ضرب و شتم و تهدید

سامان رسول پور
سامان رسول پور

در هفته ای که گذشت، محمد نوری زاد، مجید توکلی، حسین رونقی ملکی دست به اعتصاب غذا زدند.جعفر پناهی و کاوه کرمانشاهی آزاد شدند، عبدالحمید ریگی به دارآویخته شد و 17 فعال دانشجویی در کرمان دستگیر شدند.

پنج تن از ماموران زندان اوین در این هفته محمد نوری زاد را مورد ضرب و شتم قرار دادند. در پی این اقدام، محمد نوریزاد به سردرد و مشکل بینایی دچار شد و دست به اعتصاب غذا زد.

در گوشه ای دیگر از زندان اوین، مجید توکلی در پی اینکه نامه ای در خصوص وضعیت ایران نوشته بود، از سوی ماموران زندان “تهدید به قتل شد” و سپس به سلول انفرادی منتقل گردید. مجید توکلی در اعتراض به این برخورد، دست به اعتصاب غذای خشک زد. در بیرون زندان، مادر مجید توکلی و شماری از فعالان مدنی در کشورهای مختلف هم در حمایت از این فعال دانشجویی دست به اعتصاب غذا زدند.

آنسوتر، حسین رونقی ملکی (بابک خرمدین) هم در اعتراض به ادامه بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زد؛ او در طول مدت بازداشت تحت فشارهای روحی و جسمی زیادی بوده است.

جعفر پناهی اما پس از چندین روز اعتصاب غذا، در نهایت با وثیقه 200 میلیونی از زندان آزاد شد.در کرمانشاه هم کاوه کرمانشاهی، در حالی که در اعتراض به ادامه بازداشت خود یک هفته دست به اعتصاب غذا زده بود، با تودیع وثیقه 100 میلیونی آزاد شد.

در این هفته، شماری هم اعدام شدند؛ از جمله، عبدالحمید ریگی، برادر عبدالمالک ریگی، سرکرده گروه جندالله. همچنین در زندان زاهدان فردی به اتهام “تجاوز به عنف” به دار آویخته شد. در اهواز هم یک زندانی به اتهام قاچاق مواد مخدر در ملاعام اعدام شد.

در همین حال، شماری هم بازداشت شدند. همزمان با سفر محمود احمدی نژاد به کرمان، 17 تن از فعالان دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان بازداشت شدند. در مریوان، مختار هوشمند، هنرمند  و فعال مدنی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. در ارومیه نیروهای امنیتی یک فعال مدنی به نام علیرضا عبداللهی را دستگیر کردند. در رشت هم سیامک میرزایی، از فعالان دانشجویی دانشگاه رشت بازداشت شد.

آنطرف تر داوود سلیمانی، استاد زندانی دانشگاه تهران، که اخیرا به زندان رجایی شهر منتقل شده، براثر فشارهای وارده در زندان دچار بیماری شده است. به گزارش کلمه، داوود سلیمانی لرزش دست شدیدی گرفته است و شرایط جسمانی نامساعدی دارد.

در هفته ای که گذشت، مهدی اقبال، به چهار سال زندان محکوم شد، عماد بهاور به زندان رجایی شهر منتقل شد و عماد باقی به بند عمومی انتقال یافت. محسن میردامادی به زندان فراخوانده شد وعذرالسادات قاضی میرسعید، عاطفه نبوی، فاطمه رهنما، هنگامه شهیدی، ریحانه ‏حاج ابراهیم دباغ و مطهره بهرامی ساعت یک بامداد از بند نسوان زندان اوین به بند 209 احضار شدند.

آنسوتر، شماری از فعالان حقوق زنان با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به رییس قوه قضاییه، خواستار آزادی محبوبه کرمی از زندان شدند.

و در آخر، خانواده های شماری از زندانیان سیاسی رجایی شهر، با انتشار نامه ای خطاب به مسئولان نوشتند: “اکنون به جای آنکه زندانیان بی گناه ما را آزاد کنند، در شرایطی ویژه احکام سنگین آنها را یک به یک تایید می کنند، به مرخصی رفته ها را به زندان باز می گردانند، آزاد شدگان را احضار می کنند و چه معامله ای بدتر از این با فرزندان ایران زمین که در سکوت آنها را به بدترین و مخوف ترین زندان ها منتقل می کنند. گویی بس نیست درد دوری و هجران و زندان که باید این درد به غایت خود نیز برسد.”