رسانه های مستقل خائن و شایعه پراکن شدند

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» بعد از تجلیل از ده نشریه هوادار دولت

به دنبال تقدیر از ده نشریه وابسته به دولت در مجلس که با تلاش تعدادی از نمایندگان حامی دولت صورت گرفت، دیروز محمد علی رامین در جمع مدیران رسانه ای استان کرمان، رسانه های مستقل و منتقد را تهدید به حذف کرد. او با بیان اینکه “برخی از مطبوعات دیدگاه های دشمن را پیگیری می کنند و به آنها مشروعیت می بخشند”، مطبوعات را متهم به خیانت و شایعه پراکنی کرد و گفت: “چنین مطبوعاتی که مطابق قانون مطبوعات رسالت خود را انجام نمی دهند باید جای خود را به مطبوعات رسالت مدار بدهند”.

به گزارش خبر گزاری مهر، محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد که دیروز همراه احمدی نژاد به کرمان سفر کرده بود، با حضور در جمع مدیران رسانه ای این استان با تاکید بر رعایت قانون مطبوعات گفت: “نشریاتی که مطابق قانون مطبوعات رسالت خود را انجام ندهند باید جای خود را به نشریات رسالت مدار بدهند”.

رامین اما در گفته هایش توضیح نداد که منظور او از “رسالت مدار” بودن برخی مطبوعات چیست و از نظر وی کدام دسته از مطبوعات و رسانه ها “رسالت مدار” هستند. رامین پیش از این هم ضمن برخورد گسترده با مطبوعات منتقد و مستقل، گفته بود در برخورد خود با مطبوعات منتقد دولت، قانون نمی شناسد.

اواینک به فعالان حوزه مطبوعات هشدار داده و گفته است: “اهل رسانه باید مراقب باشند زیرا برخی انحراف ها در یک لحظه رخ می دهد و لزوم افزایش بصیرت و آگاهی در فعالیت های مطبوعاتی بسیار بالا است زیرا در تاریخ داریم که در کنار یک شجره طیبه یک شجره خبیثه نیز رشد می کند.”

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و از دوستان نزدیک محمود احمدی نژاد در گفته های دیروز خود اما مطبوعات مستقل و منتقد دولت را تنها تهدید به حذف و تشبیه به “شجره خبیثه” نکرد، بلکه با اشاره به بخشی از قانون مطبوعات، به صراحت خواستار حمایت و طرفداری مطبوعات از دولت شد؛چرا که به گفته وی آنها با گرفتن مجوز از دولت، از دولت نیز مشروعیت می گیرند.

او خطاب به مدیران رسانه ای کرمان گفت: “در نخستین بخش از قانون مطبوعات بحث رسالت رسانه های مطرح شده است و اگر رسانه ای رسالت خود را انجام ندهند مشروعیت ندارد و باید حذف شود چه تیراژ این روزنامه 200 عدد یا اینکه دو میلیون باشد. اگر رسانه ای مجوز گرفت و طبق قانون رسالت خود را انجام نداد مشروعیت خود را از دست می دهد و باید جای خود را به رسالت مدارها واگذار کند. این مسئله درست نیست که به دلیل این که نشریه ای تیراژ پایین دارد و اما مشروعیت خود را از نظام گرفته است دست به دامن زدن انحرافات بزند و باید با این موارد برخورد مطابق قانون شود. اگر منطق عدم برخورد با نشریات با تیراژ پائین را بپذیریم مسیر انحراف در رسانه ها پذیرفته است.”

نکته جالب توجه در گفته های دیروز رئیس هیات نظارت بر مطبوعات آن بود که به اعتقاد وی هنوز در ایران “مطبوعات غیر رسالت مدار” وجود دارند. او این مطبوعات را متهم به شایعه پراکنی و پیگیری خط دشمن کرد وگفت: “بسیاری از مطبوعات برای عوام الناس منتشر نمی شوند و به تعداد خوانندگان اتکا ندارند و فقط ابزاری برای پخش شایعات هستند. دیدگاههای که توسط دشمن پیگیری می شود از طریق رسانه هایی این چنینی که مشروعیت دارند پیگیری می شود و درصدند که به این دیدگاهها مشرعیت بدهند”.

 

این اولین بار نیست که یک مقام دولتی مطبوعات و رسانه های مستقل و منتقد دولت را مورد تهدید قرار می دهد و و از طریق خبرگزاری های دولتی علیه آنان اعلام جرم می کند و اتهام می زند. به دنبال روی کار آمدن رامین به عنوان رئیس هیات نظارت بر مطبوعات و در پس حوادث بعد از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیش از پانزده روزنامه و نشریه مستقل و منتقد دولت توقیف و یا لغو امتیاز شده، صدها روزنامه نگار تنها به دلیل همکاری با روزنامه ها و مطبوعات مستقل و منتقد دولت بیکار شده اند، چندین نفر ماه هاست که در زندان بسر می برند و دست کم یک صد تن نیز مجبور به ترک ایران شده اند که در مجموع اتهامات همه آنان، اتهاماتی است که معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد دیروز برای چندمین بار طی چند ماه گذشته مطرح کرد؛ اتهاماتی که تا کنون علیه هیچ نشریه و روزنامه نگاری در هیچ دادگاه منصفه ای ثابت نشده است.

 

دایره بسته تر می شود

گفتنی ست اتهامات مطرح شده از سوی رئیس هیات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد طی ماه های اخیر دامن برخی از نشریات و سایت های اصولگرا را نیز گرفته است.
رامین در پایان گفته های دیروز خود با اشاره به نحوه عملکرد و اصولگرایی مورد نظر خود، به انتقاد از برخی جریان های اصولگرای منتقد دولت هم پرداخت و آنان را نیز خائن خواند: “این جریان ها بعد از فوت آیت الله خمینی، نگاه به حرکت در محور مقام امامت ولایت را از ما گرفتند”.

تهدید به حذف و طرح اتهام علیه مطبوعات و رسانه های مستقل و منتقد دولت دیروز در حالی برای چندمین بار از معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد شنیده شد که اول هفته جاری در فاصله سه روز مانده به انتخابات هیات رئیسه مجلس با درخواست و فشار تعدادی از نمایندگان تندروی حامی دولت نظیر حمید رسایی، روح الله حسینیان و مهدی کوچک زاده ـ از همفکران رامین در مجلس ـ از ده رسانه حامی دولت و ضد جنبش سبز تقدیر به عمل آمده بود. تقدیر نمایندگان مرید احمدی نژاد از رسانه هایی همچون کیهان، رجانیوز، ایرنا و فارس در حالی بود که هفته گذشته دادگاه ویژه مطبوعات مدیر مسئول روزنامه کیهان را با دست کم سیزده شکایت، از اتهامات وارده تبرئه و هیات نظارت بر مطبوعات نیز به دادن یک تذکر کتبی به این روزنامه اکتفا کرده بود.

تقدیر از ده رسانه حامی دولت که به گفته کارشناسان مطبوعاتی سهم زیادی در آلوده کردن فضای سیاسی و امنیتی تر کردن حیطه فعالیت های رسانه ای داشته اند، در مجلس با واکنش منفی اقلیت اصلاح طلب و اصولگرایان منتقد روبرو شد.