تحویل سگ های بویاب فرانسوی به ایران

نویسنده

» گزارش فیگارو از:

ژرژ مالبرونو

فرانسه در واکنش به “تعلل”های تهران در پرونده هسته ای، تصمیم گرفته تحویل ۱۰ سگ بویاب مواد مخدر به پلیس ایران را تا تاریخ نامعینی به تعویق بیندازد. این درحالی است که معضل مواد مخدر به عنوان یک آفت واقعی در جمهوری اسلامی محسوب می شود.

آنتونیو دلئو، نماینده سازمان ملل در امور مبارزه با مواد مخدر در تهران، طی نامه ای به تاریخ ۵ اکتبر به اطلاع دولت تهران رسانده که نامه ای از شرکت فرانسوی “سیوی پل” در این رابطه دریافت کرده است. این شرکت در زمینه مشاوره و خدمات به وزارت کشور فرانسه فعالیت می کند.

در این نامه چه نوشته شده؟ “سفارت فرانسه در تهران به همراه وزارت کشور فرانسه [در پاریس]، به دلیل تنش های سیاسی اخیر بین فرانسه و ایران، دستور تعویق در تحویل این سگ ها را به شرکت سیوی پل صادر کرده اند.”

مسؤولان ایرانی خشمناک اند. قاچاقچیان مواد مخدر از سمت افغانستان و پاکستان وارد کشور می شوند و به بی ثباتی در استان مرزی سیستان و بلوچستان دامن می زنند. استان سیستان و بلوچستان در حقیقت استانی است که سنی ها در آن به شکلی قدرتمندانه دست به اغتشاش و شورش می زنند. سنی ها روز یکشنبه گذشته طی یک سوء قصد بسیار مرگبار علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چندین تن از آنان، از جمله یکی از فرماندهان عالی رتبه سپاه را کشتند.

ماه هاست که رابطه تهران و پاریس در بحبوحه تنش هسته ای به شدت رو به وخامت گذاشته. رییس جمهور نیکولا سارکوزی به شدت جمهوری اسلامی را، به ویژه از زمان انتخابات سؤال برانگیز ۱۲ ژوئن، مورد انتقاد قرار داده است.

ایران نیز به نوبه خود در حبس کردن کلوتیلد رایس، محقق جوان فرانسوی، به مدت ۴۰ روز، تردیدی به دل راه نداد.  البته او درحال حاضر در سفارت فرانسه در تهران و در انتظار محاکمه اش بسر می برد.

بی شک این گروکشی ها همچنان ادامه خواهد داشت…

منبع: فیگارو، ۲۱ اکتبر