از هر دری

نویسنده
شهلا گروسی

واکنش هنرمندان به برنامه طنز تلویزیونی

بازار سیاه خنده

برنامه طنز خنده بازار پیشتر از این با اکیپی ثابت به صورت هفتگی پخش می شد. پخش روتین این برنامه در طی ماه رمضان و افزودن چاشنی شوخی و خنده به آن توسط اکیپ نویسندگان و به ویژه شوخی با برنامه های تلوزیونی و تعدادی از شخصیت های تلوزیونی و سینمایی و ورزشی بازتاب های مختلفی را ایجاد کرد.

این برنامه که به تهیه کنندگی فرید شب خیر برادر حمید شب خیز ازچهره های مشهور ماهواره ای ساخته می شود، به مدد شوخی با تعدادی از برنامه های تلوزیونی پیش از این با تماشاگران ارتباط برقرار کرده بود.

طنز «خنده بازار» در هفته‌های اخیر به دلیل پرداختن به سوژه‌های معروف موسیقی و ورزش و سینما هم محبوبیت و مخاطب بیشتری پیدا کرده و هم به دلیل حساسیت‌های موجود در جامعه و ظرفیت نقدپذیری و تحمل شوخی و طنز در جامعه دچار دردسرها و اعتراض‌هایی هم شده است.

این برنامه تا کنون با افراد و شخصیت های مختلفی در عالم ورزش و سینما شوخی کرده است برخی از مشهور ترین شخصیت هایی که تا کنون در این برنامه با آنها شوخی شده است عبارتند از:

فریدون جیرانی، مسعود فراستی، داوود رشیدی، احمد نجفی، ایرج قادری، مرتضی شایسته، علی کفاشیان، عادل فردوسی پور، محمد تاج، سامان گلریز، بهمن هاشمی، حامد بهداد، علی دایی، حبیب کاشانی، حمید استیلی و…..

 

درمورد آیتم های برنامه خنده بازار

برنامه خنده بازار برنامه ای آیتم محور است. محور اصلی این برنامه شوخی با برنامه های مختلف تلوزیونی است. برخی از آیتم های این برنامه عبارتند از:

·      نود درصد(شوخی با برنامه نود به تهیه کنندگی عادل فردوسی پور)

·      هشت(شوخی با برنامه هفت به تهیه کنندگی فریدون جیرانی)

·      کمونه (شوخی با برنامه بهونه به تهیه کنندگی سامان گلریز و انتقاد از تبلیغات کالاهای مختلف در این برنامه )

·      چهارپایه داغ(شوخی با برنامه صندلی داغ)

·      مسابقه تلوزیونی(به تقلید از مسابقات تلوزیونی با اجرای بهمن هاشمی در شبکه تهران)

·      اخبار(شوخی با اخبار بیست و سی شبکه دوم سیما)

اما گذشته از این آیتم ها، خنده بازار چند آیتم دیگر خارج زا برنامه های تلوزیونی دارد که به خاطر هیاهوی حاصل از شوخی با برنامه های تلوزیونی کمتر مورد توجه تماشاگران قرار گرفته است و اتفاقا از بخش های بسیار مهم و خنده دار این برنامه است.در یکی از این آیتم ها پسری هر قسمت کنار تخته سیاهی که موضوع انشا روی آن با گچ نوشته شروع به خواندن انشا می کند و هر بار در موضوع مورد نظر با صداقت مشاهدات عینی خود را از آدم ها و رفتارهای آنها به شیرین ترین شکل ممکن بیان می کند و هر بار با پس گردنی معلم مواجه می شود و بعد به دوربین با حالتی عصبی نگاه می کند و خواندن انشایش را از سر می گیرد.

این آیتم یکی از خنده دارترین آیتم های این برنامه بود. در یکی دیگر از آیتم هیا دیگر این برنامه زن و شوهری در مراجعه به دادگاه با دلایل عجیب و غریب درخواست طلاق می کنند و هر بار ماجرایی جالب توجه خلق می کنند.

درآیتمی دیگر رئیس هیئت مدیره شرکت به صورت هجو آمیز در جلسه هیئت مدیره به احمقانه ترین شکل ممکن سعی می کنند برای سیاست های کلان شرکت تصمیم گیری کند.

یکی دیگر از آیتم ها در سونایی اتفاق می افتد که عده ای از مدیران دولتی برای استراحت به آنجا رفته اند و در حین استراحت و سونا تصمیمات عجیب و غریب اقتصادی و معمالات کلان انجام می دهند.

 

واکنش هنرمندان به شوخی های خنده بازار

 اولین واکنش‌های مثبت متعلق به فریدون جیرانی بود که با اظهار خرسندی از پخش این برنامه، موافقت خود را با این نوع شوخی های اعلام کرده بود و معتقد بود که این نوع برنامه ها برای تغییر ذاغئقه تماشاگران مناسب است.

