تبلیغات برای شرکت احمدی نژاد در شورای امنیت

نویسنده

mosadegh_b.jpg

وحید ثابتیان

درحالی که کشورهای غبی مذاکرات نفس گیری را برای تصویب قطعنامه سختگیرانه تری علیه ایران آغازکرده اند، سخنگوی دولت از آمادگی محمود احمدی نژاد برای شرکت در جلسه شورای امنیت سازمان ملل خبرداد و در همین حال کارشناسان گفته اند اصلا چنین خبری موضوعیت ندارد چرا که شورای امنیت چنین مقدماتی فراهم نکرده است. همزمان منقدان دولت اظهار عقیده کرده اند که احمدی نژاد قصد دارد به نوعی عمل تاریخی دکتر مصدق در دفاع از حقوق مردم ایران را تکرار کند.

غلامحسین الهام سخنگوی دولت روز گذشته گفت: “اگر جلسه‌ شورای امنیت برای موضوع هسته‌ای ایران تشکیل شود دکتر احمدی‌نژاد برای دفاع از حقوق ملت ایران در زمینه‌ بهره‌مندی از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای شخصا در این جلسه حضور خواهد یافت. ” به گفته غلامحسین الهام: “رییس جمهوری اسلامی ایران قصد دارد برای دفاع از حقوق ملت ایران در زمینه‌ بهره‌مندی از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، در جلسه‌ای که شورای امنیت سازمان ملل احتمالا درباره‌ موضوع هسته‌ای ایران تشکیل خواهد داد، حضور یابد. “

الهام شرکت احمدی نژاد دراین جلسه را در راستای “دفاع ازمنافع ملی وحقوق بین المللی” خوانده، درحالی که منقدان معتقدند محمود احمدی نژاد که دردو سفر دیگر خود به سازمان ملل نتوانست هیچ نوع دفاعی از منافع ملی کند برای عزت و اعتبار کشور را با طرح مسائل غیرلازم که با انتقاد همفکران دولت هم روبرو شد، کاست.

خبرگزاری آفتاب در تحلیلی پیرامون این خبراز قول یک روابط بین‌الملل ضمن ُ”عجیب” و “غیرمنتظره” دانستن این اظهارنظر رسمی دولت تاکید کرد حضور رئیس‌جمهور یک کشور در شورای امنیت منوط به «دعوت رسمی اعضا» از وی و همچنین «تشکیل شورا در سطح روسای جمهور» دولت‌هاست. چرا که در غیر این‌صورت دولت ایالات متحده برای آقای احمدی‌نژاد ویزا صادر نمی‌کند و اگر هم بکند، حضور ایشان در آن جلسه و توضیحات یک رئیس‌جمهور برای چند دیپلمات‌ خارجی به شدت «وجهه»، «عزت» و «اعتبار بین‌المللی» ایران را کاهش خواهد داد.

وی افزود: نکته عجیب دیگر این است که رئیس‌جمهور قبلاً تاکید کرده بودند قطعنامه شورای امنیت یک تکه کاغذ است و هیچ اهمیتی ندارد. سئوال این جاست که اگر قطعنامه‌های شورای امنیت یک تکه کاغذ است چه ضرورتی به سفر عالی‌ترین مقام اجرایی ایران به نیویورک وجود دارد و اگر کاغذ‌پاره نیست، پس مواضع قبلی را چگونه می‌توان توجیه کرد.

این کارشناس با اشاره به این که حتی در جلسه تصویب حمله به عراق نیز شورای امنیت در سطح وزرای خارجه کشورها تشکیل جلسه داد، یادآور شد: من واقعاً نمی‌دانم رئیس‌جمهور چه چیزهایی می‌تواند بگوید که گفتن آن از عهده نماینده دایم ایران در سازمان ملل یا حداکثر وزیر خارجه ایران بر نمی‌آید؟! از این رو، این تصمیم آقای احمدی‌نژاد یا ناشی از بی‌اعتمادی مطلق به دیپلمات‌های جمهوری اسلامی است یا ناشی از رفتاری تبلیغاتی برای اثبات این شعار که در این کشور فقط و فقط احمدی‌نژاد است که می‌تواند حقوق هسته‌ای ایران را تضمین کند!.

احتمال داده می شود که سخن غلامحسین الهام یک تصمیم تبلیغاتی نسجیده ای بود که به سرعت حساب نشده بودن خود را نشان داد.


سخن از این سفر در شرایطی می رود که کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل درحال تهیه پیش نویسی برای ارائه به شورای امنیت هستند. اگر چه روسیه تاکنون با برخی ازموارد مطرح شده توسط طرف های غربی در این پیش نویس مخالفت کرده،اما چین عملا همراهی قابل ملاحظه ای ازخود نشان داده و از ایران خواسته غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد