دیدار تاریخی شیطان بزرگ و محور شرارت

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتوراز تحولات نیویورک

روز پنج شنبه ۲۶ سپتامبر پس از دیدار تاریخی میان وزرای خارجه ایران و آمریکا، تهران اعلام کرد که امیدوار است تا یک سال آینده به یک توافق بین المللی در برنامه اتمی اش دست یابد.

جان کری و همتای ایرانی اش، محمد جواد ظریف، دست یکدیگر را فشردند و در مقر سازمان ملل در نیویورک به تبادل نظر پرداختند. آنان مذاکرات بعدی را به تاریخ ۱۵ اکتبر در ژنو موکول کردند.

پس از این دیدار، محمد جواد ظریف در کمال آرامش با مطبوعات به گفتگو پرداخت و بر “لزوم ادامه مباحثات و اتخاذ ماهیت سیاسی لازم و رسیدن به یک توافق در یک زمان منطقی” تأکید ورزید. جان کری نیز از “لحن بسیار متفاوت” مقامات ایرانی ابراز خوشحالی کرد و خاطرنشان ساخت که “کار زیادی در پیش است”. او همچنین افزود: “تغییر لحن و برگزاری یک جلسه، پاسخگوی پرسش های ما درخصوص برنامه اتمی ایران نیست.”

کاترین اشتون، رییس دیپلماسی اتحادیه اروپا، دراین خصوص گفت: “این یک جلسه فشرده بود که فضایی پرانرژی و  خوب داشت. ما قدری در مباحثات پیشروی کردیم.” با این حال، محمد جواد ظریف گفت که سطح دیدار [میان وزرا یا دیگر شخصیت ها] هنوز مشخص نشده. ایران و ایالات متحده از سال ۱۹۸۰ هیچ گونه رابطه ای با یکدیگر ندارند.

رییس جمهور حسن روحانی که لحنی کاملاً متفاوت از سلف خود اتخاذ کرده، روز پنج شنبه در نیویورک وعده مذاکرات سازنده را داد.

محمد جواد ظریف روز پنج شنبه تأکید کرد که به همراه همتایانش این هدف را دنبال می کنند که “تا یک سال آینده” به توافق برسند. ممکن است این تغییر اساسی در خط مشی جمهوری اسلامی باعث تغییر در مذاکرات شود که از ۸ سال پیش تاکنون هیچ پیشرفتی در آنها حاصل نشده. در جریان این نشست، وزیر خارجه ایران با لبخندی بر لب، کنار کاترین اشتون، رییس دیپلماسی اتحادیه اروپا، نشسته بود.

واشنگتن و پکن قبل از این دیدار، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، براین موضوع تأکید کردند که ایران، که مایل است تحریم ها کاهش یابند، باید “به شکلی مثبت پیشنهادی را که در آخرین دیدار در آلماتی، قزاقستان، ارائه شد بررسی کند”.

این پیشنهاد قبل از انتخاب حسن روحانی در ماه ژوئن مطرح شده بود و دولت ایران به آن پاسخی نداده بود. کاترین اشتون روز پنج شنبه بدون ارائه جزئیات خاطرنشان کرد که در زمان آن دیدار “پیشنهادی برای جلب اطمینان” مطرح شد که کمتر از ۳۰ دقیقه ادامه پیدا کرد.

حسن روحانی و باراک اوباما هر دو در تریبون سازمان ملل از خواست خود دایر بر دادن فرصت به دیپلماسی در پرونده هسته ای ایران سخن گفتند.

منبع: نوول ابزرواتور، ۲۷ سپتامبر