بازی خداحافظی احمدی‌نژاد؟

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» برنامه‌ریزی برای حضور دو نسل تیم ملی

این روزها اخبار فوتبالی درباره محمود احمدی‌نژاد زیاد شنیده می‌شود؛ از ادعای تصمیم او برای ریاست فدراسیون فوتبال گرفته تا خبر پا به توپ شدنش در یک مسابقه فوتبال با ستارگان دو نسل فوتبال ایران. برخی رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند که شنبه، ۲۹ تیر ماه و پس از افطار محمود احمدی‌نژاد در یک مسابقه دوستانه و خیریه فوتبال با حضور تعداد زیادی از فوتبالیست‌های مشهور ایرانی حضور پیدا خواهد کرد. ایده ظاهری این مسابقه، برگزاری بازی خداحافظی برای چند ستاره نسل پیشین فوتبال ایران بوده اما از آنجایی که آنها چندین سال است دیگر فوتبال بازی نمی‌کنند، این مسابقه را بیشتر می‌توان بازی خداحافظی محمود احمدی‌نژاد دانست.

 

احمدی‌نژاد سفید می‌پوشد یا قرمز؟

بازی خداحافظی یک اصطلاح رایج در فوتبال است و به آخرین باری که یک بازیکن فوتبال به میدان می‌رود، اطلاق می‌شود. معمولا بازی‌های خداحافظی دوستانه هستند و برای تجلیل از بازیکن پیشکسوتی که قصد خداحافظی از بازی در زمین چمن فوتبال را دارد، برگزار می‌شود.

روز هجدهم خرداد ماه و پیش از بازی سرنوشت‌ساز تیم ملی ایران با لبنان و کره جنوبی، محمود احمدی‌نژاد دیداری خصوصی‌ با مسئولان فدراسیون و اعضای تیم ملی داشت. او در آن دیدار، یک پیشنهاد غافلگیرکننده داشت. حمید سجادی، معاون وزیر ورزش و جوانان ساعتی بعد از این پیشنهاد ویژه پرده برداشت: “رئیس‌ جمهور به علی کفاشیان پیشنهاد کرد بازی خداحافظی برای مهدی مهدوی‌کیا، علی دایی، کریم باقری و خداداد عزیزی و در کل بازیکنان جام جهانی ۹۸ برگزار شود و این تیم مقابل تیم کنونی تیم ایران به میدان برود و خود احمدی‌نژاد هم در این بازی بازی کند.”

هدف این مسابقه هم “پاسداری از ارزش‌های قهرمانان” عنوان شد.

این پیشنهاد در جریان اخبار انتخابات و صعود تیم ملی به جام جهانی فوتبال چندان به چشم نیامد اما گویا صرفا یک پیشنهاد نبوده و برگزاری این بازی، در این مدت پیگیری می‌شده است. روز دوشنبه ۲۴ تیر ماه، نشست هماهنگی برگزاری دیدار نمادین تیم ملی ۲۰۱۴ برزیل و تیم ملی ۹۸ فرانسه با حضور احمدی‌نژاد برگزار شد و مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون و روسای کمیته‌ها و دپارتمان‌های فدراسیون فوتبال هم در آن حضور داشتند. حتی جزییات این مسابقه هم اعلام شد تا بشود این خبر را کاملا جدی گرفت.   

بنا بر اعلام رسانه‌ها مقرر شده که این بازی ساعت ۲۲ روز شنبه، ۲۹ تیر ماه در ورزشگاه آزادی برگزار شود. این بازی در دو نیمه ۳۰ دقیقه‌ای انجام خواهد شد و ۳۰ دقیقه هم به برگزاری مراسم تقدیر اختصاص دارد.

در این بازی نمادین تیم ملی ۲۰۱۴ برزیل سفید می‌پوشد و تیم ملی ۹۸ فرانسه با پیراهن قرمز به میدان می‌آید اما اعلام نشده که احمدی‌نژاد با پیراهن کدام تیم در زمین حضور پیدا خواهد کرد.

