فشار بر مهدی هاشمی برای اعتراف تلویزیونی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تایید تلویحی سخنگوی قوه قضائیه

در حالی که طیّ روزهای گذشته اخباری مبنی بر فشار بازجویان بر مهدی هاشمی برای اعتراف تلویزیونی منتشر شده بود، سخنگوی قوه‌قضاییه خبر از آن داده که دو تن از نزدیکان مهدی هاشمی بازداشت و عده‌ای از اطرافیان وی نیز برای تحقیقات، احضار شده‌اند.

محسنی‌اژه‌ای در کنفرانس خبری خود، گفته است: “2 نفر از نزدیکان مهدی هاشمی که هم اکنون در بازداشت هستند، تعداد دیگری از نزدیکان وی نیز برای تحقیقات فراخوانده شده‌اند اما هنوز برای آنها قرار بازداشت صادر نشده است”. محسنی‌اژه‌ای اشاره‌ای به نام این دو تن یا مسوولیت و رابطه‌شان با مهدی هاشمی نکرده است.

چند روز پیش از سخنان اژه‌ای، حمیدرضا ترقی، از اعضای حزب موتلفه نیز، خبر از آن داده بود که “در آینده نزدیک با دستگیری چند تن از مرتبطین مهدی هاشمی ابعاد جدید فتنه روشن می‌شود و ماهیت واقعی‌خیلی‌ها و هدف آنها از سرمایه‌گذاری در فتنه روشن می‌شود”.

کامران باقری‌لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت و سخنگوی جبهه پایداری نیز، بدون اشاره به نام مهدی هاشمی، گفته بود: “برخی از متهمانی که اخیرا دستگیر شده‎اند جزئیات بیشتری را توضیح داده‌اند و بیشتر فتنه‌گران را رسوا کرده‌اند که در آینده و به‌موقع خودش موارد و جزئیات بیشتری در رسانه‌ها مطرح خواهد شد و برای مردم روشن‎تر می‌شود که این چهره‎های پلیدی که سعی می‌کردند چهره خودشان را خوب جلوه دهند، جایگاه‎شان کجاست؟”

هم‌زمان با بازداشت مهدی هاشمی نیز، برخی از افرادی که پیش از این اعتراف‌هایی علیه او کرده بودند، بار دیگر زیر فشار قرار گرفتند. حمزه کرمی، مهدی حسین زاده، امیرعلی آقایاری و عرب قبادی، از جمله افرادی هستند که طی هفته های گذشته مجددا تحت بازجویی قرار گرفته‌اند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته اخبار مختلفی درباره فشار بازجویان بر مهدی هاشمی برای اعتراف تلویزیونی منتشر شده بود. سایت کلمه – نزدیک به میرحسین موسوی – هفته گذشته مدعی شده بود که در ملاقات اکبر هاشمی‌رفسنجانی با فرزندش در زندان اوین – که خارج از ساعت معمول صورت گرفته بود – مهدی هاشمی خبر از “خواسته بازجویان مبنی بر پذیرش خطا و نوشتن عفو” داده و گفته است که در برابر خواست آنان مقاومت کرده است. بنا بر این گزارش، هاشمی‌رفسنجانی ضمن تایید تصمیم فرزند خود، با رهبر جمهوری‌اسلامی تماس گرفته و خامنه‌ای به او گفته است: “نوشتن عفو یا اعتراف به معنای پذیرش اتهام است و متهم نباید از کار ناکرده عفو بخواهد”.

این سایت پیش از این نیز با انتشار گزارشی نوشته بود که مهدی هاشمی در بند دو الف سپاه پاسداران در زندان اوین است و خانواده‌ی او، “نگران داروهایی هستند که به او داده می‌شود”. به نوشته کلمه، مهدی هاشمی در تماس تلفنی با پدر خود، گفته بود که شرایط خوابش “دچار به هم ریختگی عجیبی” شده و حتی در طول روز نیز “احساس عدم هوشیاری” می‌کند.

خانواده هاشمی تاکنون درباره این مساله سکوت کرده و سخنی نگفته‌اند، اما پیش از این یاسر هاشمی، در گفت‌وگویی با “روز” درباره وضعیت برادر خود گفته بود: “روند قانونی در برخورد با مهدی هاشمی طی نمی شود و او از حقوقی که به عنوان یک زندانی دارد محروم است”. وی همچنین اضافه کرده که هنوز هیچ اتهامی به طور رسمی به وکیل یا خانواده مهدی هاشمی ابلاغ نشده است.

با این حال روزنامه کیهان، هرگونه فشار بر مهدی هاشمی برای اعتراف را رد کرده و آن را کذب نامیده است: “ این ادعا از اساس کذب است و پیشنهادی مبنی بر نوشتن نامه عفو به مهدی هاشمی ارائه نشده است”. کیهان ادامه داده: “دستگاه قضایی در ماجرای تخلفات و خیانت های ممتد فائزه و مهدی هاشمی با اغماض و تسامح فراوان برخورد کرده و تلاش نموده تا به اعتبار این تخلفات، حرمت آقای هاشمی بیش از گذشته مخدوش نشود”.

پیش از این اکبر هاشمی‌رفسنجانی درباره پرونده فرزند خود گفته بود: “خیال مهدی از پرونده‌هایش راحت است.‌ من مطمئنم مهدی در این انتخابات در هیچ بخشی دخالت نداشت، جز در مسئله کمیته صیانت از آرا. مهدی نه پولی دارد و نه به کسی پول داد. گفتند او پول داده تا افرادی در اغتشاشات شرکت کنند، در حالی که از این کارها بیزار است”.

