احمدی‌نژاد در پی تشکیل جبهه جدید

آرش بهمنی
آرش بهمنی

در پی سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر لزوم وحدت میان جریان‌های سیاسی کشور، تکاپوی اصول‌گرایان برای ایجاد “وحدت” آغاز شده؛ هر چند شواهد حاکی از آن است که حامیان احمدی نژاد مایل به حضور در زیر چتروحدت اصولگرایان نیستند.

در همین ارتباط حبیب‌الله عسگر اولادی، از اعضای رهبری حزب موتلفه در گفت‌وگویی با فارس با اشاره به دیدار “جبهه پیروان خط امام و رهبری” با محمود احمدی‌نژاد، اعلام کرد:“به رئیس جمهور گفتم که اصولگرایی‌ای که یک طرف آن آقای هاشمی رفسنجانی و طرف دیگر آن آقای احمدی‌نژاد باشد، مطلوب نیست و با مزاح به ایشان گفتم که: احمدی‌نژاد می‌گوید تعداد اندکی اصولگرا هستند و هاشمی می‌گوید که همه اصول‌گرا هستند”.

عسگراولادی سپس خبر داده که محمود احمدی‌نژاد، در این دیدار از لزوم “بازتعریف” اصول‌گرایی سخن گفته است.آن‌گونه که عسگراولادی روایت کرده احمدی‌نژاد این کار را البته پیش از این آغاز کرده است: “آقای حبیبی [دبیرکل حزب موتلفه] به رئیس جمهوری گفت: شما در انتخابات مجلس هشتم از اصولگرایان دعوت کردید تا با یکدیگر نشست داشته باشیم که این کار بسیار مثبتی بود و بنده صحبت آقای حبیبی را قطع کردم و گفتم: کار بسیار شجاعانه‌ای بود چرا که شخص رئیس جمهور نمی‌بایست این کار را انجام دهد ولی شما شجاعانه این کار را کردید و اصولگرایان را دعوت کردید و در شرایط کنونی نیز برای اینکه مردم گمراه نشوند، نیاز است که شما یک شرایط جدیدی را پدید آورید. “

اما به گفته عسگراولادی، احمدی نژاد گفته است “اصولگرایی چیست و چه کسی باید تعریف کند؟” عسگراولادی در پاسخ می گوید: “مقام معظم رهبری”؛ چراکه شما و آقای هاشمی تعریف خاص خود را از اصولگرایی دارید و تعریف رهبری از اصولگرایی، فوق‌ همه جناح‌ها است.

این سخنان احمدی نژاد از آن رو جالب توجه است که هفته گذشته سایت جهان نیوز ـ وابسته به علیرضا زاکانی، از نمایندگان اصول گرای مجلس ـ در خبری اعلام کرده بود برخی از نزدیکان احمدی نژاد در تدارک تهیه مانیفست جدید اصول گرایی هستند. مانیفستی که براساس آن افرادی هم چون محمدباقر قالیباف ـ شهردار تهران و رقیب احمدی نژآد در انتخابات سال 84 ـ و علی لاریجانی ـ رییس مجلس هشتم ـ و محسن رضایی ـ کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،  از گردونه اصول گرایی حذف شده اند. گفته می شود در تهیه چنین مانیفستی نقش اصلی بر عهده اسفندیار رحیم مشایی گذاشته شده است.

 

وحدت: برای بقای نظام؟

تلاش‌ها برای وحدت دوباره میان جناح‌های جمهوری اسلامی از زمانی آغاز شد که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با مسوولان از لزوم وحدت با “برادرانی که با ما بودند و الآن نیستند” سخن گفت. بعد از این سخنان بود که ائمه جمعه نیز بر لزوم دیدار با معترضان سخن گفتند و بر  لزوم وحدت تاکید کردند. گرچه آیت‌الله خامنه‌ای چند روز بعد منظور خود را وحدت با کسانی دانست که به “اصول” پای‌بندند.

پس از این سخنان برخی از گروه‌های اصول‌گرا از جمله موتلفه، اعلام کردند در پی انجام دیدار با گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی مختلف ـ از جمله اصلاح‌طلبان ـ هستند. جالب اینکه بحث وحدت بیشتر در میان اصول‌گرایان سنتی با استقبال رو‌به‌رو شده است؛ گروه‌هایی که با قدرت گرفتن احمدی‌نژآد به نوعی از گردونه سیاسی حذف شده‌اند و اکنون در پی آن هستند تا بار دیگپر نقش محوری خود را در این جریان، بازپس گیرند.

