برای استخدام بیش از ۲۰ هزار نفر از جوانان بیکار این استان، دبیر اجرایی خانه کارگر کردستان اعلام کرده که بسیاری از کارخانجات صنعتی و تولیدی در این منطقه به علت کمبود نقدینگی، نوسانات نرخ ارز و عدم حمایت جدی از تولید و اشتغال تعطیل شده‌اند.

عباسعلی صفری در این باره به خبرگزاری ایلنا گفته است که در حال حاضر در استان کردستان ۱۶ واحد صنعتی و تولیدی بحران‌زده وجود دارد که به بهانه‌های مختلفی همانند بحرانهای اقتصادی حاصل از کمبود نقدینگی، حقوق کارگران خود را با تاخیر پرداخت می‌کنند.

بر اساس این گزارش کارخانه نساجی و کارخانه آجر ماشینی شن و کچ کردستان از جمله واحدهای تولیدی “بحران زده” در استان کردستان هستند.

 دبیر اجرایی خانه کارگر استان کردستان، از دولت خواسته است که بیشترین توجه خود را بر واحد‌های “بحران‌زده و زیان‌ده” معطوف کند و با سرمایه گذاری و حمایت از این واحد‌ها، از تعطیلی و بیکاری کارگران جلوگیری کند.

اعلام این مقام کارگری تنها دو روز پس از وعده عالیترین مقام استان کردستان در رابطه با اشغال زایی برای ۲۰ هزار جوان بیکار کردستانی صورت می‌گیرد.

روز یکشنبه، ۱۷ دی ماه، علیرضا شهبازی، استاندار کردستان در جلسه شورای اداری شهرستان دهگلان، ضمن اعلام این خبر گفت: “به تمام فرمانداران شهرستان بخصوص دهگلان ابلاغ شده که در راستای جبران کمبود نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی، با شناسائی کار‌شناسان مورد نظر و همچنین استخدام این تعداد نیرو در بخش‌های مختلف دولتی اقدام کنند.”

عباسعلی صفری، دبیر اجرایی خانه کارگر کردستان اما با اشاره به مصوبات اجرا نشده در زمینه اشتغال زایی” می‌گوید: “وعده‌های دولت در خصوص ایجاد واحد‌های اشتغال‌زا در این استان محروم هنوز به ثمر نرسیده است”

 کار‌شناسان اقتصادی می‌گویند افزایش نرخ تورم و دیگر مشکلات اقتصادی کشور تاریخی ۳۰ ساله دارد اما در نتیجه نا‌بسامانی‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد در شش سال گذشته و بخصوص به علت اعمال تحریم‌های جهانی شکاف میان شاخص‌های اقتصادی عمیق‌تر شده است.

بیکاری تدریجی کارگران یکی از جدی‌ترین پیامدهای وضعیت کنونی است.

استانهای کردنشین، کردستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی از جمله استان‌های توسعه نیافته و محروم کشور هستند. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت در سال ۸۵، کمترین شاخص امید به زندگی کشور، در استانهای ایلام، کردستان و خوزستان محاسبه شده ‌است.

در ماه‌های گذشته به علت بحران اقتصادی جاری در کشور، بر تعداد بیکاران و تعطیلی واحدهای بزرگ و کوچک تولیدی افزوده شده است.

در همین راستا مدتی پیش فتح الله حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که استان کرمانشاه رتبه اول بیکاری کشور را به خود اختصاص داده‌ است.

فتح الله حسینی در تذکر شفاهی خود در صحن علنی گفته بود که: “استان کرمانشاه ۸ سال در انتظار بودجه است ولی در این زمینه هنوز اقدامی صورت نگرفته است.”

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه تذکر وزیر صنعت گفته بود که “مردمان مرزی کشور برای تامین مایحتاج و اقلام مصرفی خود از جمله برنج با مشکلاتی مواجه هستند.”

همزمان در آذر ماه گذشته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان از کاهش آمار بیکاران استان تا ۱۰. ۴ درصدی خبر داده و گفته بود: “با اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده، توسعه کارآفرینی و مشاغل خانگی در دولت نهم و دهم تلاش‌های گسترده و خوبی در راستای رفع مشکل بیکاری در سطح کشور برداشته شده است.”

استانهای کردنشین با توجه به ذخایر طبیعی از جمله مناطق مستعد برای کارآفرینی هستند. تنها استان کردستان از نظر ذخایر معدنی به‌ویژه سنگهای تزئینی این استان از پتانسیل‌های قابل توجهی برخوردار است.

 وجود کانسارهایی از سنگ آهن در اکثر نقاط استان مانند بیجار، دیواندره، سقز و قروه که باعث ایجاد کارخانه ذوب آهن کردستان گردید، معادن منگنز و مس، کانسارهای سلیس و فلداسپات، وجود ذخایری از خاکهای، صنعتی از نوع کائو لیمیتی و دیکیت، آنتی موان، فلورین، مصالح ساختمانی، فراوان از قبیل سنگ آهک، خاک رس، شیل، مصالح رودخانه‌ای (شن و ماسه)، پوکه معدنی، سنگ گچ، معادن نمک از جمله ذخایر طبیعی و اشتغال زای استان کردستان هستند که می‌توان به آن اشاره کرد.

با این‌حال به علت وضعیت نا‌مساعد اقتصادی و افزایش آمار بیکاری، شماری از جوانان بیکار در این مناطق در طول سالهای گذشته مجبور به مهاجرت به اقلیم کردستان عراق شده‌اند. رسانه‌های کردی زبان این منطقه در طول سال گذشته، و بعد از آغاز بحران اقتصادی ایران، بار‌ها از افزایش شمار مهاجرهای اقتصادی از کردستان و دیگر نقاط ایران به این منطقه خبر داده‌اند.