موچ تازه علیه دست راست احمدی نژاد

نویسنده
نازنین کامدار

» مشایی پیامبران را فاقد مدیریت دانست

اسفندیار رحیم مشایی،رئیس دفتر جنجالی محمود احمدی نژاد در تازه ترین سخنان خود “پیامبران الهی را فاقد مدیریت درست” و “ناتوان از برقرری عدالت ” دانست.

سخنان وی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دینی،مصداق “ سب النبی ” است می تواند موجبات جاری شدن مجازات های سنگینی را برای وی به همراه اشته باشد.
بنا به گفته یک کارشناس فقهی که با روز گفت و گو می کرد، سخنان مشایی برای بسیاری از علمای فقهی در حد حکم سب النبی است که حکم شرعی آن در قانون مجازات اسلامی تعیین شده و این  مجازات اعدام است.
وی افزود:“ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی که مستند قانون جرم سب النبی است، دامنه این جرم را به مواردی همچون اهانت به مقدسات اسلام، اهانت به هر یک از انبیاء، اهانت به ائمه طاهرین  و اهانت به حضرت فاطمه تسری داده  و مجازات آن را اعدام تعیین کرده است”.
این کارشناس فقهی همچنین تاکید کرد که در صورت بررسی گفته های رئیس دفتر احمدی نژاد، سه مورد سب النبی بیان شده که تکرار این موارد نمی تواند سهوی و ناخواسته تلقی شود.
بنا بر این گزارش، بلافاصله پس از انتشار مشروح سخنان رحیم مشایی  در پانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی ، رسانه های تندروی وابسته به دولت انتقادات وسیعی را متوجه وی و محمود احمدی نژاد کردند.
بر این اساس سایت خبری فارس نیوز به نقل از یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، از واکنش “تند حوزه های علمیه به سخنان مشایی” خبر داد.
بنا به نوشته این سایت، آیت‌‌الله حسن ممدوحی گفته است که “در صورت صحت خبر، مشایی باید توبه کند زیرا سخنانش کاملا نادرست است”.
او افزود:“ اگر حوزه‌های علمیه از سخنان رئیس دفتر رئیس جمهور اطلاع یابند با واکنش شدید مواجه خواهد شد”.
این روحانی همچنین خواستار تبری جستن احمدی نژاد از رئیس دفتر خود شده است.

خبرگزاری فارس همچنین در یک سلسله گفت و گو با برخی نمایندگان مجلس، نظرات آنان را درباره گفته های اخیر مشایی پرسیده است و به نقل از آنان خواستار “تجدید نظر احمدی نژاد درباره مشایی و برکناری بلافاصله وی” شده است.

این نمایندگان همچنین از وجود راهکارهای پارلمانی برای برخورد جدی با سخنان “وهن آمیز “مشایی خبر داده اند.

آیت‌الله نمازی نماینده کنونی مجلس خبرگان رهبری  و دادستان اسبق کل کشور نیز با فارس گفت و گو کرد و طی آن از واکنش “بزرگان دین و علما به سخنان مشایی” خبر داد.

این روحانی محافظه کار در ادامه گفته است:“رحیم‌مشایی با طرح مسائل اعتقادی دچار آسیب و تزلزل اعتقادی می‌شود و افکار عمومی را نیز گرفتار مباحث و افرادی را وادار می‌کند مسائل مطرح شده از سوی وی را مورد بحث و بررسی قرار داده و اصلاح کنند یا پاسخگوی مطالب نادرست او باشند”.

بنا به نوشته فارس،  نمازی همچنین با تاکید بر ابعاد حساس این سخنان به رسانه‌ها توصیه کرد که “برای صیانت از باورهای دینی جامعه و جلوگیری از انحراف و گمراهی کسانی که آگاهی ندارند، از انتشار سخنان افراد کم‌اطلاع در خصوص مباحث اعتقادی پرهیز کنند”.

گفتنی است اسفندیار رحیم مشایی پیش از این نیز با بیان اینکه “ مردم اسرائیل را دوست خود می دانیم” جنجال سیاسی وسیعی را در میان محافظه کاران به وجود آورد تا حدی که پس از انتخاب وی به عنوان معاون اجرایی احمدی نژاد در مرداد ماه گذشته، آیت الله خامنه ای در نامه ای به احمدی نژاد دستور برکناری وی را صادر کرد که این دستور  در ابتدا با عدم تمکین احمدی نژاد رو برو شد اما وی سرانجام و پس از علنی شدن دستور آیت الله خامنه ای در نامه ای چند کلمه ای با کنار گذاشتن مشایی موافقت کرد اما بلافاصله وی را به عنوان رئیس دفتر خود معرفی کرد. اقدامی که در زمان وقوع اش با انتقاد های بی سابقه ای مواجه شد تا حدی که غلامحسین محسنی اژه ای و محمد حسین صفار هرندی به دلیل انتقاد از نحوه برخورد احمدی نژاد با نامه آیت الله خامنه ای از دولت اخراج شدند.

سخنان توهین آمیز مشایی در باره پیامبران، درست در زمانی بیان شده است که رسانه ها و چهره های وابسته به دولت و آیت الله خامنه ای ، تظاهرکنندگان روز عاشورا در تهران را متهم به “توهین به مقدسات” کرده اند که بنا به گفته های هفته قبل دادستان تهران حکم “محارب” و “مفسد فی الارض” درباره آنان باید اجرا شود.

گفتنی است در راهپیمایی حکومتی  ۹ دی ماه ، هواداران سازمان یافته دولت در تجمع خود خواستار “برخورد با توهین کنندگان به مقدسات” شده بودند. این در حالی است که تا کنون هیچ مرجع معتبری، سند قابل ارائه ای مبنی بر “توهین به مقدسات” از سوی هواداران جنبش سبز ارائه نکرده است.

یک ناظر سیاسی دراینباره به روز می گوید:” بهانه راهپیمایی حکومتی ۹ دی ماه بر اساس ادعایی بدون سند مبنی بر توهین جنبش سبز و هواداران کاندیداهای معترض به مقدسات دینی  و امام سوم شیعیان بود، حال آنکه هم اکنون رئیس دفتر محمود احمدی نژاد مرتکب توهین به پیامبران الهی شده  و اسناد آن نیز به سرعت در رسانه ها منتشر شده است”.

وی می افزاید:” بی شک سخنان مشایی و سابقه او در بیان گفته های خارج از خطوط قرمز حکومت ایران در روزهای آینده به بحرانی برای احمدی نژاد و دولت وی تبدیل خواهدشد”.