عادل فردوسی پور نیز دومین نفری بود که موافق پخش این برنامه بود. سامان گوران یکی از بازیگران این برنامه که به تقلید حرکات و رفتار عادل فردوسی پور دست می زند طی یک گفتگو اعلام کرد که بخش زیادی از اجرای بی عیب و نقصش از عادل فردوسی پور را مدیون اوست.

گوران در این مصاحبه گفته بود بعد از پخش خنده بازار دوستی خوبی با عادل پیدا کرده الست و در مواردی عادل از طریق تماس تلفنی در خصوص برخی از حرکات و رفتار منحصر به فرد خودش به سامان اطلاعاتی می دهد تا اجرای او بی عیب و نقص تر باشد.

 اما جرقه اعتراض‌ها به این برنامه از زمانی شروع شد که در یکی از قسمت های این برنامه با علی دایی و حبیب کاشانی شوخی شد.علی دایی در واکنشی اعتراضی دست به انتقاد گسترده از صدا و سیما زد و در یکی از مصابحه های جالبش گفت :آقایان اگر عرضه دارند چرا نمی روند با شخصیت های سیاسی شوخی کنند!

در ادامه طی روزهای اخیرروزنامه تماشا مدعی شد عده‌ای از اهالی هنر در واکنش به اتفاقات و برخی سو‌استفاده ها در طنز خنده بازار ‌اقدام به تهیه بیانیه ای کرده اند که با امضای همه، به مقامات عالی رتبه صدا وسیما تقدیم کنند. بخش‌هایی از این اظهارات و واکنش‌های متفاوت در خصوص این برنامه را با هم مرور می کنیم :


داود رشیدی
داود رشیدی بازیگر مطرح سینما تلویزیون وتئاتر از اینکه در برنامه خنده بازار ادای او در آورده شده نه تنها ناراحت نیست بلکه خیلی خوشحال هم هست.

وی می‌گوید: 

«من از این اتفاق خیلی خوشحالم. قاعدتا ادای آدم­های معروف را در آورده اند. ادای آدم­های کوچه بازار را که در نیاورده اند. این دلیل شهرت وقبولی عام این چهره هاست.من به شخصه از این کار ناراحت نمی شوم.همان طور که دیدید ادای من را هم در آوردند وناراحت هم نشدم.باید ظرفیتمان را بالا ببریم.»

رضا صادقی

رضا صادقی در گفتگویی با روزنامه تماشا گفته است:

«متاسفانه مشتی ملیجک های دربار قدیم و دلقک های سیرک این روزها پایشان به صداو سیما باز شده و با به سخره گرفتن شخصیت­های مختلف سعی دارند مخاطبان بیشتری را برای خود دست وپا کنند و ازاین طریق بین مردم بیشتر شناخته شوند. «وی ادامه داده است : برخی طنزها را باید لودگی نام گذاشت و معلوم نیست با کدام هدف مدیران صدا وسیما اجازه وپخش انتشار آنها را از تریبونی به این وسعت وسادگی می دهند.متاسفم برای کسانی که تصمیم گیرنده ها وسازندگان این قبیل برنامه ها هستند.»

 رضا صادقی درادامه گفته است : «جوابیه ای تصویری را دردست تهیه دارم که در اختیار مردم پاک ومحترم ایران قرار خواهم دادو دراین ویدئو مواضع خودرا به صورت کاملا صریح وبی پرده بیان خواهم کرد.»

احمد نجفی

احمد نجفی هم که این روزها به عنوان یکی از سوژه‌های برنامه «خنده بازار» مطرح است، گفت:

«این برنامه طنز است و من هم مشکلی با آن ندارم چون مردم به شادی احتیاج دارند و علاقه‌مند هستند که با دیدن برنامه‌های مفرح، لبخند بزنند. من مشکلی با این برنامه ندارم و هیچ ایرادی ندارد که سازندگان برنامه با اجرای من شوخی کنند.»

وی ادامه داد:

«شهرت با خود طنز به همراه می‌آورد و اصلا موضوع عجیب و غریبی نیست که در این برنامه طنز ادای من را درآورند. به هر جهت مردم به شادی احتیاج دارند و علاقه‌مند هستند که با دیدن برنامه‌های مفرح، لبخند بزنند.

 نجفی تصریح کرد:

«خنده بازار حاصل کار گروهی جوان است و یک کار تئاتری محسوب می‌شود، مردم هم با دیدن آن لذت می‌برند و با دیدن آن خوشحال می‌شوند.»