این در حالی است که سخنان اصول گرایان درباره لزوم “وحدت” با واکنش موسوی و کروبی مواجه شد. این دو رهبر جنبش سبز، این سخنان را رد کردند. در عین حال علی شکوری راد، از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت با نگارش مقاله ای این سخنان را در جهت ایجاد شکاف در میان اصلاح طلبان و جنبش سبز ارزیابی و چنین وحدتی را رد کرد.

در عین حال و با وجود این تلاش‌ها، امیر محبیان، که به عنوان یکی از تئوریسین‌های جریان اصول‌گرای سنتی مطرح است، در گفت‌وگویی با روزنامه “شرق” درباره دیدارهای اصول‌گرایان با اصلاح‌طلبان گفت: “اصولگرایان دغدغه رفع شکاف میان بدنه اجتماعی اصلاحات با نظام را دارند والا نگران مشکلات احزاب و سران اصلاحات نیستند.”

محبیان معتقد است: “اگر اصولگرایان بتوانند افکارعمومی را قانع کنند، بر اریکه قدرت خواهند ماند والا خیر، به این بازاریابی سیاسی می‌گویند و قوانین ساده و روشنی دارد”.

از سوی دیگر، عماد افروغ، از نمایندگان منقد احمدی نژاد در مجلس هفتم، می گوید: “برخورد جناح‌ها در گذشته با یکدیگر صحیح نبوده و در دوره حاکمیت چپ‌ها و راست‌ها ما شاهد مواجهه کودکانه و غیرحکیمانه این گروه‌ها نسبت به یکدیگر و نوعی مدیریت واگنی و حذفی بودیم. به گونه‌ای که می‌توان این‌گونه داوری کرد که الگوی رفتاری و مدیریتی این دو جریان قطع نظر از جهت‌گیری‌های متفاوت آن‌ها یکسان بوده است. همین نکته باعث شده است که جریان نوظهور بتواند با سهولت بیشتری ضمن بزرگ‌نمایی اختلافات این دو جریان شناخته شده از این اختلافات کمال بهره را ببرد.”

 

وحدت یا تک صدایی؟

در دیدار اصول گرایان با احمدی نژاد، علاوه بر لزوم وحدت میان جناح‌های مختلف و همچنین اصول‌گرایان، انتقادهای اصول‌گرایان به دولت نیز مطرح شده است.

عسگراولادی دراین باره گفته است: “به رئیس جمهور گفتم که دو مسئله برای ما مطرح است، موضوع اول تولی به ولایت است که همراهان شما و همفکران شما در تولی به ولایت امتحان خوبی پس نمی‌دهند؛ شما مراعات می‌کنید اما همراهان شما مراعات نمی‌کنند و مجموعه ما نگران این هستند که تولی به ولایت از درون دولت و یا کنار دولت سست شود. همچنین پاسخی برای نوآوری و کشمکش‌های شما (سه رئیس قوه) که هر سه اصولگرا هستید، نداریم، چراکه ما مدافع شما هستیم.”

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری افزوده است: “ما از صدر انقلاب چند نمونه از اختلاف سلیقه خواص را شاهد بوده‌ایم و این مسئله جدیدی نیست، اما آنچه مردم را نگران می‌کند، رسانه‌ای کردن اختلاف‌سلایق در میان خواص است و موجب شادشدن دشمن می‌شود.”

عسگراولادی در پاسخ به سؤالی درباره سخنان رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه “رسانه‌های مغرض مثل جنگ احزاب جمع شده‌اند و با هم متحد هستند تا دولت را بکوبند” هم گفت: “تندروی توسط بعضی از رسانه‌های منسوب به رئیس‌جمهور، قوه قضائیه و مجلس صورت می‌گیرد که آنها خود نیز راضی نیستند. برخی روزنامه‌ها را نمی‌توان گفت که وحی منتشر می‌کنند بلکه آنها بافتی روی این مسائل می‌گذارند و این مثال‌ها غیر از آن است که فقط بگویم اصلاح‌طلب‌ها و زنجیره‌ای‌ها در مطبوعات این کار را می‌کنند.”

عسگراولادی اضافه‌کرد: “کسی که دبیر شهرستان یک حزب یا یک مجموعه انتخاباتی بوده و یا حرف‌های نادرست بسیاری زده است و اکنون اعلام می‌کند که من اصول را قبول دارم، ما نباید بگوییم که تو اصول را قبول نداری. اگر کسانی در زندان می‌گویند که ما اشتباه کردیم و تقلبی نشده، نباید به آنها بگویید که دیروز چه غلط‌هایی کرده‌اید چراکه این حرف را هم قبلا رهبر معظم انقلاب چراغش را روشن کرده است.”

با سخنان عسگراولادی به نظر می رسد باید منتظر دور جدیدی از دیدارها و سخنان درباره وحدت اصول گرایان با “اصلاح طلبان مخالف فتنه” باشیم.