درخواست کمک از همسایگان عراق

نویسنده

bankimon.jpg

وارن هگ

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز شنبه از کشورهای خاورمیانه خواست مانع فعالیت برخی افراد برای عبور از مرز خود به درون عراق شوند و به دولت عراق برای دستیابی به توافق ملی کمک کنند.

آقای بان در حالی که نوری کمال المالکی را در نشست وزیران خارجه 20 کشور دنیا در کنار خود داشت، گفت: “رابطه نزدیکی میان گفتگوهای در سطح ملی عراق با همکاری های منطقه ای وجود دارد.”

او گفت: “برای امنیت عراق، کشورهای همسایه نقش مهمی در محافظت از مرزهایشان و مقابله با افرادی دارند که از قلمرو آنها برای خرابکاری در عراق استفاده می کنند. این کشورها برای برقراری صبر وشکیبایی در امور مذهبی و اخلاقی و نیز توسعه مبادلات سالم اقتصادی هم چنین موثرند.”

بنابر اطلاعیه دفتر دبیر کل، اظهارات او در جلسه اختتامیه این دیدار ایراد شده است.

این جلسه با فراخوان آقای بان برای یافتن راه حلی از سوی سازمان ملل در افزایش حمایت های بین المللی برای برقراری ثبات در عراق تشکیل شد.

در میان شرکت کنندگان، نمایندگان پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل و هشت کشور همسایه عراق حضور داشتند. وزیر امورخارجه آمریکا، کاندولیزا رایس، هم به نمایندگی از ایالات متحده در این جلسه حاضر بود.

شورای امنیت در ماه گذشته، گسترش دامنه الزامات این شورا را در عراق،ا در قالب گروه های یاری رسان و نیز برقراری جلسات رای گیری و به کارگیری قوانین موجود در جلب توافقات بین المللی و تسهیل گفتگوهای منطقه ای به تصویب رساند. این اقدام شورای امنیت به دنبال درخواست های مکرر ایالات متحده از سازمان ملل برای دخالت بیشتر در اوضاع عراق صورت می پذیرد.

آقای بان گفت: “سازمان ملل معتقد به حفظ امتیازات نسبی و متمایز موجود در عراق است. این سازمان از روابط مناسب با مهره های تاثیرگذار در آنجا از طیف های متنوع سیاسی خشنود است.”

او به وزیران خارجه گفت سازمان ملل در شرف افزایش کارمندانش در شهر شمالی اربیل و تاسیس یک دفتر جدید در جنوب عراق و در بصره است.

این جلسه همچنین آزمونی از بررسی موقعیت بین المللی آقای مالکی نیز بود زیرا تا کنون او موفق به جلب اعتماد ناچیزی از کشورهای منطقه شده و نحوه عملکرد او از سوی واشنگتن هم با تردید روبرو بوده است.

معذالک در کنفرانس خبری بعد از این جلسه، آقای مالکی از ابراز پشتیبانی و حمایت شرکت کنندگان در این جلسه از دولتش سخن گفت. او گفت به همه اطمینان داده که عراق در حال دستیابی به ثبات است.

او گفت: “من گفتم وضعیت امنیت در عراق بهتر شده و اوضاع اقتصادی هم بهبود یافته است. به همین دلیل هزاران خانواده که خانه هایشان را ترک کرده بودند، تصمیم به بازگشت به کشور را گرفته اند و از کمک های دولت تشکر می کنند.”

به گفته او، عراق باید از سوی سایر کشورها حمایت شود زیرا تلاش هایی که در عراق برای خاتمه دادن به جنگ های مذهبی صورت می گیرد به نفع آنها هم هست. او اضافه کرد: “البته هنوز گروه های جنگجوی تروریستی وجود دارند که کار خود را مخفیانه ادامه می دهند اما همه آنها تحت تعقیب دولت عراق هستند.”

آقای مالکی ، پس از این جلسه در یک کنفرانس خبری در هتلی در منهتن با حضور نمایندگان ایران و سوریه وهمچنین دیوید ام ساترفیلد، نماینده سازمان ملل در امور عراق، گفت در آنجا “هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد اما اوضاع فعلی به کلی با قبل فرق دارد.”

او گفت شرکت کنندگان در مورد “موضوع بسیار مهم مهاجرین” بحث و گفتگو کرده اند. سوریه و اردن از اقدامات چشمگیر خود برای مهاجران عراقی در این کشورها و از مشکلات موجود ابراز نگرانی می کردند.

آقای ساترفیلد هم گفت: “ آقای نخست وزیر، در این جلسه روشن کرد که این موضوع (مهاجران عراقی) اولین و مهمترین مسوولیت دولت عراق است.”

مقامات سازمان ملل از مشکلات موجود برای کمک رسانی به حدود دو میلیون عراقی آواره که اغلب آنها از عراق به سوریه و اردن گریخته اند ابراز نگرانی کردند و آقای بان هشدار داد که توان این دو کشور در برابر این موضوع به حداکثر ظرفیت تحمل رسیده است.

حضورسازمان ملل در عراق از سال 2003 و همزمان با انفجار بمب در دفتر مرکزی اش در بغداد که منجر به کشته شدن 22 نفر از افراد از جمله سرجیو ویرا دو ملو، سرپرست هیت مامور این سازمان شده کاهش چشمگیر یافت. اما اکنون بنا بر شرایط موجود، این حضور برا دیگر در حال افزایش است.

منبع: نیویورک تایمز – 23 سپتامبر