آموزش قانون اساسی به احمدی نژاد

نویسنده
نازنین کامدار

» شورای نگهبان خواست رئیس دولت را قانونی ندانست

شورای نگهبان، یکی از نهادهای حامی احمدی نژاد هم مجبور شد با ارسال نامه ای به وی، برخی از اصول قانونگذاری را به او یادآوری کند و با این تاکید که: “مصوبات مجلس باید اجرا شوند”. این در حالی است که در مجلس نیز انتقاد ها به اقدام بی سابقه احمدی نژاد مبنی بر عدم اجرای قانون مصوب مجلس و شکایت بردن وی به شورای نگهبان همچنان ادامه دارد.

پاسخ شورای نگهبان به نامه هفته گذشته محمود احمدی نژاد، اگرچه هنوز به طور کامل منتشر نشده و قرار بر آن است که “در روزهای بعد” منتشر شود، اما در کنفرانس خبری روز گذشته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان مورد اشاره قرار گرفت. وی دراینباره گفت: “در پاسخ به نامه رییس‌جمهور، شورای نگهبان نامه‌ای را تنظیم و برای رییس‌جمهور ارسال کرد که در این نامه توضیحاتی درخصوص سه مورد مطرح شده ارائه شد”.

به نوشته ایسنا، او افزود: “درخصوص مصوبه‌های الحاق موادی به قانون ساماندهی، حمایت از تولید و عرضه مسکن و پذیرش دانشجو در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای،‌مراکز تربیت‌معلم و دانشگاه شهید رجایی اعلام کردیم که مصوبات مذکور از نظر شورای نگهبان قانون تلقی شده و لازم‌الاجرا است.مورد سوم هم نامه‌ای ازسوی رییس مجلس به رییس جمهور بود که رونوشت ‌آن برای شورا ارسال شد. رییس‌مجلس اشتباه تایپی را مطرح کرده بودند که نظر شورای نگهبان این است که مانند سایر مصوبات برای ما ارسال شده تا شورا اعلام نظر کند”.

کدخدایی همچنین گفته که در این نامه برخی نکات به احمدی نژاد یادآوری شده است: “در نامه شورای نگهبان ذکر شده که اگر دولت نظراتی در مورد مصوبات دارند می‌توانند هنگام طرح در مجلس با نمایندگان در میان گذارند. چنانچه رییس‌جمهور درباره برخی اصول قانون اساسی بررسی بیشتری را احساس می‌کنند می‌توانند از شورای نگهبان تقاضای تفسیر اصول قانون اساسی را نمایند”.

او این نامه را پس از نامه علی لاریجانی، رئیس مجلس که طی آن به احمدی نژاد درباره “تخلف در 11 مورد عدم اجرای قانون مصوب مجلس” هشدار داده شده بود، به شورای نگهبان نوشت. نامه ای که به اعتقاد الیاس نادران نماینده محافظه کار مجلس،”یک بدعت خطرناک” بوده است.

به گزارش تابناک، نادران در یادداشتی که در این باره منتشر کرده نوشته است: “احمدی نژاد  درصورتی که قادر به اجرای مصوبات نبوده است نه به شورای نگهبان که باید به مجمع تشخیص مصلحت نظام می نوشت”.

گفتنی است محمود احمدی نژاد به دلیل اختلاف با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسات این مجمع شرکت نمی کند.

احمدی نژاد همچنین نامه خود به شورای نگهبان را پس از آن منتشر کرد که آیت الله خامنه ای در دیداری که هفته گذشته با نمایندگان داشت گفته بود: “در دولت نباید انگیزه‌  نافرمانیِ نسبت به مجلس پدید بیاید و وجود داشته باشد”.

گفتنی است در یک ماه گذشته، آیت الله خامنه ای در دو سخنرانی مجبور شده است به صورت مشخص درباره نزاع دولت و مجلس بر سر عدم اجرای قانون مصوب مجلس از سوی دولت اظهار نظر و بر “همکاری دولت و مجلس” تاکید کند.

تاکیدی که تا کنون با بی اعتنایی محمود احمدی نژاد مواجه شده و او همچنان از اجرای مصوبات مجلس سر باز زده است؛ آن هم در حالی که قبل از انتشار این نامه از آیت الله خامنه ای، به عنوان “فصل الخطاب” یاد کرده بود.

نامه احمدی نژاد به احمد جنتی آنچنان با تعجب نمایندگان مجلس مواجه شد که علی لاریجانی، مجبور شد از عبارت “قباحت” برای مدیری که قانون را اجرا نمی کند، استفاده کند.

آنطور که خبرگزاری فارس،وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی، در گزارش هفته گذشته خود از سفر لاریجانی به رشت نوشته، رئیس مجلس در واکنش به اقدام احمدی نژاد گفته بود: “برای یک مدیر واقعا قباحت دارد که بگوید قانون را اجرا نمی کنم”.

او که تا پیش از نامه احمدی نژاد به جنتی می کوشید درباره انحراف دولت از برنامه چهارم و ضعف لایحه برنامه پنجم سکوت کند، سر انجام سکوت خود را شکست و گفت: “برنامه چهارم از نظر چارچوب‌ها بد نبود، اما اینکه چرا خوب اجرا نشد، جای سئوال است. در برنامه چهارم باید یک نرخ رشد برای توسعه در نظر گرفته می‌شد، اما حال که نگاه می‌کنیم می‌بینیم در بخش‌های مختلف این وضع را نداریم و اصولا واردات ما در کشور بیش از نیاز است و لذا یک عدم تعادل در کلان بودجه وجود دارد”.