اسامی کادرفنی، سرپرستی و بازیکنان دعوت شده به تیم ملی ۹۸ به شرح زیر اعلام شده است:

مربیان: جلال‌ طالبی و بیژن ذوالفقارنسب؛ سرپرست: ناصر نوآموزبازیکنان: احمدرضا عابدزاده، نیما نکیسا، پرویز برومند، علی دایی، مهدی پاشازاده، محمد خاکپور، نادر محمدخانی، جواد زرینچه، مهدی مهدوی‌کیا، بهنام سراج، علیرضا منصوریان، حمید استیلی، مهرداد میناوند، ستار همدانی، علی لطیفی، کریم باقری، خداداد عزیزی، سیروس دین‌محمدی، نعیم سعداوی، افشین پیروانی، علی‌اکبر استاداسدی، رضا شاهرودی.

لیست بازیکنان تیم ملی ۲۰۱۴ هم شامل رحمان احمدی، سوشا مکانی، علیرضا حقیقی، پژمان منتظری، امیرحسین صادقی، هاشم بیگ‌زاده، سیدجلال حسینی، محمدرضا خانزاده، خسرو حیدری، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، احسان حاج‌صفی، حسین ماهینی، مجتبی جباری، امید ابراهیمی، شجاع خلیل‌زاده، مسعود شجاعی، محسن مسلمان، قاسم حدادی‌فر، محمد نوری، فرزاد حاتمی، محمدرضا خلعتبری، غلامرضا رضایی و مهرداد اولادی اعلام شده است.

 

“روحانی هم بیاید”

در شرایط معمولی، برگزاری این مسابقه یک رویداد بزرگ ورزشی محسوب می‌شد که می‌توانست طرفداران فوتبال را به هیجان بیاورد. اما حضور احمدی‌نژاد و منتسب بودن این بازی به او، آن هم درست در روزهای آخر دولتش، باعث شده تا رسانه‌ها اقبال چندانی نشان ندهند. تک و توک مصاحبه‌هایی هم با برخی بازیکنان دعوت شده انجام گرفته که جواد زرینچه و علی اکبر استاد اسدی از آن جمله‌اند. استاد اسدی معتقد است این بازی قشنگ خواهد شد و می‌گوید که “اگر آقای رئیس جمهور در این بازی حضور داشته باشد خیلی جالب می شود و قطعا برجذابیت های این دیدار اضافه خواهد شد.”

خبرنگار از او پرسیده که آیا دوست دارید روحانی هم در این بازی حضور داشته باشد و این بازیکن سابق تیم ملی جواب داده است: “چرا که نه؟ آقای روحانی هم بیایند، بازی قشنگ‌تر می شود.”

زرینچه هم از برگزاری بازی حمایت کرده اما به حضور احمدی‌نژاد اشاره‌ای نکرده است. از او پرسیده‌اند که “درخواستش از رئیس جمهور” چیست؟ زرینچه می‌گوید: “برای خودم که درخواستی ندارم. فقط دوست دارم پیشکسوتان جایگاه قانونی در فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش پیدا کنند و کسانی چون غلامحسین مظلومی از نظر روحی و روانی و مالی حمایت شوند. اگر فرصت شود چنین موضوعی را از آقای احمدی نژاد درخواست می کنم.”

ایلنا هم خبر داده که بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در سال ۱۹۹۸ قصد دارند در دیدار دوستانه‌ای که با تیم ملی ۲۰۱۴ برگزار خواهند کرد مطالبات قدیمی خود را از رئیس جمهور مطالبه کنند. بنا بر این گزارش، پس از صعود تیم ملی به جام جهانی ۹۸ فرانسه، محمد خاتمی رئیس جمهور وقت ایران به ملی‌پوشان آن زمان قول داد که به بازیکنان اصلی یک دستگاه آپارتمان و به ملی‌پوشان ذخیره زمین اهدا شود. خاتمی حواله مربوط به این هدایا را به مصطفی هاشمی‌طبا رئیس وقت سازمان تربیت‌بدنی داد و این حواله‌ها توسط محسن صفایی‌فراهانی در اردوی بروجرد قبل از جام‌جهانی ۹۸ به دست بازیکنان تیم ملی رسید اما این حواله‌هاهیچ‌گاه تبدیل به خانه و زمین نشد.

