خبرنگاران در مورد
حقوق بشر نپرسیدند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» هشدارهای حقوق بشری به روحانی درباره اعدام‌ها

در کنفرانس‌های حاشیه ای رئیس جمهور ایران در نشست امسال سالانه سازمان ملل متحد بر خلاف دوره‌های گذشته خبرنگاران سوالات مشخصی در رابطه با وضعیت حقوق بشر از او نپرسیدند و تنها جایی که از حسن روحانی در مورد زندانیان سیاسی سوا شد، در پاسخ گفت خوشحال نیستیم از اینکه کسی در زندان‌ها باشد و با اشاره به آزادی تعدادی، ابراز امیداوری کرد که تلاش ها برای آزادی سایر زندانیان نیز ادامه یابد.

اما همین اظهار نظر گرچه با استقبال سازمان‌های حقوق بشری روبرو شده ولی همزمان این هشدار هم مطرح شده که وعده خالی کردن زندان‌ها از دریچه اجرای احکام اعدام عملی نشود.

این واکنش در حالیست که برخی دیگر از سازمانهای حقوق بشری در روزهای گذشته نسبت به احتمال اعدام چند زندانی سنی مذهب خبرداده و برخی دیگر از افزایش اعدام‌های عمومی در زندانهای کشور پس از برگزاری انتخابات خرداد ماه خبر داده اند.

در نشست اخیر سالانه سازمان حقوق بشر که دستاوردهای دیپلماتیک بی‌سابقه‌ای در رابطه با مساله هسته‌ای جمهوری اسلامی برای ایران به همراه داشت، حسن روحانی در جمع اعضای شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک در پاسخ به سوالی در رابطه با وضعیت زندانیان در ایران گفت: “ما از زندانی بودنِ هیچکس خوشحال نیستیم و می خواهیم زندان های ما خالی باشد، گام های اولیه برداشته شده است.” و ابراز امیدواری کرد که این روند ادامه داشته باشد.

عدم توجه خبرنگاران به موضوع حقوق بشر در این سفر روحانی در حالیست که در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد که پرونده هسته‌ای ایران در کانون توجه رسانه‌ها و جامعه جهانی بود تقریبا در تمام مصاحه‌های خارجی، توسط خبرنگاران سوالاتی از او در رابطه با نقض حقوق بشر پرسیده می‌شد.

در روزهای منتهی به سفر حسن روحانی به نیویورک تعداد ۱۱ نفر از زندانیان سیاسی، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی که عمدتا بعد از انتخابات مناقشه برانگیز سال ۸۸ دستگر شده بودند آزاد شدند و پس از آن نیز غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرد که “هشتاد نفر از محکومین امنیتی مورد عفو قرار گرفته اند که تعدادی از آنها از محکومین فتنه ۸۸ بوده‌اند.”

حسن روحانی، در زمان کمپین انتخاباتی گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات، زمینه آزادی زندانیان سیاسی در میان آنها میرحسین موسوی و مهدی کروبی و زهرا رهنورد، رهبران در حصر جنبش سبز را فراهم می‌کند.

گرچه روحانی تا حدودی به وعده های خود در رابطه با آزادی زندانیان سیاسی عمل کرده اما روند نقض حقوق بشر در ایران که از جمله دیگر موارد مورد تائید او در زمان تبلیغات انتخاباتی بود تغییر چندانی نسبت به دوران هشت ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد نکرده است.

اعدام از جمله بارزترین موارد نقض حقوق بشر در ایران محسوب می‌شود. روند اعلام گزارشهای مربوط به این مجازات در دو هفته نخست پس از انتخابات به حداقل رسیده بود اما پس از آن بر اساس آمارهای رسمی به نظر می رسد روند اعدام ها به حالت عادی برگشته است.

در ماه‌های گذشته نهادهایی هایی نظیر سازمان عفو بین الملل، کمپین بین المللی حقوق بشر و دیده بان حقوق بشر در بیانه های از حسن روحانی خواسته بودند که به وعده های انتخاباتی خود در رابطه با بهبود وضعیت حقوق بشر پایدار بماند.

با این گزراش‌های رسمی رسانه‌های حکومتی نشان می‌دهد که از آغاز ماه سپتامبر میلادی کانون دست کم ۵۰ نفر در زندانهای ایران اعدام شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران، از سازمانهای ایرانی مستند کننده گزارش و آمارهای مربوط به نقض حقوق بش،ر اخیرا در بیانیه‌ای گزارش کرده که از زمان پایان انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران دستکم ۲۱۳ زندانی در شهر‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند.

این سازمان حقوق بشری گفته است از این تعداد ۱۲۵ اعدام زندانی توسط رسانه‌های رسمی‌ ایران اعلام شده‌اند و ۸۸ اعدام دیگر توسط منابع موثق نهادهای حقوق بشری گزارش شده‌اند. در بین زندانیان اعدام شده دستکم یک پسر ۱۸ ساله وجود دارد که زمان ارتکاب جرم ۱۴ سال سنّ داشت. همچنین ۴ زن در بین اعدام شدگان وجود دارد.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین گزارش داده که پس از انتخابات کمتر از ۱۰۰ زندانی سیاسی، که برخی‌ مدت زیادی از محکومیت‌شان باقی‌ نمانده بود مشمول عفو شده یا آزاد شدند.

این اقدام دولت جدید ایران توجه زیادی در رسانه‌های بین المللی گرفت.

محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در این رابطه در بیانیه این سازمان که روز چهارم مهرماه منتشر شده گفته است: “با وجود اینکه ما از آزادی این زندانیان بسیار خوشحالیم، ولی‌ باید به یاد داشته باشیم که این زندانیان بدون دادرسی عادلانه و با اتهامات جعلی و مغایر با استنداردهای بین المللی به حبس محکوم شده بودند.”

این فعال ایرانی حقوق بشر از جوامع بین المللی و رسانه‌ها خواست است که با توجه بیشتر به موج اعدام‌ها در ایران از حسن روحانی و نمایندگان حکومت ایران بخواهند که به اعدام‌ها ایران خاتمه دهند.از رئیس جمهور و مقامات مسئول ایرانی بخواهید که با اعدام زندانهای ایران را خالی‌ نکند.