پیش از او برخی از نمایندگان مجلس هم از “انحراف 74 درصدی” دولت از برنامه چهارم سخن گفته بودند که با سکوت لاریجانی مواجه شده بود.

محمود احمدی نژاد در نامه خود خطاب به جنتی نوشته بود: “در کمال تعجب رییس محترم مجلس شورای اسلامی که باید با توجه به سوگند موضوع اصل 67 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 17 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بیش از هر کس پایبند به ترتیبات مقرر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و آیین نامه یاد شده باشد بدون رعایت اصل 94 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مقررات آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی صرفاً به ارسال رونوشت برای شورای محترم نگهبان اکتفا نموده است”.

گفتنی است در همان روز انتشار نامه، سایت رجانیوز نیز در راستای متن نامه احمدی نژاد از تشکیل “کارگروه بررسی تخلفات رئیس مجلس در دولت” خبرداده و نوشته بود: “احمدی نژاد پیش از انتشار نامه،  موضوع را به اطلاع رهبر انقلاب نیز رسانده بود و ایشان دستور بررسی موضوع توسط شورای نگهبان را صادر کرده بودند. متعاقباً برای بررسی دقیق‌تر موضوع کارگروهی متشکل از نمایندگان دولت، مجلس و شورای نگهبان تشکیل و موضوع تحت پیگیری است”.

رجا نیوز از “پیشدستی” احمدی نژاد نیز خبر داده و نوشته بود: “اظهارات لاریجانی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس که دولت را تهدید به افشای آنچه که تخلفات قانونی می‌خواند، کرد، موجب شد روز دوشنبه احمدی‌نژاد در نامه‌ای به آیت‌الله جنتی، پیشدستی کند و مواردی از مصوبات خلاف قانون اساسی مجلس را بازگو کند”.

 گفتنی است لاریجانی در جلسه علنی مورد اشاره رجانیوز “برخی سیاسیون” را به بی”تقوایی سیاسی” متهم کرده و در واکنش به نامه احمدی نژاد، گفته بود: “قوه مقننه دو وظیفه قانونگذاری و نظارت را بر عهده دارد و جای دیگر حق ورود به این عرصه را ندارد”.

لاریجانی افزوده بود: “روشن است تشخیص حسن و قبح مصوبات مطابق قانون اساسی برعهده عقل جمعی مجلس که نمایندگی اراده ملت را دارند، است اما در مورد مصوبات خلاف شرع و خلاف قانون اساسی که به رقم 130 عدد اشاره شده است بعید می دانم کل مصوبات مجلس هشتم 130 عدد باشد و از این تعداد شاید 10 تا 15 عدد آن با اشکال و یا مخالفت قانون اساسی توسط شورای نگهبان مواجه شده است که آن هم اغلب مربوط به موافقت نامه‌های دولت با سایر  دول خارجی است که با امضای رئیس جمهور و یا وزیر مربوط به مجلس داده شده است”.

او نیز از نکاتی از قانون اساسی را به احمدی نژاد یادآوری کرده و با بیان اینکه “در این زمینه مرجع مجمع تشخیص مصلحت است”افزوده بود: “البته عدم دخول وجوهی از طرح ها و لوایح که مغایر شرع یا قانون اساسی باشد امر حسری است باید تاثیر آن را در عدم ارائه چنین لوایحی مشاهده کرد هرچند ممکن است چند طرح هم این خصوصیات را داشته باشند اما قانون اساسی راه چاره این مسئله را به روشنی بیان نموده است در اصل 112 آمده است که مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تشخیص مصلحت نظام در مواردی است که مصوبه مجلس شورای اسلامی را شورای نگهبان خلاف شرع یا قانون اساسی بداند و مجلس با در نظر گرفتن مصلحت نظام نظر شورای نگهبان را تامین نکند”.

سخنانی که با فریادهای حمید رسایی، نماینده ای که به گفته یک خبرنگار پارلمانی به “نماینده دولت در امور مجلس” شهرت یافته، همراه بود که می گفت: “شایسته بود شما به عنوان رئیس جلسه همیشه اینگونه از حقوق مجلس دفاع کنید”. سخنانی که با بی اعتنایی نمایندگان و لاریجانی مواجه شد.

بنا بر آخرین گزارش ها، اصرار احمدی نژاد در عدم اجرای مصوبات مجلس که به اعتقاد آگاهان به دلیل مخالفت مجلس با تامین مبلغ 40 هزار میلیارد تومان مورد نظر وی در قانون هدفمندسازی است، روزگذشته موجب شد تا علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس نیز به جمع موافقان “طرح سئوال از رئیس جمهور” بپیوندد.

او گفته است: “درصورتی که دولت برعدم اجرای قانون پافشاری کند، مجلس می‌تواند از طریق سئوال از رییس‌جمهور، موضوع را پیگیری می‌کند. به هر حال هر قانونی که مراحل تصویب خود را گذرانده، باید اجرا شود و اینکه بگویند اجرای این قانون را به صلاح نمی‌دانند، قابل قبول نیست”.