وی افزود:

«امیدوارم این برنامه کم کم از دایره هنرمندان خارج شده و کم کم بتواند با وکلا و مدیران و مسئولان هم شوخی کند، البته سازندگان برنامه باید مراقب باشند تا به تمسخر نزدیک نشوند، آن وقت شاید در قالب طنز، بسیاری از افراد نسبت به نقایص خود آگاه شوند.»

این هنرپیشه، مجری و کارگردان، گفت:

«شهرت برای چنین مواقعی است، همیشه که نمی‌شود خوب ما را بگویند، شاید در این برنامه برخی شوخی‌ها درست هم نباشد ولی در کل ایراد ندارد، طنز و حضور آن در جامعه لازم است.»


مرتضی شایسته

مرتضی شایسته تهیه کننده مشهور سینما که برنامه خنده بازار به او نیز دریکی از برنامه هایش پرداخته به شدت از برنامه خنده بازار انتقاد کرده است.

شایسته در گفت وگویی کوتاه با روزنامه تماشا گفته :

«من نمی دانم چرا جلوی این برنامه را نمی گیرند این برنامه توهین به افراد است. عوامل این برنامه باید از تمام کسانی که ادایشان را در آوردند حلالیت بطلبند. این برنامه اشکال شرعی دارد.چطور این همه در برنامه های مختلف مارا موعظه می کنند که غیبت نکنید، همدیگررا مسخره نکنید، آن وقت یکی را می گذارند وسط ومدام مسخره اش می کنند تا مردم بخندند. اصلا این آدمها در چه حدی هستند که ادای مهمترین آدمها را دربیاورند.

اگر این برنامه ماهی یک بار پخش می شد یک چیزی، ولی من شنیدم هرروز این برنامه پخش می شود و این اصلا قابل گذشت نیست.»


حامد بهداد

حامد بهداد بازیگر مطرح سینما هم در پاسخ به این سوال سینمانگار که آیا موضع و سخنی در مواجه با برنامه «خنده بازار» که طی برنامه چند شب پیش خود ادای شما را درآورد و این روزها صدای بزرگان بسیاری از علی دایی تا رضا صادقی را درآورده، دارید؟ گفت:

«من شخصا مشکلی با این چیزها و چنین برنامه هایی ندارم. من به آزادی بیان معتقدم و به نظرم یکی از جنبه هایش می تواند همین باشد. اصولا این جور مسائل برای من مهم نیست. من با دلقک و بازیگر درجه هشتی که این کار را می کند مشکلی ندارم و دوست دارم که اینها کار کنند و در کارشان پیشرفت کنند. من با کسانی در می افتم که در قالب روشنفکر به تخریب دیگران مشغول هستند. کسانی که از سوادشان به عنوان یک سلاح برای تخریب دیگران استفاده می کنند. من با اینها مسئله دارم و در می افتم نه با آن طفلی ها. با خنده بازار و کسانی که سعی می کنند مردم را بخندانند مشکلی ندام. همه دور هم می خندیم.»


واکنش مدیر شبکه سه سیما

در همین راستا مدیر شبکه سه سیما گفت:

«برنامه خنده بازار قصد توهین به کسی را ندارد، امیدوارم تحمل کسانی که در این برنامه مورد نقد یا طنز قرار گرفته‌اند، بالاتر برود تا ما بتوانیم چنین برنامه‌هایی را پخش کنیم.»

علی‌اصغر پورمحمدی درباره برنامه خنده بازار گفت:

«پخش این برنامه ادامه دارد تا پایان ماه رمضان ادامه دارد و فقط در شب‌های قدر پخش نمی‌شود، در عید فطر هم برنامه‌ای برای پخش دارد.»

وی در پاسخ به این سوال که پخش این برنامه منجر شده تا برخی شکایت کنند، اگر آمار شکایت از این برنامه بالا برود، چه پاسخی برای شاکیان دارید؟ تصریح کرد:

«شکایت کنند، بالاخره ما هم می‌رویم و جواب می‌دهیم، ما در این برنامه قصد توهین به کسی نداشته‌ایم و هرچه روی آنتن رفته و پخش شده، طنز بوده است. اول هم از خود مدیران صداوسیما شروع کردیم تا بینندگان بدانند قصد تمسخر وجود ندارد.»

پورمحمدی ادامه داد:

«امیدوارم تحمل کسانی که در این برنامه مورد نقد یا طنز قرار گرفته‌اند، بالاتر برود تا ما بتوانیم چنین برنامه‌هایی را پخش کنیم.»

مدیر شبکه سه همچنین درباره این که امکان دارد این برنامه به شوخی با قشرهای دیگر نظیر افراد سیاسی بپردازد؟ گفت:

«خنده بازار با اهالی سیاست هم شوخی می‌کند و هر قسمت شوخی با این گروه دارد، اتفاقا برعکس برخی نظرات، بیشتر شوخی‌های خنده بازار با سیاسی‌ها بوده است.»