قصاص برای قدیمی‌ترین زندانی زن

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» گره پرونده فاطمه مطیع باز می‌شود؟

فاطمه مطیع، قدیمی‌ترین زندانی زن در ایران که از حدود ۲۰ سال پیش به اتهام قتل دوست همسرش در زندان به سر می برد،عاقبت محکوم به قصاص شد. این حکم پس از فراز و فرودهای زیادی صادر شده و آنطور که عبدالصمد خرمشاهی وکیل فاطمه مطیع گفته در مهلت قانونی قابل تجدید نظر خواهی است.

عبدالصمد خرمشاهی به خبرگزاری ایسنا گفته این حکم از سوی شعبه ۱۰۵ دادگاه عمومی جزایی شهر ری صادر و به وی ابلاغ شده است.

وی با یادآوری اینکه شعبه ۱۰۵ دادگاه عمومی جزایی شهر ری در سال ۱۳۸۹ نیز حکم قصاص فاطمه مطیع را صادر اما به علت نقص تحقیقات این حکم در دیوان عالی کشور نقض شده بود، تصریح کرده: “فاطمه مطیع حدود ۲۰ سال است که در زندان به سر می‌برد و تاکنون بار‌ها حکم قصاص وی صادر و متعاقبا نقض شده است.”

 فاطمه مطیع، ۵۳ ساله، متهم است در تیرماه سال ۱۳۷۲به کمک همسرش، فردی به نام مجید را به قتل رسانده است.

 پزشکی قانونی پس از کالبد شکافی و تحقیقات پزشکی مرگ به علت مسمومیت را تائید کرده و خود فاطمه هم پس از بازداشت گفته بود که مجید را با خوراندن دوغ مسموم به سم گیاهی به قتل رسانده است.

بر اساس گزارش پزشکی قانونی، مجید توسط سم کوزاتیون که مایع و زردرنگ است به قتل رسیده، در حالی که فاطمه مطیع پیش از این اقرار کرده بود از سمی پودرشکل و خاکستری‌رنگ برای کشتن مجید استفاده کرده که پس از اعلام گزارش پزشکی قانونی ساختگی بودن اعترافات وی محرز شد.

سه سال پس از دستگیری فاطمه مطیع، او در سال ۷۵ در دادگاه بدوی به قصاص محکوم شد اما پس از انجام مراسم قسامه و ایراداتی که درباره پرونده گرفته شد این پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع شد.

این پرونده ۱۰ سال در کش و قوس دیوان عالی کشور و دادگاه بدوی بود تا اینکه در سال ۸۵ محاکمه وی دوباره آغاز شد. بنا به گفته وکیل فاطمه مطیع وی طی ۱۸ سال گذشته، ۲۰ بار دست به خودکشی زده و دو سال نیز در بیمارستان روانی بستری بوده است.

علاوه بر این، به گزارش سال گذشته روزنامه اعتماد، او در سال ۸۵ در راه احضار به دادگاه توانست از زندان فرار کند که این مساله موجب دردسر مسوولان زندان اوین و به زیر سئوال رفتن آن‌ها نیز شد که پس از آن مطیع با توصیه وکیلش خود را معرفی کرد.

 دادگاهی که در این خصوص در سال ۸۵ برگزار شد، مطیع را تبرئه کرد که با اعتراض اولیای دم مواجه شد و پرونده مجددا به دیوان عالی کشور و پس از آن به‌‌ همان شعبه دادسرا ارجاع شد.

آنزمان خرمشاهی به وبسایت خبرآنلاین گفته بود که در طول این ۱۹ سال بار‌ها حکم قصاص و برائت در این پرونده صادر شده یا تصمیمات دیگری گرفته شده است، ولی هیچ کدام از آن‌ها هرگز نهایی و قطعی نشده است به همین دلیل خانم مطیع ۱۹ سال به عنوان متهم در زندان به سر می‌برد.

عبدالصمد خرمشاهی وکیل بسیاری از پرونده‌های جنجالی در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از جمله پرونده افسانه نوروزی، کوی دانشگاه تهران، کبری رحمانپور، حادثه ورزشگاه آزادی، دل آرا دارابی، پرونده رکسانا صابری، پرونده حسین رسام، شهلا جاهد و ندا آقا سلطان بوده است.

فاطمه مطیع در زمان بازداشت ۴۳ ساله بود و اکنون ۶۱ سال دارد و به عنوان قدیمی‌ترین متهم زن زندانی در ایران مشهور شده است.

اولیای دم مقتول این پرونده، تا کنون حاضر به دادن رضایت نشده‌اند.

آخرین جلسه دادرسی پرونده این زن ۶۱ ساله، ماه گذشته در شهر ری برگزار شد. به گزارش وبسایت شبکه ایران، در این جلسه یکی از عروسان سابق فاطمه مطیع با حضور در دادگاه خطاب به قاضی خردمند، قاضی پرونده گفت: “من هیچ اطلاعی از ماجرای قتل ندارم و در آن زمان در طبقه بالای خانه متهم زندگی می‌کردم.”

فاطمه مطیع در همین جلسه اتهامات مطرح شده را رد کرد و با تاکید بر بی‌گناهی ، دفاع از پرونده را به وکیل خود، عبدالصمد خرمشاهی سپرد.

آخرین حکم او دوشنبه، ۱۳ آذرماه از سوی دادگاهی در شهر ری صادر شده است. آقای خرمشاهی در باره اعتراض به این حکم به خبرگزاری ایسنا گفته است: “۲۰ روز مهلت داریم که به دیوان عالی کشور اعتراض خود را نسبت به حکم اعلام کنیم.”

در قوانین مجازات جمهوری اسلامی برای قتل عمد، مجازات قصاص پیش بینی شده، اما بر اساس همین قانون، صرف ارتکاب قتل عمد موجب قصاص نیست بلکه شرایط دیگری هم لازم است، که اگر این شرایط نباشد قصاص ممکن نیست.

این شرایط برای مثال شامل قتل‌هایی می‌شود که مشمول علل موجهه هستند، یا قتلهایی که در آن‌ها موارد سقوط قصاص وجود دارد.