نفس رژیم ایران به شماره افتاده

نویسنده

» مقاله ای- بی- سی دربارۀ دیدگاه های دو سناتور آمریکائی

دیا حدید

سناتورهای آمریکا که به خاورمیانه سفر کرده اند، روز شنبه گفتند اعتراض مخالفان در ایران از آغاز سقوط رژیم دینی در تهران حکایت می کند.

جان مک کین سناتور جمهوری خواه از آریزونا گفت، نفس های دولت اسلامی به شماره افتاده است.

مک کین در اورشلیم و در مصاحبه با برنامه «کشور متحد» از شبکه سی ان ان آمریکا هشدار داد: «اینکه دولت ایران تصمیم بگیرد اذهان مردم را از مسائل داخلی به تشدید رویاروئی با اسرائیل منحرف کند»، می تواند خطرناک باشد.

اسرائیل دولت ایران را به دلیل برنامه هسته ای، توسعه موشک های دور برد و پافشاری بر مواضع محمود احمدی نژاد مبنی بر لزوم نابودی دولت اسرائیل، یک تهدید جدی برای خود محسوب می کند. 

اسرائیل نیز مانند ایالات متحده، ادعاهای ایران مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای آن کشور را نمی پذیرد و اصرار دارد تهران در پی کسب تسلیحات هسته ای است.

جو لیبرمن سناتور مستقل از ایالت کنکتیکات نیر موافق این نظر است که اعتراضات در ایران می تواند «آغاز سقوط یک رژیم سرکوبگر تندرو در تهران را رقم بزند.»

لیبرمن افزود: «من فکر می کنم باید هرآنچه از دستمان بر می آید را انجام بدهیم، نه اینکه فقط به دلیل توسعه تسلیحات هسته ای ایران را تحریم کنیم، بلکه باید از مردم ایران حمایت کنیم و دربرابر سوء استفاده از حقوق بشر در آن کشور و سرکوب وحشتناک تظاهرکنندگان و درخواست آزادی شهروندان معمولی در ایران صریحاً سخن بگوئیم.»

از زمان انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری در خردادماه گذشته، موجی از اعتراضات ایران را دربرگرفت که با سرکوب خشونت بار از سوی مقامات دنبال شده است. مخالفان ایران می گویند احمدی نژاد به کمک تقلب برندۀ انتخابات شده است.

لیبرمن در یک کنفرانس خبری در اورشلیم دربارۀ لایحه ای سخن گفت که اکنون در سنای آمریکا تحت بررسی است و به باراک اوباما اجازه می دهد علیه ایران تحریم هائی نظیر محدودیت واردات بنزین را اعمال کند.

وی گفت: «امیدوارم وقتی هفته بعد به کشور برگردیم، این لایحه در سنا مطرح شود.»

مک کین که در همان کنفرانس مطبوعاتی سخن می گفت، درخواست کرد جلوی ایران در محدود کردن دسترسی به اینترنت گرفته شود. وی گفت: «این به معنای مداخله نظامی نیست، اما به این معناست که هرروز از مردم ایران و تلاش آنها برای کسب آزادی و دموکراسی سخن بگوئیم.»

مخالفان ایران برای سازماندهی تظاهرات، گزارش بازداشت ها و ابراز دیدگاه های رهبران خود تا حد زیادی به اینترنت وابسته اند؛ این درحالی است که مقامات به دفعات تلاش کرده اند جلوی دسترسی کاربران به برخی وب سایت ها را بگیرند.

 

منبع: ای بی سی – 10 ژانویه 2010