حالا ملی‌پوشان سابق می‌خواهند وعده رییس‌جمهور پیشین را از رییس‌جمهوری بخواهند که چند روزی بیشتر به ریاستش باقی نیست.

 

رییس جمهور فوتبال دوست

روز سه شنبه، ۱۸ تیر روابط عمومی ریاست جمهوری با انتشار اطلاعیه‌ای، گزارش‌های حاکی از تلاش محمود احمدی نژاد برای ثبت نام در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ایران را تکذیب کرد.

روزنامه قانون دو روز قبل در مطلبی عنوان کرده بود که به زودی مصاحبه‌ای با محسن صفایی فراهانی، رییس پیشین فدراسیون فوتبال منتشر خواهد کرد. ضمنا نوشته بود که “از لابه‌لای این گفت‌وگو یک خبر ویژه بیرون آمد که می‌تواند سروصداهایی برپا کند. صفایی به حضور افراد رده بالاتر از رییس سازمان تربیت بدنی در فدراسیون اشاره کرد که این فرد بالاتر از رییس سازمان ابراز علاقه کرده بود برای ریاست فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کند. او توضیح بیشتری در این مورد نداد اما یک عضو کمیته انتقالی که نخواست نامش فاش شود تایید کرد که این فرد رده بالاتر از رییس سازمان کسی نبود جز شخص احمدی‌نژاد که بارها و بارها میزان علاقه شدیدش به فوتبال را علنی کرده است.”

این موضوع در فضای مجازی این گونه مطرح شد که صفایی فراهانی گفته است احمدی‌نژاد می‌خواسته رییس فدراسیون فوتبال شود. حتی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت هم تیتر زده است: “تکذیب خبر مصاحبه صفایی فراهانی با عنوان احمدی‌نژاد می‌خواست رییس فدراسیون فوتبال باشد”

“قانون” در واکنش به این تکذیب با عنوان اینکه “آنقدر تکذیب‌ کردند که تایید شدیم” بر ادعای خود پافشاری کرد.

این نخستین باری است که از تمایل احمدی‌نژاد به مدیریت فوتبال خبری منتشر می‌شود. او البته شخصا علاقه زیادی به فوتبال دارد و گفته می‌شود که در دوران دانشگاه، فوتبال بازی می‌کرده است. او در زمان ریاست‌جمهوری هم چندباری لباس ورزشی شد و فوتبال بازی کرد.

حضور پرتعداد او در اردوهای تیم ملی و دیدار با بازیکنان و کادر فنی تیم ملی هم گواه این علاقه است. او حتی توصیه‌هایی هم برای ملی پوشان داشته و یا از مسابقات فوتبال تحلیل ارائه داده است.

اما آن گونه که خبرگزاری فارس گزارش داده در آخرین دیدارش، اعضای تیم ملی فوتبال اقبالی به او نشان نداده‌اند: “محمود احمدی‌نژاد خطاب به بازیکنان اعلام کرد: هر بازیکنی که حرفی دارد تا به من بزند من حاضرم صحبت‌های تک تک شما را بشنوم و حتی یک گوشه بنشینم و با حوصله صحبت‌های شما را گوش دهم اما هیچ بازیکنی صحبتی با احمدی‌نژاد نداشت،‌ گویی که بازیکنان تیم ملی از صحبت کردن با احمدی‌نژاد خجالت می‌کشیدند.”

حالا باید دید استقبال از بازی پیشنهادی احمدی‌نژاد چگونه خواهد بود؛ آیا اساسا برگزار می‌شود و احمدی‌نژاد هم به میدان می‌رود؟ اگر این بازی برگزار شود، مسلما بدون حاشیه نخواهد بود و یک خبرسازی دیگر از رییس دولت را در آخرین روزهای ریاستش رقم می‌زند.