صف کشی سرداران اصولگرا در برابر هم

نویسنده

baztabfshod.jpg

مریم کاشانی

گردانندگان سایت بازتاب، وابسته به سردار محسن رضایی دیروز برای دادن خبر پلمب سایت خود، این تیتر را برگزیدند: “تحقق آرزوی ریاست جمهوری و پلمب دفتر بازتاب”. و این تیتر به زبان فارسی یعنی: محمود احمدی نژاد، تریبون سردار محسن رضایی را بست.

این خبر که در نشریات دیگر به صورتی واحد و چند خطی چاپ شد، در بازتاب به این صورت انعکاس یافت:“سرانجام پس از ۷ ماه فشار شدید مقامات دولت بر دستگاه قضایی، عوامل دادستانی تهران عصر روز چهارشنبه گذشته با حضور در دفتر سایت «بازتاب»، اقدام به پلمب این دفتر کردند”.

البته بازتاب، از ۲۴ بهمن ماه گذشته “به دستور کارگروه فیلترینگ سایت ها در دولت، بنابر آیین‌نامه مصوب دولت و بدون حکم قضایی فیلتر شده‌بود. در آخرین روز اداری سال ۸۵، دیوان عدالت اداری در پاسخ به شکایت «بازتاب»، دستور موقت رفع فیلترینگ این سایت را صادر کرد و برای چند روزی این سایت رفع فیلتر شد. اما با واکنش سریع مقامات دولتی پس از ایام تعطیلات نوروز، مجددا ISP ها مجبور به فیلترینگ این پایگاه شدند”.

در نیمه فروردین ماه گذشته، مسوولان بازتاب طی نامه‌ای به کارگروه مذکور، درخواست تجدید نظر در فیلترینگ این سایت را مطرح کردند اما” به رغم گذشت حدود ۶ ماه پاسخی دریافت” نکردند تا پاسخ قطعی رسید:توقیف و پلمب دفتر.

در دوران فیلترینگ، هیات امنای سایت بازتاب، که البته اسامی آنان روشن نیست، در نامه ای به سردار رضایی، “نحوه برخورد دولت با بازتاب را باعث شگفتی و تنزل شان نهاد ریاست جمهوری” دانستند و با “ذکر موارد حمایت های بارز بازتاب از دولت محمود احمدی نژاد “به 15 شکایت رئیس جمهوری و نزدیکانش از این سایت اشاره و گلایه کردند که: “دولت محمود احمدی نژاد که بر شانه اصولگرایان به قدرت” رسیده چرا باید “تیزترین لبه تیغ خود را متوجه نیروهای انقلاب” کند؟

همزمان برخی نمایندگان مجلس به توقیف این سایت اعتراض کردند.کاظم جلالی، مخبر کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در همین ارتباط به رسانه ها گفت: “جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه خواستار رفع توقیف سایت خبری بازتاب شدند”.

این نمایندگان در نامه خود ضمن اعتراض به تغییرات در مدیریت خبرگزاریهای جمهوری اسلامی، ایسنا، توقیف موقت روزنامه سیاست روز، فیلترینگ خبرگزاری کار ایران و بازتاب، به رئیس جمهور هشدار داده بودند که: “ رسانه‌ های قدرتمند وابسته به نظام سلطه فرصت خواهند یافت افکار عمومی داخل را به نحو دلخواه مدیریت کنند، چراکه در شرایط غیبت فعالیت رسانه‌ های مستقل، افکار عمومی، نیازمندیهای خبری و اطلاعات موردنیازش را از مجاری دیگر تأمین می ‌کند”.

تعداد امضاکنندگان این نامه مشخص نبود، اما گفته می شد امضا کنندگان، آن دسته از نمایندگان مجلس هستند که عمدتاً منتقد دولت آقای احمدی نژاد به شمار می روند.نامه این منتقدین، حتی در قامت نماینده مجلس، موثر نیفتاد؛ همان طور که نامه مدیر کل امور مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. او در نامه ای به دادسرای کارکنان دولت، خواستار رفع توقیف سایت بازتاب شد. در نامه علاء الدین ظهوریان آمده بود: “در شرایط کنونی جامعه ما و هجوم قابل توجه رسانه های گروهی غرب، گسترش فعالیت رسانه های گروهی داخلی، از جمله ضرورت های اجتناب ناپذیر در امر اطلاع رسانی و افزایش آگاهی های عمومی مردم و نیز تقابل با تبلیغات نامناسب است”.

وی سپس بر اساس این استدلال و “با توجه به ضرورت های یاد شده” و همچنین “انصراف شورای عالی امنیت ملی از شکایت ارائه شده” از دادسرای کارکنان دولت خواست تا “در جهت ازسرگیری فعالیت رسانه ای «سایت بازتاب» مساعدت لازم ” رابه عمل آورندو “از این سایت، رفع توقیف شود”.

