آمریکا از مخالفان ایران حمایت می کند

نویسنده

» مقاله ای از وال استریت ژورنال

جی سولومون

آمریکا تلاش هایش را برای کمک به مخالفان ایران با در اختیار گذاشتن ابزاری که بتوانند در مقابل سانسور های  دولت مقابله کنند، بیشتر کرده است. اما بسیاری از فعالان معتقدند که این اقدامات برای ایجاد تغییر در ایران کافی نیست.

در اولین سال دولت اوباما که به تغییر دادن روش های دولت بوش صرف شد، آمریکا اقداماتی چون تحریم یک جانبه و اقدامات دیگری برای مبارزه با حکومت ایران انجام داد. امید آمریکا این بود که با ایران از طریق دیپاماتیک وارد مذاکره بشود.

اما در این هفته، دولت آمریکا باعث شد که شورای امنیت سازمان ملل ایران را برای بار چهارم تحریم کند و این چند روز قبل از اولین سالگرد “جنبش سبز” در ایران بود که بعد از انتخاب محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری متولدت شد.

پرزیدنت اوباما در جریان اعلام صدور قطعنامه گفت که این تحریم ها طوری تنظیم شده است که به مخالفان سیاسی کمک کند تا به برنامه های اتمی ایران پایان بدهند.

دولت اوباما همچنین اعلام کرد که با آسان کردن روش های ارتباطی و تنبیه شرکت هایی وابسته به مسئولان سرکوت سیاسی مردم ایران، از جنبش سبز حمایت خواهد کرد.

در بخشی از این راهکار، وزارت  خارجه آمریکا بودجه تازه ای در نظر گرفت این بودجه به تاسیس مرکزی در نیوهون در ایالت کاتکتیکت است که درباره نقض حقوق بشر در ایران گزارش هایی را منتشر می کند؛ همچنبن یک برنامه برای تعلیم روزنامه نگاران ایرانی و یک شبکه اجتماعی که برنامه هایش را بر روی دموکراسی و حقوق بشر در داخل ایران متمرکز کرده است.

جنیفر ویدزور، مدیر اجرایی “خانه آزادی” در واشینگتن می گوید: “از آنجایی که به نظر می رسد مردم ایران قصد دارند دست به ریسک بزنند، ما هم باید زمانی که از ما درخواست می شود کمک های لازم را در اختیارشان بگذاریم”. وزارت خارجه آمریکا سال گذشته 3 میلیون دلار بودجه برای ادامه کار روزنامه آنلاین خانه آزادی به زبان فارسی در نظر گرفت تا بر توسعه دموکراسی متمرکز شود.

مقامات آمریکایی می گویند بسیاری از این برنامه ها تاثیر چندانی در ایران ندارند اما این ادعا را دولت آمریکا رد می کند.

مقامات آمریکایی با اشاره به این که حمایت دولت در زمینه ارتباطات افزایش نداشته است می گویند که بنابر این اقدامات از دموکراسی در ایران حمایت نکرده است.

وزارت خارجه توضیح بیشتری در باره اینکه آمریکا دقیقا چقدر برای حمایت از دموکراسی در ایران خرج کرده است، نداد.

یکی از اولویت های آمریکا برای حمایت تکنولوژیک از ایران در مورد پارازیت و فیلترینگ وبسایت های ایرانی و شبکه های غربی است که این شامل صدای آمریکا  و رادیو فردا می شود که اخبار سیاسی پخش می کنند.

بخشی از این تلاش ها توسط وزارت خزانه داری آمریکا انجام می شود که مجوزی گرفته است که بر اساس آن مرکز تحقیقات سانسور  در سانفرانسیسکو نرم افزار هایستاک را در اختیار ایرانیان قرار بدهند.

در ماه مارس، دولت شرکت های یاهو و گوگل را تحت فشار قرار داد تا نرم افزار های زیادی را برای چت کردن و فرستادن پیام های اینترنتی در اختیار ایرانیان  بگذارند. جنبش سبز از ابزار های شبکه اجتماعی برای برگزار کردن اعتراضات استفاده می کند.

در گذشته، آمریکا از ترس اینکه این ابزار به دست نظامیان بیافتد، از صدور آن جلوگیری می کرد.

آدام زوبین، مدیر دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا می گوید: “ما در سطح دولت آمریکا، همه تلاشمان را می کنیم تا مطئن شویم که تکنولوژی اطلاعات در اختیار شهروندان ایران قرار بگیرد.”

مقامات دولتی اعلام کردند که آمریکا بطور خاص قصد دارد که با تحریم ها، آن بخش از شرکت های تجاری را مورد هدف قرار بدهد که متعلق به سپاه پاسداران هستند . از همین طریق 15 شرکت  در لیست سیاه قرار گرفته اند.  آمریکا همچنین با برجسته کردن نقض آشکار حقوق بشر از سوی حکومت ایران، باعث شد تا ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل، کرسی بدست نیاورد. فرستاده آمریکا در این شورا روز پنجشنبه اعلام کرد که ایران همچنان حقوق بشر را در مورد اقلیت ها نقض می کند و با آزادی بیان مبارزه می کند.  

در عین حال، نمایندگان جنبش سبز در اروپا و آمریکا می گویند که در حال گفتگو با مقامات آمریکایی برای  یافتن بهترین راه توسعه دموکراسی در ایران هستند. در ماه های اخیر، به گفته شرکت کنندگان، جلساتی در هتل ها اتاق های فکر و رستوران هایی در اروپا و آمریکا برگزار شد. آمریکا وجود چنین جلساتی را تایید می کند.

آمریکا همچنین تکنولوژی لازم را دراختیار کوبا و چین و سودان گذاشته است، اگرچه مقامات می گویند نگرانی اصلی آنها ایران است.

وزارت خارجه اعلام نکرد که چگونه این تکنولوژی جدید را در اختیار ایران قرار می دهد. شرکت های خصوصی چون هایستاک می گویند که قادرند وبسایت شان را علیه هکر های دولت ایران دکریپت بکنند تا ایرانیان بتوانند فایل های مورد نیازشان را دانلود بکنند.

مخالفان در خواست های بیشتری دارند. علی اکبر موسوی خوئینی، نماینده سابق مجلس که در ماه ژوئن سال 2009 ایران را ترک کرد و به آمریکا رفت، می گوید: فضا در مورد مسئله ارتباطات در آمریکا به نسبت گذشته خیلی بهتر شده است، اما من فکر می کنم ما هنوز روی پله اول هستیم.

 

منبع: وال استریت ژورنال 10 ژوئن