مهدی هاشمی پس از خروج از ایران، با مسایل مختلفی در داخل و خارج کشور روبه‌رو شده است. وی در داخل توسط اصول‌گرایان متهم به “سازماندهی اغتشاشات خیابانی” و همچنین “تشکیل کمیته صیانت از آرا” در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی است. مهدی هاشمی‌رفسنجانی٬ پس از انتخابات، آن گونه که اعلام شده بود برای سرکشی و بازدید از شعبه‌های خارج از کشور دانشگاه آزاد٬ ایران را ترک کرد.

اکبر هاشمی‌رفسنجانی٬ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ٬ درباره سفر فرزند خود به خارج از کشور گفته بود: “ما در دانشگاه آزاد اسلامی شش واحد در خارج از کشور داریم که همه آنها مشکل دارند. می‌بایست کسی می‌رفت و رسیدگی می‌کرد. از لندن شروع کردیم و به لبنان رفتیم که باید توسعه پیدا کند. واحد دوبی مشکلات خاصی دارد. در زنگبار زمین دادند که هنوز نتوانستیم شروع کنیم. در ارمنستان و تاجیکستان هم واحد داریم. باید رسیدگی می‌کرد که رفت. دلش می‌خواهد بیاید و من می‌گویم اول کارهایت را تمام کن و انجام بده و بعد بیا. از این طرف هم مرتب تهمت می‌زنند که او هم همیشه جواب می‌دهد”.

اما عبدالله جاسبی٬ رییس سابق دانشگاه آزاد درباره سفر مهدی هاشمی گفته بود: “آقای مهدی هاشمی بعنوان رییس دفتر هیات امنا برای بازرسی از عملکرد این دفاتر به تعدادی از کشورهایی که دارای شعبه دانشگاه ازاد می باشند مسافرت نموده‌اند”. وی همچنین افزوده بود: “بنده به آقای مهدی هاشمی ماموریت ندادم و وی از طرف مدیریت دانشگاه حکم نداشته و بنده نیز حکمی به ایشان ندادم”.

اما همزمان با برگزاری دادگاه‌های حوادث پس از انتخابات٬ اتهاماتی به مهدی هاشمی از سوی اصول‌گرایان وارد شد. برخی از زندانیان٬ از جمله حمزه کرمی٬ نیز وادار به اعترافاتی علیه مهدی هاشمی شدند و وی را به “پول‌شویی٬ سندسازی و هزینه از بیت‌المال” متهم کردند. برخی از مقامات قضایی و امنیتی٬ همچنین وی را به تلاش برای ایجاد اغتشاش در کشور و سازمان‌دهی اعتراضات متهم کرده و خبر از گشوده شدن پرونده‌ای علیه وی داده بودند. آن‌ها گفته بودند که مهدی هاشمی٬ برای فرار از بازداشت به خارج از کشور سفر کرده است.

اما دفتر هیات‌امنای دانشگاه آزاد با صدور بیانیه‌ای٬ اعلام کرد که وی تنها برای “ماموریت سازمانی” از کشور خارج شده و “بعد از اتمام ماموریت سازمانی خویش جهت پاسخگویی به مطالب کذب مطرح شده در دادگاه به کشور بازخواهد گشت”.

خود مهدی هاشمی نیز درباره اتهامات مطرح شده گفته بود: “خبرگزاری فارس هر از چند گاهی به بهانه سفر تحصیلی اینجانب به خارج از کشور، آن را مستمسکی برای تکرار ادعاهای غیرقانونی برخی محکومین جریانات بعد از انتخابات در دادگاه قرار می‌دهد و لابد شخص، ارگان یا سازمان و مسئولین قضایی نیز به این سایت خبری به دلیل تکرار ادعاهای محکومین علیه اینجانب که رهبری معظم انقلاب رسما در خطبه‌های نماز جمعه خود آن را بی‌اعتبار توصیف کردند، هیچ‌گونه اعتراض و یا بازخواستی نمی‌کند که این گونه خود را در حاشیه امن آهنین می‌دانند؛ همچنانکه کرارا اعلام شده است یکبار دیگر اعلام می‌کنم که اینجانب برای ادامه تحصیل مقطع دکتری و رسیدگی به دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد اسلامی در چندین شعب خارج از کشور به خارج سفر کرده‌ام و از حدود 5 ماه اقامت در خارج از کشور حدودا یک ماه آن را در لندن به سر برده‌ام و مابقی این مدت در سایر کشورها در تردد و سرکشی و ماموریت بوده‌ام و مانند یک شهروند عادی به دور از جنجال های ساختگی خبرگزاری فارس و سایر سایت‌های همسو و زنجیره‌ای به ادامه تحصیل در خارج از کشور ادامه می‌دهم”.

 چندی بعد٬ دادسرای عمومی و انقلاب تهران٬ با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که به دنبال تفتیش دفتر مهدی هاشمی در دانشگاه آزاد٬ “اسنادی از طبقه ششم ساختمان محل استقرار هیات امنای دانشگاه آزاد کشف کرده است” که این اسناد درباره “برخی قراردادهای نفت و گاز، اسناد مالی غیر مرتبط با دانشگاه آزاد، اسناد محرمانه دولتی و نیز گزارشهای مرتبط با یکی از متهمان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری” بوده است.