در طول این مدت سایت بازتاب، همچنان به فعالیت های خود ادامه می داد، و البته “از موضع اصولگرایی”. کاری که به نوشته مسئولین این سایت”بر عملکرد مسوولان و به‌ویژه دستگاه‌های دولتی همواره موثر و نافذ بود”.

اما: “همین تاثیرگذاری بر افکار عمومی منجر به تشدید فشارهای مقامات دولتی به‌ویژه در آستانه انتخابات شد”. در نتیجه “گروه کار تعیین مصادیق دولت با رد درخواست تجدیدنظر بر رای قبلی خود پافشاری کرد و مجموعه دولت، به ویژه معاونت حقوقی ریاست جمهوری طی چند ماه گذشته ضمن طرح چندین شکایت علیه این سایت فیلترشده، به انحاء مختلف به اعمال فشار بر دستگاه قضایی پرداختند و خواستار توقف فعالیت پایگاه اینترنتی «بازتاب» بنا بر آیین‌نامه مصوب خود شدند و مسوولان قضایی نیز پس از ماه‌ها تحمل فشار به درخواست آنان تن داده و عوامل دادستانی تهران عصر روز چهارشنبه گذشته، دفتر سایت «بازتاب» را پلمب کردند.”

“چند ماه گذشته”.همان ماه هایی که انتقادات محسن رضایی از محمود احمدی نژاد بالا گرفت. رضایی در مورد این “چند ماه” می گوید: “الان شش، هفت ماه است که ارتباط ما ـ با احمدی نژاد ـ ضعیف تر شده است”. او در توضیح علت، به انتخابات شوراها اشاره دارد: “پس از انتخابات شوراها و از آذر به این طرف، نقد من در بحث های خصوصی بیشتر شده است، فکر می کنم شاید علتش این باشد”.

اما ظاهرا دعوا از حد “ضعیف تر” شدن ارتباطات دو سردار بیشتر بود. دو رقیبی که در انتخابات ریاست جمهوری، زیر یک نام با یکدیگر رقابت می کردند: اصولگرایی. محسن رضایی آن انتخابات را به احمدی نژاد باخت؛ چرا: “تنها 3 شهر آقای احمدی نژاد را رئیس جمهور کرد، که ایشان با هر یک از این سه شهر، به طریقی ارتباط داشت. در تهران با فعالیت هایی که در شهرداری تهران انجام شد. مخصوصا پس از آن دوران رکود و دعوا و نزاعهایی که در شهرداری بود و عملا هیچ کار جدی در تهران انجام نشد. پس از این خلاء کار آقای احمدی نژاد خیلی چشم مردم را گرفت و یک نمره مثبت به ایشان دادند. در قم بنا به ارتباطات ایدئولوژیک و در اصفهان بنا به دلایل دیگری، مجموعا این سه شهر ایشان را به فینال کشاند”.

وی در توضیح بیشتر، دلایل پیروزی در قم و اصفهان می گوید: “روابط تشکیلاتی. ایشان، در این دو شهر کار تشکیلاتی کرده بود”. در حالیکه: “این‌ها نیروهای دست شش ما هستند، احمدی‌نژاد، صادق محصولی، فتاح، این‌ها نیروهای دست شش هستند. آقای احمدی‌نژاد نهایتاً در حد استاندار بود. از او انتظار بیشتری نداشته باشید”.

این سخنان محسن رضایی، با حملات بعدی وی به دولت نیز همراه شد: “احمدی‌نژاد هم مثل اصلاح‌طلبان به نتیجه نمی‌رسد.“و همچنین اینکه:” با آمدن این دولت ما دو سال عقب افتادیم.”

معلوم بود که سردار بسیار عصبانی است: “در مورد چشم‌انداز 20 ساله دولت احمدی‌نژاد بسیار بدتر از دولت خاتمی عمل‌ کرده است. من بسیار سعی کردم خودم را کنترل کنم. و الا این‌جا باید کلی حرفهایی می‌زدم که همه‌اش نقد دولت بود.”

برای همین: “مردم در انتخابات با رای خود این مسیر را اصلاح خواهند کرد.” و این یعنی تیر خلاص! و درست در روزی که سردار سابق و دکتر امروزی داشت در دیدار با اعضای شورای مرکزی جبهه اتحاد ملی می گفت: “همه کسانی که خود را اصولگرا می‌دانند، باید در راستای وحدت و ارایه فهرست یکپارچه در انتخابات مجلس هشتم تلاش کنند. تلاش بنده به همراه آقای علی لاریجانی و آقای قالیباف، آن است که ائتلاف فراگیری میان گروه‌های اصولگرا شکل بگیرد و اصولگرایان با فهرستی واحد در انتخابات مجلس هشتم شرکت کنند و در صورتی که فرد یا گروهی با اصرار و لجاجت بر مواضع خود، مانع شکل‌گیری این ائتلاف شود، باید پاسخگوی پیامدهای احتمالی آن در نتیجه انتخابات باشد.”

در همین روز بازتاب، “مسدود” شد.