به چالش کشیدن دولت با پرتاب کفش

نویسنده

» گزارش فیگارو:

دلفین مینویی

آیا زمانی خواهد رسید که حضار مجبور شوند کفش های خود را جلوی درب ورودی سالن های کنفرانس درآورند؟

یک دانشجوی ایرانی با الهام گرفتن از “توطئه کفش”ی که در اواخر سال ۲۰۰۸ علیه جرج بوش در بغداد روی داد، کفش خود را به سوی وزیر دولت سابق احمدی نژاد پرتاب کرد.

این اتفاق روز پنج شنبه ۱۹ اکتبر در سالنی در دانشکده فنی دانشگاه تهران روی داد. در آن روز، محمد حسین صفار هرندی در کنفرانسی که توسط دفتر بسیج دانشجویی برنامه ریزی شده بود سخنرانی کرد.

ولی دانشجویان که از زمان سرکوب اعتراضات پس از انتخابات ماه ژوئن به شکلی یکپارچه با یکدیگر هم صدا شده اند، استقبال نه چندان گرمی را برای او تدارک دیده بودند. این دانشجویان که مچ بندهای سبزرنگی را به نشانه جنبش سبز ایران در دست داشتند شعار می دادند: “مرگ بر دیکتاتور”، “دروغگو، دروغگو، ۶۳ درصدت کو؟” [در اشاره به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری] و “قاتل، برو بیرون”. در همین حال لنگه کفشی در سالن به پرواز در آمد و روی میز صفار هرندی فرود آمد.

البته وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اخیراً مواضع خود را از مواضع رییس جمهور دور کرده و حتی چند هفته قبل از تشکیل کابینه جدید دولت از سمت های خود برکنار شده است. با این حال، از دید جوانان ایرانی، او نماد “اسلامی سازی” فرهنگ و افزایش اخراج روشنفکران طی سال های اخیر است.

او در زمان سخنرانی اش با اشاره به رویدادهای اخیر به سرعت دانشجویان را خشمگین ساخت. او با ذکر این که آماده انجام سفرهای استانی برای برآورد بیلان فعالیت های دولت پیشین است گفت: “فکر می کنید این ۲۴ میلیون نفری که به احمدی نژاد رأی داده اند اشتباه کرده اند؟” او در ادامه افزود: “در شهرستان ها، ۹۰ درصد مردم به احمدی نژاد رأی داده اند.”

به گفته او، “طی رویدادهای اخیر تنها ۴۰ نفر قربانی شده اند که ۱۰ نفر آنان بسیجی بوده اند. ۲۰ نفر از آنها بی گناهان بیچاره ای بودند که توسط عوامل نفوذی کشته شده اند و ۱۰ نفر دیگر نیز متعلق به جنبش سبز بودند، ولی معلوم نیست قاتل آنها کیست”. او همچنین افزود: “خود را بازیچه دست دیگران، به ویژه امریکا، قرار ندهید. اینجا ما با هم دوست هستیم، شاید صدامان را روی یکدیگر بلند کنیم، ولی هرگز دست روی هم بلند نمی کنیم.”

ولی دانشجویان نمی توانند آنچه را که طی تابستان به چشم خود دیده اند از ذهن پاک کنند: حمله به خوابگاه های دانشجویی، دستگیری ها، مرگ دوستان و همکلاسی هایشان زیر شکنجه… یک دانشجوی جوان در تهران می گوید: “این کفش پرت کردن نتیجه نارضایتی ماست.”

این صحنه که در حقیقت پشت درهای بسته اتفاق افتاد، خیلی زود به اینترنت راه یافت. سایت مخالف موج سبز آزادی و روزنامه سرمایه مهم ترین لحظه های این رویداد را نقل کرده اند و تصویری که توسط یکی از دانشجویان برداشته شد نیز به سرعت در اینترنت پخش شد.

اکنون سؤالی در این مورد مطرح است: بر سر شخصی که “کفش را پرت کرده” چه آمده ؟ منتظر الزیدی، مدل عراقی او، در آن زمان به ۹ ماه زندان محکوم شد. آیا سرنوشتی مشابه در انتظار این دانشجوی ایرانی است؟

منبع: فیگارو، ۲۳ اکتبر